تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

اهدای خون توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر قشم

اهدای خون به عنوان خالص ترین نمونه رفتار انساندوستانه در جامعه بوده و اهدا کنندگان داوطلب، انسان هایی هستند که بی هیچ چشمداشتی، ایثارگرانه خون خود را به بیماران می بخشند.
کد خبر: ۶۳۸۵۶


به گزارش معاصر به نقل از ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر قشم گفت: در چهارمین روز از بزرگداشت هفته صلیب سرخ و هلال احمر (۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت) داوطلبان، امدادگران و جوانان عضو این جمعیت در اقدامی خداپسندانه و خیرخواهانه با اهدای خون خود نبض زندگی را در جزیره قشم نگین خلیج فارس منتشر کردند.

احمدنور سرودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این اهدای خون داوطلبانه همزمان با ۱۹ اردیبهشت، روز سازمان داوطلبان/ خدمات داوطلبانه و توسعه مشارکت‌ های اجتماع محور در راستای حمایت از سلامت و حیات انسان های بیمار و نیازمند دریافت این مایع حیات بخش، تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هر گونه تبعیض میان آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه خون و گردش زندگی بخش آن در بدن به عنوان یکی از نعمت های پروردگار و از مظاهر بخشش حضرت حق به حساب می آید، گفت: پس چه نیکوست تا همه انسانها به شکرانه سلامت، با اهدا خون سرخ خود، زندگی سبزی را به دیگران به ویژه بیماران نیازمند دریافت این مایع حیات بخش هدیه کنند.

رییس جمعیت هلال احمر قشم ادامه داد: یکی از توصیه های فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و نیز برنامه های اغلب جمعیت های ملی، دریافت خون سالم از اهدا کنندگان به نفع بیماران محروم و کم تر برخوردار جامعه است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: افرادی که داوطلبانه به عضویت این جمعیت می پیوندند، انسان های شریفی هستند که تنها به خدمت به مردم فکر می کنند و به رغم اینکه در امدادرسانی به ویژه در حوادثی نظیر سیل، زلزله، حوادث جاده ای و ترافیکی و نظایر آن خطرات زیادی آنان را تهدید می کند، به یاری حادثه دیدگان می شتابند.

سرودی اضافه کرد: فعالیت های جمعیت هلال احمر گسترده است و از آنجا که اهدای خون رابطه تنگاتنگی با حیات و سلامت افراد جامعه به ویژه بیماران دارد اعضای داوطلبان، جوان و امدادگر هلال احمر با اهدای خون به یکی از مهمترین وظایف خطیر خود جامه عمل می پوشانند.

وی گفت: اهدای خون به عنوان خالص ترین نمونه رفتار انساندوستانه در جامعه بوده و اهدا کنندگان داوطلب، انسان هایی هستند که بی هیچ چشمداشتی، ایثارگرانه خون خود را به بیماران می بخشند.

رییس جمعیت هلال احمر قشم بیان داشت: داوطلبان و اعضای این جمعیت با انجام این اقدام خداپسندانه به زیباترین شکل ممکن در خدمت جامعه انسانی بر آمده اند و سلامتی را به بیماران نیازمند هدیه می کنند.

به گزارش ایرنا، اهدای خون همولوگ یا اهدای خون به دیگران متداول ترین نوع اهدای خون است که در این روش اهدا کننده می تواند به منظور حفظ ارزش های انسانی، کمک به همنوع و هم یاری ملی سالی یک تا چهار بار به مراکز خونگیری مراجعه کرده و تحت معاینه و مشاوره قرار گیرد و در صورت تأیید پزشک بخش اهداکنندگان، خون یا یکی از اجزای‌ آن را به صورت داوطلبانه و بدون هیچگونه چشم داشتی هدیه کند.

ایران کشوری است که در آن مانند برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان اهدای خون به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی انجام می شود.

افرادی که برای انتقال خون به مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه می آیند، افرادی هستند که تعهد اجتماعی دارند، در قبال اجتماع احساس مسوولیت می کنند و با اعتقاد به نوع دوستی، ایثارگرانه خون خود را اهدا می کنند.

هفته بزرگداشت هلال احمر ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

بر این اساس، ۱۶ اردیبهشت روز تکریم شهدا و خانواده ایثارگران/ ایثارگران، الگوهای جاودان، ۱۷ اردیبهشت، روز جوانان هلال‌ احمر/ پیشگامان پیشرفت، صلح و امید و ۱۸ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌ احمر با عنوان جمعیت در عرصه بین‌ الملل/ خدمت بدون مرز (ازجمله حج) نامگذاری شده و اقدامات، برنامه‌ ها و خدمات هلال‌ احمر در این راستا خواهد بود.

۱۹ اردیبهشت، روز سازمان داوطلبان/ خدمات داوطلبانه و توسعه مشارکت‌ های اجتماع محور و ۲۰ اردیبهشت‌ ماه هم روز امداد و نجات/ فداکاری و همدلی نامگذاری شده است.

براساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، ۲۱ اردیبهشت: روز بهداشت، درمان و توانبخشی و آموزش و پژوهش/ ناجیان سلامت، آموزش همگانی و ارتقاء خدمت و همچنین ۲۲ اردیبهشت نیز روز رشد تولید و ارتقاء بهره وری است.

دیدار و تجلیل از مقام شامخ شهدا و برگزاری اردوهای جهادی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق کم برخوردار و همچنین اعزام ۱۰۱ کاروان سلامت در سراسر کشور از دیگر برنامه‌ های هلال‌ احمر در هفته آینده است. برنامه‌ ریزی‌ های لازم برای اهدای خون ۱۰۱هزار داوطلب هلال‌ احمر و اجرای مانور امداد و نجات در هزار و ۴۰۲ منطقه کشور نیز با حضور تیم‌ های دادرس و سحر انجام شده است.

همایش ۱۰۱ هزار نفری اعضای هلال‌ احمر در سراسر کشور و نمایشگاه عکس مترو، تجدید میثاق اعضای هلال‌ احمر با آرمان‌ های امام راحل (ره)، مانور سراسری پناه‌ گیری در مدارس با محوریت خانه‌ های هلال، دیدار با آیات عظام تقلید در قم و برگزاری همایش بین‌ المللی مبلغان بشر دوستی از مهمترین برنامه‌ های هلال‌ احمر در هفته هلال است که از روز شنبه ۱۶ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شده است.

هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر به این امید گرامی داشته می شود که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه از سوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

جمعیت هلال احمر با سابقه‌ یک قرن خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌ گانه نهضت بین‌ المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز