تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

ثبت ۱۰۲ میلیارد تومان فروش نمایشگاه کتاب تا پایان روز چهارم

نشست خبری سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در چهارمین روز برگزاری عصر امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۲۵۲

ثبت ۱۰۲ میلیارد تومان فروش نمایشگاه کتاب تا پایان روز چهارم

 

به گزارش معاصر به نقل از تسنیم:علی رمضانی در این نشست با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران گفت: خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری امروز میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بودند و از تفقد ویژه ایشان از مجموعه صنعت نشر کشور و برگزارکنندگان نمایشگاه تشکر می کنیم.

وی افزود: توجه ایشان به زوایای مختلف صنعت نشر و اتفاقاتی که باید  رخ بدهد، از تولید کاغذ تا تالیف کتاب برای کودک و نوجوان، راهبردهای راهگشایی است که تکلیف مجموعه فعالان صنعت نشر و راه آینده نشر را ترسیم می‌کند.

رمضانی  این دیدار  را روح‌افزا و لذت بخش برای اهالی صنعت نشر توصیف کرد و گفت: مطالبی هم که در انتها گفته شد، به عنوان دستور کار در مجموعه ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه و کل فعالان صنعت نشر مسیر ما را روشن‌تر کرد.

وی افزود: موضوع ویژه تولید کاغذ در بیانات ایشان مورد توجه قرار داشت، امیدوارم خدا کمک کند، دستگاه‌های مختلف هم که باید کار کنند به کمک ارشاد و صنعت نشر بیایند تا دغدغه رهبری را  برطرف کنیم.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنانی با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت 20 روز گذشته، گفت: طبق گزارش دستگاه های رسمی مستقر مجموعا 50 میلیارد تومان فروش کارت خوان‌ها و با برآورد کارت به‌کارت و دستگاه‌های دیگر در مجموع حدود 65 میلیارد تومان خرید حضوری تا پایان ساعت 20 روز گذشته ثبت شده است.

به گفته رمضانی در بخش مجازی نیز مجموعا 37 میلیارد تومان فروش ثبت شده که 26 میلیارد سهم ناشران و 11 میلیارد سهم کتابفروشان است.مجموعا 102 میلیارد تومان تا پایان روز چهارم کتاب به  فروش رفته است. تعداد 310‌ هزار نسخه کتاب نیز در بخش مجازی فروش رفته است.

رمضانی با اشاره به دیگر آمار بخش مجازی گفت: دورترین مرسوله از شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان به شهر خوی در استان آذربایجان غربی ارسال شده است، این مرسوله در حدود دو هزار و 171 کیلومتر و 25 ساعت و 50 دقیقه به دست سفارش‌دهنده رسیده است.

وی گفت: همچنین کهنسال‌ترین خریدار بخش مجازی نمایشگاه، آقایی 89‌ساله از تهران و‌ جوانترین خریدار، خانمی 12 ساله از زیرآب بود.

رمضانی با اشاره به پرونده‌های تخلفات نیز گفت: هفت پرورنده در کمیته رسیدگی به تخلفات نمایشگاه تشکیل شده است، پس از بررسی‌ها پرونده‌ها تعطیلی غرفه ناشر متخلف از دستور کار خارج شد و برای شش پرونده دیگر رای صادر شد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: پنج ناشر به واسطه عدم رعایت ضوابط مندرج در آیین نامه نمایشگاه به جهت  پوشش نامناسب و عدم رعایت شئونات اسلامی به اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده محکوم شدند، یک ناشر نیز به دلیل فروش کتاب غیرمجاز و مغایر با ضوابط نشر و ‌سایر تخلفات به رفع تخلف، درج در پرونده و تعطیلی غرفه و پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد.

رمضانی گفت: ناشر دیگری هم که به عرضه و فروش پازل اقدام کرده بود به اخذ تعهد، رفع تخلف و ‌جمع‌آوری پازل محکوم شد،‌ یک ناشر هم برای عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر به تعطیلی یک روزه غرفه و بسته شدن پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد.

به گفته رمضانی، 3 ناشر نیز به دلیل عرضه کتاب‌های سایر ناشرا‌ن به ‌اخذ تعهد مبنی بر رعایت مقررات و درج ‌در پرونده محکوم شدند و یکی از ناشرانی که کتاب بدون مجوز عرضه کرده بود با اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت قوانین، ‌رفع تخلف و ‌درج در پرونده محکوم شد.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی درباره طولانی شدن روند ترخیص برخی از کتاب‌ها، گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که دارم ناشران خارجی تا 10 روز قبل از آغاز نمایشگاه کتاب خود را به گمرک نمایشگاه ارائه کردند، از مرحله ارزیابی گذر کردند و کتاب‌هایشان ترخیص شده است.

وی همچنین درباره فروش کتاب‌‌های ممنوعه در نمایشگاه مجازی گفت: این مساله پیگیری می‌شود زیرا موضع ما سیاست‌های کلان نظام است و با فروش هر کتابی که خارج از چارچوب و قوانین باشد، برخورد می‌شود.

روی در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه‌کرد نمایشگاه کتاب سال گذشته و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره هزینه‌کرد نمایشگاه امسال، توضیح داد: بسیاری از گمانه‌زنی‌ها غیرواقعی است، هزینه کرد سال گذشته  به مراجع مربوطه اعلام شد و اعلام عمومی آن در دستور کار نمایشگاه نبوده است، اما هزینه‌ها پایین‌تر از گمانی‌زنی رسانه‌ها بود.  

وی در پایان گفت: اما سوال من این است که آیا وقتی نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های دیگر برگزار می‌شود آیا خبرنگاران و رسانه‌ها درباره هزینه‌کرد و بودجه آن‌ها سوال می‌کنند یا فقط از نمایشگاه کتاب سوال می‌شود.

 

 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز