تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

طرح رتبه بندی باغ‌ وحش های کشور امسال اجرا می شود

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از رتبه‌بندی باغ‌ وحش های کشور در 16 محور و 70 شاخص خبر داد.
کد خبر: ۶۶۰۵۸

طرح رتبه بندی باغ‌ وحش های کشور

 

به گزارش معاصر ,غلامرضا ابدالی در نخستین نشست ملی با باغ وحش‌داران کشور که با موضوع نقش باغ‌های وحش در حفاظت و آموزش محیط‌زیست برگزارشد، با اشاره به چندین کلیدواژه مربوط به باغ وحش که گویای اهداف و انتظارات از این زیستگاه غیراصلی گونه‌های جانوری است، اظهار کرد: اولین کلیدواژه، حقوق حیوانات است، در باغ‌های وحش، مخاطبان ما گونه‌های زنده هستند که خالق هستی به آنان جان بخشیده است و بنابراین بر ما حقی دارند و آن حق، حفاظت از حیات آنان است.

وی آموزش را یکی از اهداف اصلی احداث باغ وحش عنوان و خاطرنشان کرد: ۲ ساعت قدم زدن در یک باغ وحش می تواند آموزنده‌تر از ساعت حضور در کلاس‌های درس و مطالعه کتاب باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، تحقیق و پژوهش را از دیگر اهداف تأسیس باغ‌های وحش برشمرد و گفت: باغ وحش یک پژوهشگاه بزرگ است که می‌بایست ارتباط خود را با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی حفظ کند.

ابدالی، تربیت حافظان حیات وحش را دیگر کارکرد باغ‌های وحش توصیف و تصریح کرد: افراد پس از بازدید از حیات وحش و دریافت آموزش‌های لازم نسبت به گونه‌های جانوری به آنان علاقه‌مند شده و در حفاظت از آنها کوشا خواهند بود.

وی تفرج و تفریح را آخرین هدف از احداث باغ وحش دانست و گفت: به هرحال هرکسی در این عرصه وارد می شود می‌بایست جنبه‌های اقتصادی را هم در داشته باشد اما باید توجه کرد ولی توجه صرف به بحث اقتصاد قابل قبول نیست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، از آغاز به کار طرح رتبه بندی باغ‌های وحش کشور از نیمه دوم سال گذشته خبر داد و متذکر شد: رتبه‌بندی به باغ‌های وحش وزن می دهد و آنها را اولویت‌بندی می‌کند.  ابدالی افزود: همکاران ما باغ‌های وحش را در ۱۶ محور و ۷۰ شاخص ارزیابی می کنند، ما باید به این سمت حرکت کنیم که پرورش و تکثیر گونه‌های در معرض خطر به اهل فن در بخش خصوصی واگذار شود.

گفتنی است، تبیین روش درجه بندی مراکز نگهداری جانوران توسط سرپرست گروه ارزیابی و بهره برداری پایدار و ارایه علمی نقش باغ‌های وحش در حفاظت از تنوع زیستی توسط یکی ازکارشناسان این معاونت از دیگر بخش های این نشست بود.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
برچسب ها : باغ وحش رتبه بندی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز