اخبار معاصر : سومین روز اجرای طرح
فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی در حالی از صبح امروز چهارشنبه در
نمایندگیهای خودروسازیها آغاز شده که براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی
وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون 45 هزار خودرو از سوی خودروسازان به فروش
رفته است.
از آغاز اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون
تومانی تاکنون، جزئیات طرح چندین بار تغییر کرده است. اول زمان بازپرداخت
اقساط بود که از 7 به 4 سال کاهش یافت و در مرحله دوم میزان بهره این
وامها بود که مسئولان دولتی در نخستین روز اجرای آن اعلام کردند بهره 16
درصدی تنها به وامهایی تعلق میگیرد که متقاضیان آنها به صورت ماهانه به
تسویه اقساط خود بپردازند، در غیر این صورت بهرهای مرکب که چند و چون آن
چندان هم مشخص نیست، از سوی بانکها برای قسط بندی وام متقاضیان انجام
میشود.
تاکنون کمتر دریافتکنندهای که وام از بانکها
میگیرد، توانسته است از فرمول محاسبه بهره مرکب سردربیاورد و اکنون هم
مردم کمتر میتوانند خود محاسبهگر میزان اقساط با بهره مرکب باشند و
بنابراین به ناچار هر رقمی را که خودروساز برای اقساط تعیین میکند را باید
بپردازند.
نکته حائز اهمیت در این میان استقبال مردم از اجرای
این طرح ویژه دولت برای تحریک تقاضا و به نوعی کمک به فروش خودروهای
تولیدی خودروسازان است. شاید بتوان گفت اکنون دولت بازاریاب خودروسازان شده
است و تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات به نسبت کمبهره و البته جذاب برای
مشتری، کمکی هم به فروش خودروهای تولید ملی کند.
طرح ویژه دولت برای خودروسازان در حالی سومین روز از
اجرای خود را پشت سر میگذارد که انتشار جداول اقساط انواع خودروها در
شرایط بازپرداخت یک تا چهار ساله نشان میدهد که آیتم مالیات بر ارزش
افزوده هم به محاسبه اقساط اضافه شده؛ به این معنا که خودروسازان 9 درصد
مالیات بر ارزش افزوده را هم بر روی هر قسط فرد متقاضی محاسبه کرده و در
نهایت میزان اقساط را محاسبه میکنند و این موضوع جدیدی است که شاید کمتر
متقاضی به آن توجه کرده باشد، در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده یک بار
در قیمت نهایی و مصوب خودرو محاسبه شده و دیگر لزومی ندارم مالیاتی اخذ
شود. جدول ذیل به خوبی دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط خودروسازان را
نشان می دهد.
جدول بازپرداخت وام خودرو در دوره زمانی 36 و 48 ماهه
به هر حال اجرای این طرح با استقبال مردم آغاز شده
است و به نظر میرسد که استقبال ادامه هم داشته باشد. ، چرا که عمدهترین
مزیت این طرح، وام 25 میلیون تومانی، پیشپرداخت کم و تحویل فوری از سوی
خودروسازان است؛ به نحوی که اعلام شده هر خودروی ثبتنامی حداقل یک هفته و
حداکثر 30 روز به دست متقاضی خواهد رسید و این شاید مزیتی باشد که در کمتر
طرحی برای فروش خودرو از سوی دولت یا خودروسازان در سالهای گذشته اجرایی
شده است.
براساس اعلام خودروسازان 45 هزار دستگاه خودرو در قالب طرح فروش با استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی به فروش رسیده است.
رضا تقیزاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی
سایپا در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: طی دو روز اجرای طرح فروش خودرو
با وام 25 میلیون تومانی، 19 هزار و 400 دستگاه خودرو از محصولات تولیدی
گروه سایپا به فروش رفته است.
وی افزود: برآوردها نشان میدهد در هر دو ثانیه یک
خودرو، هر دقیقه 35 خودرو و در هر ساعت کاری 1500 تا 1600 خودرو به فروش
رسیده است.
همچنین علی مصریان مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایرانخودرو نیز از فروش بالغ بر 25 هزار خودرو در دو روز اجرایی آغاز طرح خبر داده است.
آمار ضد و نقیض از تعداد خودروهای فروختهشده
پس از پایان روز نخست
اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، خودروسازان به ارائه
آمارهایی از تعداد خودروهای فروخته شده پرداختند. بر این اساس شرکت ایران
خودرو تعداد ثبتنامهای انجام شده برای خرید خودرو را 11 هزار مورد عنوان
کرد که 7 هزار و 200 مورد آن منجر به واریز مبلغ پیش پرداخت شده بود و در
واقع ثبتنام قطعی محسوب میشدند.
حال آنکه در آمار دیگری که از سوی ایران خودرو اعلام
شد، عنوان شد که در روز اول اجرای طرح، برای خرید پژو 405 حدود 3 هزار
دستگاه، سمند حدود 2400 دستگاه، گروه 206 حدود 2700 دستگاه، پژو پارس حدود
1000 دستگاه، دنا و رانا حدود 1000 دستگاه و تندر و وانتها حدود 800
دستگاه ثبتنام صورت گرفته است. مجموع این آمارها 10 هزار و 900 دستگاه است
که اختلاف 100 هزار دستگاهی با آمار قبلی ارائه شده از سوی ایران خودرو را
نشان میدهد.
شرکت سایپا اما آمار دقیقی از تعداد خودروهای فروخته
شده در روز نخست اجرای طرح اعلام نکرد و فقط عنوان شد که خودروهای تیبا و
پراید بیشترین متقاضی را داشته اند و تا این زمان به ترتیب 7586 دستگاه
پراید، 2816 دستگاه تیبا و 2430 دستگاه تندر 90 در نمایندگیهای گروه سایپا
فروخته شده است. مجموع این اعداد نیز برابر 12 هزار و 832 دستگاه است.
در این میان، خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت نیز تعداد
خودروهای فروخته شده در روز اول را توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا 12
هزار دستگاه اعلام کرد.
در روز دوم اجرای طرح فروش اقساطی خودرو نیز شرکت
ایران خودرو در مورد مجموع آمار فروش خودرو در روزهای اول و دوم اجرای
طرح، یکبار آمار ثبتنام 25 هزار دستگاه خودرو را اعلام کرد و بار دیگر این
رقم 23 هزار دستگاه عنوان شد و اعلام کردند که 15 هزار ثبتنام قطعی انجام
شده است.
شرکت سایپا نیز در ساعات پایانی کار نمایندگیها در
روز دوم اجرای طرح، تعداد ثبتنامهای انجام شده برای فروش خودرو در دو روز
اجرای طرح را 14 هزار و 377 مورد اعلام کرد که 8 هزار و 538 مورد منجر به
واریز مبلغ پیشپرداخت و ثبتنام اصلی شده بود.
در آمار دیگری شرکت سایپا با افزایش 5 هزار دستگاهی
تعداد ثبت نام ها در یکی، دو ساعت پایانی اجرای طرح در روز دوم، تعداد
خودروهای فروخته شده در دو روز اجرای طرح را 19 هزار و 400 دستگاه اعلام
کرد.
مجموع آمار فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا در 2 روز اجرای بسته خروج از رکود در دو حالت برابر با42400 تا 44400 دستگاه است.
اختلاف در آمارهای ارائه شده در حالی وجود داشت که
وزارت صنعت شب گذشته تعداد خودروهای فروخته شده در دو روز ابتدایی اجرای
طرح فروش اقساطی خودرو را 40 هزار دستگاه اعلام کرد.
وزارت صنعت تعداد خودروهای فروخته شده توسط ایران
خودرو طی دو روز اجرای طرح را 20 هزار دستگاه و تعداد خودروهای فروخته شده
توسط سایپا را 19 هزار دستگاه اعلام کرد.
ارائه آمارهای ضد و نقیض از سوی خودروسازان و وزارت
صنعت در حالی اتفاق افتاده که برخی معتقدند تعداد خودروهای فروخته شده در
قالب بسته خروج از رکود، رقمی پایینتر از آمارهای اعلام شده بوده و ممکن
است آمارهای مطرح شده برای ترغیب مردم به خرید خودرو ارائه شده باشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام