تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

چند توصیه به حجاج

ایاد بهادری ـ رییس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه ـ نیز به مقایسه شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زائران ایرانی در مدینه و مکه پرداخت و به مدیران و روحانی‌های کاروان‌ها توصیه کرد.
کد خبر: ۶۶۲۶۵

به گزارش معاصر، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از جابه‌جایی ۲۰ هزار زائر ایرانی با قطار سریع‌السیر مکه ـ مدینه برای نخستین‌بار خبر داد. ضمن آن‌که شایع‌ترین بیماری‌های حج اعلام شد و به زائران توصیه شد از انجام اعمال در ساعات گرم روز پرهیز کنند.

 شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ـ در شهر مدینه تشکیل شد. جواد دانشیار ـ رییس ستاد مدینه ـ در این نشست از تلاش رئیس ستاد عملیات مکه و مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت درعربستان برای هماهنگی با طرف‌های سعودی به منظور جابه‌جایی بخشی از زائران ایرانی با قطار سریع‌السیر برای نخستین بار، ‌خبر داد.

او ادامه داد: انجام ۳۳ پرواز ترانزیت از طریق فرودگاه مدینه برای بازگشت زائران دو استان مازندران و یزد به ایران در روزهای نخست خروج زائران از عربستان نیز برنامه‌ریزی شده است.

تاخیر پروازهای حج کم‌تر شد

سیدعباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز در گزارشی تعداد زائران ایرانی حاضر در عربستان تا روز سه‌شنبه ۲۳ خردادماه را ۵۹ هزار و ۳۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۶۷ درصد زائران حج ۱۴۰۲ از طریق دو فرودگاه جده و مدینه به عربستان منتقل شده‌اند.

او همچنین از کاهش تاخیر پروازهای حج خبر داد و در ادامه اظهار کرد: تمام ظرفیت اسکان در مکه تأمین شده و هتل‌ها آماده استقبال از بقیه زائران ایرانی هستند.

بیماری حادی بین زائران ایرانی شایع نشده

ایاد بهادری ـ رییس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه ـ نیز به مقایسه شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زائران ایرانی در مدینه و مکه پرداخت و به مدیران و روحانی‌های کاروان‌ها توصیه کرد از انجام اعمال عمره تمتع زائران در ساعات گرم روز پرهیز کنند و مواظب زائران کهنسال در استفاده از پله برقی و دیگر وسایل مشابه باشند تا دچار حادثه نشوند.

رییس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت پیش‌تر، بیماری‌های تنفسی، گرمازدگی، قلبی، دیابت و ضرب‌خوردگی و مصدومیت را در زمره بیشترین مراجعات به مرکز پزشکی مدینه اعلام کرده و گفته است: از شروع عملیات حج ۱۴۰۲ تا بامداد ۲۳ خردادماه حدود ۲۰ هزار مورد خدمات درمانی و بهداشتی به زائران ایرانی در مدینه ارائه شده است.

مسؤول ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه همچنین گفت: ۵۶ مورد انتقال بیماران به بیمارستان‌های سعودی داشتیم و درحال حاضر سه نفر در این بیمارستان‌ها بستری هستند که دو نفر به دلیل بیماری قلبی و یک نفر هم به دلیل شکستگی استخوان ران تحت درمان قرار دارند.

بهاری در عین حال اظهار کرد: مشکل و بیماری حادی در میان زائران ایرانی وجود ندارد.

شایع‌ترین بیماری‌های حج و توصیه به زائران

در ادامه شواری برنامه‌ریزی و هماهنگی حج، داود باقری ـ مسؤول دبیرخانه کمیته بحران حج ـ از بررسی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده توسط این ستاد گزارش داد و با ارائه آماری به بخشی از نارضایتی‌های زائران اشاره کرد و در عین حال گفت که در مجموع عملیات حج نسبت به سال گذشته خوب بوده و شاهد رضایتمندی نسبی زائران هستیم.

از حق زائران دفاع کنید

حجت‌الاسلام و والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز خواستار هدفمند کردن نظرسنجی‌ها برای مشخص شدن محورهای رضایتمندی و نارضایتی زائران شد و پیگیری مطالبات سازمان حج و زیارت از شرکت‌های طرف قرارداد عربستانی در حج گذشته به دلیل ارائه نشدن بخشی از خدمات و یا ارائه ناقص آن را ضروری دانست و از مسؤولان این سازمان خواست تا این موارد را پیگیری و نهایی و ازحق زائر دفاع کنند.

نواب بیان کرد: آرام آرام عملیات در مدینه قبل رو به پایان است و باید کارهای باقی‌مانده با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : حجاج توصیه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز