تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸

مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار حوزه میراث فرهنگی با حضور ضرغامی

عصر پنج‌شنبه ۲۷خرداد ۱۴۰۲ دومین مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار حوزه میراث فرهنگی در آمفی‌تئاتر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۳۵۸

مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار حوزه میراث فرهنگی با حضور ضرغامی

 

به گزارش معاصر ,در ابتدای این مراسم، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، علی دارابی صحبت کرد و گفت: بی‌گمان وقتی از میراث فرهنگی، تمدن و هویت و تاریخ سخن می گوییم حکیم توس و خالق شاهنامه پس از هزار و چهل و دو سال در قله ایستاده است و پرتو افشانی می کند.

وی افزود: شاهکار جهانی و پایان ناپذیر  شاهنامه، 50 هزار بیت شعر دارد که بیش از 2000 بار از واژه ایران و بالغ بر 600 بار از خرد و خردمندی گفته است و این است پیشینه تمدنی و تاریخی ما ایرانیان.

دارابی ادامه داد: شاهنامه را اگر چه حکیم توس سروده است اما گویی همه ایرانیان هم صدا و هم آوا با او این حماسه را سروده اند. و از این رو شاهنامه را باید  سند ثبت احوال ایرانیان و  کتاب تاریخ ایران زمین بنامیم.

وی افزود:  تکریم، ترویج و معرفی این مفاخر یعنی تعظیم و نکوداشت زبان فارسی و اسلام که در طول تاریخ دو عنصر هویت بخش، اتحاد آفرین ، انسجام بخش و بوجود آورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است.

دارابی ادامه داد: از همین رو وقتی از میراث فرهنگی سخن می گوییم بازتابی از ارزشها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان ها در طول تاریخ است. 

قائم مقام وزیر میررااث فرهنگی گفت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی  شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها را یک وظیفه همگانی خوانده‌اند و تاکید کردند؛ اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگش، از شخصیتش، از مفاخر علمی، دینی ، سیاسی و فرهنگیش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می خواهند بر سرش بیاورند.

دارابی در بخش دوم سخنان خود گفت: خدای بزرگ را شاکریم که در دولت سیزدهم توانستیم دومین دوره چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران زمین را برگزار کنیم.تحقق این مهم با همراهی،مشارکت همدلانه فرزانگان و دستاندرکاران میراث فرهنگی و در پرتو راهنمایی و حمایتهای ارزنده وزیر فرهنگ دوست و فرهیخته جناب آقای مهندس سید عزت الله ضرغامی حاصل شده است.

وی افزود:  این جمع بزرگ که هر یک از شما به تنهایی قادر به خلق کارهای بزرگی هستید اما عظمت قلمرو ایران فرهنگی و ظرفیت تمدنی و تاریخی آن بس عظیم و بزرگتر است و محتاج مشارکت همه برای کار در حوزه میراث فرهنگی در شأن، تشخص و جایگاه ایران است

دارابی ادامه داد: نقش آفرینی در شوراها، کارگروه ها و لایحه شرح وظایف، قانون برنامه توسعه هفتم کشور، افزایش سواد میراثی در جامعه به گونه ای که میراث تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث فرهنگی، کنشگری اجتماعی و مردمی در حوزه مادی و معنوی میراث فرهنگی با مشارکت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد، تدوین متون و بسته های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی برای مدارس و دانشگاه ها، تعمیم نظارت عمومی و فعالانه آحاد مردم در حوزه میراث فرهنگی، بحث و تبادل نظر در حوزه چالش ها و تهدید های حوزه میراث فرهنگی و بالاخره طراحی ساز و کاری برای حضور قدرت مند در عرصه منطقه ای و جهانی به مثابه دیپلماسی عمومی، از جمله مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی می باشد.

سخنران بعدی این برنامه نشست سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که درباره مراسم نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: چنین کاری صددرصد ضروری بود. تجلیل از بزرگان میراث در واقع تکریم میراث فرهنگی و مردم عزیر ماست. 

وی افزود: تعبیر قرآنی آن این است که اینها علامت و نشانه هستند که مارا به سمت خوبی‌ها هدایت می‌کنند.به خصوص کشور ما با این تاریخ پرارزش خود می‌گوید که این مفاخر شناسنامه‌های ما هستند و شخصیت‌هایی هستند که نه از روی تعصب به میراث فرهنگی بلکه بر اساس شناخت عمیق و اعتقاد و باور صادقانه در این راه گام گذاشته اند، ده‌ها سال از عمر خود را گذاشته‌اند و شاگردان زیادی را تربیت کرده اند که مایه افتخار ملی هستند.

ضرغامی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه میراث داریم اقدامات رسانه ای در همه ابعاد به خصوص بخش معرفی است. ما نتوانستیم خوب معرفی کنیم. اگر خود من در جایگاه سابقم یعنی ریاست صداوسیما همت خود را بر معرفی میراث فرهنگی می‌گذاشتم از بسیاری دیگر از کارها مفیدتر بود.

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: ما باید میراث فرهنگی خود، هم ملموس و هم ناملموس را معرفی کنیم. بعضی‌ها می‌گویند وزیر نباید کنار ابنیه تارخی پلاتو بخواند! اما جواب من این است که از من این را از شهید مطهری یاد گرفتم وقتی که به او گفتند داستان راستان ننویس تو متفکری و در شان تو نیست و او گفت این حرف از یک مغز مریض می‌آید.

ضرغامی گفت: خیلی وقتها وقتی در یک مکان می‌ایستیم حرف ما مکنتی پیدا می‌کند و آن حرف نفوذ بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: چهره‌های ماندگاری که امروز به آنها افتخار می‌کنیم همین کار را انجام می دهند. آنها پلی بین این نسل و نسل آینده هستند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: بنده تاکید زیادی بر میراث ناملموس دارم. غیر از آنهایی که مربوط به آداب و رفتار و .... ایرانی ها هستند، مابقی نیز بر اساس یک فکر، فلسفه، باور، هنر و مهارت آرام آرام به اثر تبدیل شده است‌. یعنی میراث ملموس ما از یک میراث ناملموس نشات گرفته است.

ضرغامی در پایان گفت: ما بعد از انقلاب به اندازه کافی برای میراث ناملموس کار نکردیم. مثلا در معماری اصلا به سمت آن معماری ایرانی-اسلامی که شایسته تاریخ ماست نرفتیم. باید این اشتباهات را بپذیریم.

در ادامه این مراسم، از زهره بزرگمهری؛ مهندس معمار و نویسنده پژوهشگر معماری ایرانی، زنده‌یاد یعقوب دانشدوست؛ دکترای شهرسازی و پژوهشگر میراث معماری شهری، سیدمنصور سیدسجادی؛ ایران‌شناس و پژوهشگر و نویسنده، اسکندر مختاری طالقانی؛ مرمت‌گر و پژوهشگر مرمت معماری شهری، جلیل گلشن باققی؛ باستان‌شناس و پژوهشگر و حفاظتگر آثار تاریخی، هایده لاله؛ باستان‌شناس، پژوهشگر و مولف، محمود طالقانی؛ پژوهشگر حوزه مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان، رسول وطن‌دوست؛ پژوهشگر و مرمتگر آثار و اشیاء تاریخی، عبدالحسین وکیلی فرد؛ از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی و عبدالرحمن وهاب‌زاده؛ باستان‌شناس، پژوهشگر و حفاظتگر آثار تاریخی تقدیر و تجلیل شد.

 

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز