تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

نتایج سفر رئیسی به آمریکای لاتین

در جریان بازدید رئیس دولت سیزدهم از خط تولید واکسن در کارخانه CIGB کوبا، مقامات این کشور آمادگی خود را برای همکاری در زمینه فناوری تولید واکسن با ایران اعلام کردند.
کد خبر: ۶۶۳۸۸

به گزارش معاصر،  رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از سفری پنج روزه به آمریکای لاتین به تهران بازگشت. سید ابراهیم رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، نشست‌هایی هم با اقشار مختلف این کشورها از جمله بازرگانان و دانشگاهیان داشت. در این سفر مجموعا ۲۸ سند همکاری و تفاهم‌نامه میان ایران و سه کشوری که میزبان هیات عالی‌رتبه ایرانی بودند به امضا رسید.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به همراه هیات عالی‌رتبه از مقامات ایرانی از ۲۲ خرداد راهی آمریکای لاتین شد تا از سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا دیدار کند. در این سفر امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس قوه مجریه را همراهی می‌کردند.

رئیسی ابتدا به ونزوئلا رفت و در کاخ میرا فلورس شهر کاراکاس مورد استقبال نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا قرار گرفت. در جریان دیدار روسای جمهور ایران و ونزوئلا و مقامات عالی‌رتبه دو کشور، ۱۹ سند همکاری میان ایران و نزوئلا به امضا رسید.

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد امضاءشده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی خود بود.

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهور ونزوئلا از برنامه‌ریزی برای رساندن سه میلیارد دلار مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد. رئیسی در ادامه امضای ۱۹ سند همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری را جلوه‌ای از اراده دو طرف برای گسترش روابط فیمابین توصیف و تاکید کرد: «امیدوارم با اجرای این اسناد بتوانیم گام بلندی در ارتقای سطح روابط دو کشور برداریم.»

افزایش کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا، تقویت ‌فعالیت‌ها و همکاری‌های دانش‌بنیان، تسهیل امور تجاری و گمرکی از دیگر توافقات صورت گرفته میان مقامات دو کشور بود. ضمن اینکه رئیس قوه مجریه در بازدید از خط تولید محصولات دو خودروساز ایرانی در کاراکاس، دستور احیای کارخانه تراکتورسازی را پس از ۹ سال تعطیلی و کارخانه خودروسازی را پس از هفت سال تعطیلی صادر کرد. کارخانه تراکتورسازی و خودروسازی در دهه ۸۰ به صورت مشارکتی بین شرکت‌های ایرانی و ونزویلایی، در این کشور تاسیس شده بودند.

رئیس دولت سیزدهم بعد از ونزوئلا، عازم نیکاراگوئه شد و در میدان آزادی شهر ماناگوا مورد استقبال دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. در جریان دیدار روسای جمهور ایران و نیکاراگوئه و مقامات عالی‌رتبه دو کشور سه سند و تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بود که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ایشان رسید.

همچنین رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهور نیکاراگوئه، با اشاره به حصول تفاهم‌نامه‌هایی برای تبادل ظرفیت‌ها و استفاده از امکانات متقابل میان ایران و نیکاراگوئه در راستای ارتقای سطح روابط فیمابین، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تبادل تجربیات و دستاوردهای علمی و فناوری، صدور خدمات فنی-مهندسی و خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و سلامت را از اهم حوزه‌های مورد توافق دو کشور برای همکاری عنوان کرد.

مقصد آخر رئیس قوه مجریه در این سفر، کوبا بود. رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به کوبا در کاخ انقلاب شهر هاوانا مورد استقبال میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا قرار گرفت. در جریان دیدار روسای جمهور ایران و کوبا و مقامات عالی‌رتبه دو کشور شش سند و تفاهم‌نامه همکاری به امضاء رسید. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات بود که به امضای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و کوبایی رسید.

روسای جمهور ایران و کوبا در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و توانمندی‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، با تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌های مکمل در این زمینه‌ها موافقت کردند.

همچنین رئیسی در نشست خود با تجار و بازرگانان ایران و کوبا با ضروری دانستن ارائه طرحی جدید برای همکاری‌های اقتصادی توسط کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا، عرصه‌های نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی و نیز بخش‌های نیروگاهی و معادن را از جمله حوزه‌هایی دانست که دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

در جریان بازدید رئیس دولت سیزدهم از خط تولید واکسن در کارخانه CIGB کوبا، مقامات این کشور آمادگی خود را برای همکاری در زمینه فناوری تولید واکسن با ایران اعلام کردند.

اقدامات ایران در آمریکای لاتین و توافقاتی که در جریان سفر پنج روزه رئیسی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا صورت گرفت نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تلاش دارد با گسترش همکاری‌های خود با کشورهای این منطقه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و همکاری‌های تکنولوژیک و تبادل فناوری، نفوذ خود را در آمریکای لاتین به عنوان منطقه‌ای که می‌تواند منافع اقتصادی ایران را تامین کند، افزایش دهد.

 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز