تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

دستاوردهای سند تحول قضائی برای مردم چیست؟

دستگاه قضا در یک تحول و دگرگونی اساسی یک روش سنتی و کاغذی را به فرآیندی هوشمند و نوین تبدیل کرده تا از این طریق در وقت و آمد و هزینه مردم صرفه جویی شود.
کد خبر: ۶۶۷۴۵

به گزارش معاصر، تردد بین کلانتری و دادسرا برای ثبت یک شکایت از جمله مشکلاتی بود که سالها، شهروندان را گرفتار و وقت آن ها را تضییع کرده بود، اما اخیرا این مشکل براساس سند تحول قضائی رفع شده است.

 طبق ماده 37 قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری موظف هستند شکایت کتبی یا شفاهی شهروندان را قبول کرده و پس از دریافت شکایت آن را به فوریت به دادستان ارسال کنند.

در گذشته ارسال شکوائیه ها از کلانتری ها به دادسراها و مجتمع های قضایی به صورت سنتی و زمانبر بود و وقت زیادی از مردم می گرفت اما اکنون سند تحول قضایی علاج این واقعه را در هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین تشخیص داده است و به همین منظور قوه قضاییه با الکترونیک کردن ارتباط کلانتری ها با مجتمع های قضایی، امکان ارسال مستقیم و برخط شکواییه ها از کلانتری به دادسرا را فراهم کرده است.

دستگاه قضا در یک تحول و دگرگونی اساسی یک روش سنتی و کاغذی را به فرآیندی هوشمند و نوین تبدیل کرده تا از این طریق در وقت و آمد و هزینه مردم صرفه جویی شود.

همچنین در سایه ارتباط برخط کلانتری ها با دادسراها و مجتمع های قضایی، سرعت دهی به امور مردم و فرآیندهای قضایی با استفاده از فناوری‌های نوین، حفظ حریم خصوصی افراد، جلوگیری از سرگردانی مردم، فراهم‌سازی زمینه افزایش کیفیت آرای قضایی، کاهش اطاله دادرسی، افزایش دقت در رسیدگی ها، جلوگیری از سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری، تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی هم تقویت شده است.

به محض دریافت شکوائیه توسط کلانتری ها در کمتر از 10 دقیقه این شکوائیه در هر ساعت از شبانه روز به مراجع قضایی به صورت برخط ارجاع و پیامکی برای مراجعه کننده ارسال می شود.

در این فرآیند صرفا یک بار حضور در کلانتری کافی است و باقی امور از جمله ارائه تحقیقات تکمیلی، گزارش ها و صورت جلسات به مراجع قضایی در حد امکان به صورت برخط انجام می شود.

در همین راستا محمد کاظمی‌فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد : در سند تحول قضایی گسترش فناوری های نوین مورد توجه قرار گرفته و ۵۰ درصد سند تحول قضایی، فناوری نوین و اطلاعات است تا بتوانیم از این طریق، کاهش اطاله دادرسی و جایگزینی روش های سنتی با روش های جدید را داشته باشیم.

وی افزود: از سیاست های ما خودکاربری و انجام امور قضایی توسط مردم است و هدف این است که خدمات غیر حضوری و رایگان را به مردم ارایه دهیم. همچنین ارتباط با کلانتری‌های سراسر کشور برقرار است و به صورت برخط دستورات قضائی صادر می شود.

براساس این گزارش، ابلاغ الکترونیک قضائی هم یکی از تحولاتی است که در سال های گذشته رقم خورده است و امروز ۹۴ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام شده است که این امر اطاله دادرسی را کاهش می دهد.

نظارت بر ضابطان، افزایش امنیت دستورات قضایی و جلوگیری از جعل و سوء استفاده و یا مفقود شدن دستورات و مکاتبات از دیگر مزایای برقراری ارتباط سیستمی بین مراجع انتظامی و دادسراهاست و در سال گذشته هم یک میلیون و 735 هزار اقدام و ارتباط بین کلانتری و دادسرا به صورت برخط انجام شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز