تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در گفت‌وگو با معاصر:

شکست روسیه تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که حکومت این کشور از درون متزلزل شود

استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا گفت: (از دیدگاه غرب) به‌منظور حفظ نظم موجود جهانی، روسیه باید در این جنگ متحمل شکست سختی شود.
کد خبر: ۶۶۹۷۷

«لوبومیر لوکی‌اوک»، استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل پایگاه خبری معاصر و در پیش‌بینی خود از آینده درگیری‌ها در اوکراین بیان داشت که روسیه همچنان در میدان نبرد ضعیف عمل می‌کند و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی در این جنگ شکست بخورد؛ گرچه شکست روسیه تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که حکومت روسیه از درون متزلزل شود، اتفاقی که با توجه به تحولات اخیر (شورش گروه واگنر) محتمل‌تر شده است.

وی در ادامه افزود که چنین اتفاقی (متزلزل شدن دولت روسیه از درون) را باید به فال نیک بگیریم؛ چراکه، به پروژه امپراتوری روسیه که ملت‌های بسیاری در منطقه اوراسیا از تاتارهای کریمه گرفته تا چچنی‌ها و حالا اوکراینی‌ها را استثمار و سرکوب کرده است خاتمه می‌دهد. روسیه در همه ادوار تاریخ خود (دوران تزارها، دوران اتحاد جماهیر شوروی و دوران پساشوروی) به دفعات کوشیده است تا با توسل به زور اوکراین را به انقیاد درآورد و دنیا اکنون به این نکته پی برده است که اوکراینی‌ها هیچ‌گاه روس نبوده‌اند، نیستند و نخواهند بود.

این استاد کالج سلطنتی کانادا در پاسخ به این پرسش که غرب در حمایت‌های همه‌جانبه خود از اوکراین تا کجا پیش خواهد رفت، گفت که غرب در حمایت خود از اوکراین و اینکه این کشور باید به‌عنوان کشوری مستقل در اروپا باقی بماند، ثابت‌قدم است و به ارسال کمک‌های نظامی که کی‌یف برای شکست دادن روسیه به آن‌ها نیاز دارد ادامه خواهد داد.  

لوکی‌اوک خاطرنشان کرد که شخصاً هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش حمایت‌های (غرب) از اوکراین نمی‌بیند. چراکه (از دیدگاه غرب) به‌منظور حفظ نظم موجود جهانی و تأکید بر این اصل که حق حاکمیت هیچ ملتی نباید با استفاده از زور و قدرت نظامی نقض شود، روسیه باید در این جنگ متحمل شکست سختی بشود.

شکست روسیه تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که حکومت روسیه از درون متزلزل شود/غرب در حمایت خود از اوکراین و اینکه این کشور باید به‌عنوان کشوری مستقل در اروپا باقی بماند، «ثابت‌قدم» است

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که شروع مجدد مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تا چه اندازه محتمل است، اظهار داشت که تا زمانی که نیروهای روسیه کاملاً از خاک اوکراین، از جمله شبه‌جزیره «کریمه»، خارج نشوند هیچ مذاکره‌ای میان دو طرف وجود نخواهد داشت. چراکه به نظر من مناطقی که تحت کنترل روسیه هستند یادآور رویکرد استعماری دوران اتحاد جماهیر شوروی هستند و از نظر بین‌المللی هیچ مشروعیتی ندارند.

وی در رابطه با تنش‌های اخیر میان گروه «واگنر» و ارتش روسیه گفت که ماکیاولی (فیلسوف سیاسی مشهور در دوران رنسانس) در 1513 میلادی آشکارا اعلام کرده بود که استفاده از نیروهای مزدور، مملو از «خطرهای بالقوه» برای هر حاکمی هستند. پوتین با نادیده گرفتن این هشدار ماکیاولی، به نیروهای «واگنر» اجازه داد تا آزادانه در اوکراین فعالیت کنند و فعالیت‌های این گروه در اوکراین، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، منجر به بروز تنش‌هایی میان این گروه و نیروهای نظامی روسیه شده است.

لوکی‌اوک در خاتمه خاطرنشان کرد که حرکت اخیر نیروهای واگنر به سمت مسکو و سخنرانی پوتین در رابطه با اقدامات اخیر این گروه، نشان‌دهنده شکاف‌های عمیق در صفوف روسیه است و همه این‌ها برای ضدحمله اوکراین، که برای خارج کردن نیروهای روسیه از خاک این کشور در جریان است، خبرهای خوبی هستند.

گفت‌وگو از اردوان ملک‌پور

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز