تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

عضو اتاق بازرگانی تهران: باید FATF را حل کنیم

به دلیل اینکه نمی‌توانیم تبادل بانکی با دنیا داشته باشیم با چالش‌هایی در اقتصاد مواجه خواهیم شد از این‌رو باید FATF را حل کنیم.
کد خبر: ۶۷۰۹۳

 

به گزارش معاصر،  عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: بالا و پایین شدن نرخ دلار با اخبار خوب و بد راهگشای اقتصاد امروز نیست؛ زمانی‌که ذخیره ارزی ما بالا برود می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز را مهار کنیم در غیر این صورت با خبردرمانی نمی‌توان ارزش پول ملی را حفظ کرد.

فریال مستوفی نقش دیپلماسی اقتصادی در تجارت خارجی را پررنگ دانست و افزود: تاریخ تجارت ثابت کرده است که همگامی سیاست با اقتصاد در نهایت به رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری منتهی می‌شود؛ به عبارت دیگر سرویس دادن سیاست به اقتصاد زمینه بالندگی اقتصاد را فراهم می‌کند. نمی‌توان انتظار داشت که با اتکا به سیاست کشور پیشرفت کند از این‌رو دیپلماسی اقتصادی در دوران فعلی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران فدای سیاست شده است، تصریح کرد: روابط باید با تمام کشورهای دنیا دوستانه شود. بخشی از محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده به فشارهای ابرقدرت‌ها باز می‌گردد اما در این بین بی‌سیاستی ما نیز بی‌تاثیر نبود و نیست. کشورها نمی‌توانند بدون ارتباط با یکدیگر پیشرفت کنند زمانی‌ زنجیره ارزش دارای اهمیت است که کشورها با یکدیگر در ارتباط باشند. هر میزان دامنه تعاملات وسیع‌تر شود تجارت و زندگی بهبود پیدا خواهد کرد از این‌رو بر این نکته تاکید می‌کنم که باید سیاست را در خدمت اقتصاد بیاوریم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه کشورها به یکدیگر نیاز دارند، افزود: ایران انرژی دارد و کشور دیگر صاحب تکنولوژی؛ در صورت فراهم بودن امکان مراودات می‌توان آنها را با یکدیگر رد و بدل کرد؛ سیاستی که محدود به ارتباط با چند کشور شود درست نیست و در نهایت به سوءاستفاده از ما ختم خواهند شد. اما اگر تعداد کشورهایی که با آنها مراوده داریم افزایش پیدا کند امکان رقابت ایجاد می‌شود و دیگر ما ناچار نخواهیم شد که آنچه آن کشورها برای ما تعیین می‌کنند را بپذیریم چراکه گزینه دیگری پیشروی ما نیست.

به گفته مستوفی؛ تجار از تنش‌زدایی با عربستان استقبال کردند چراکه قطع رابطه با هر کشور به ضرر اقتصاد است.

‎‌عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که زمزمه‌های به نتیجه رسیدن برجام به گوش می‌رسد این در حالیست که ما همچنان در لیست سیاه FATF باقی ماندیم آیا می‌توان گفت که در صورت لغو تحریم‌ها باز هم مشکلات در مراودات تجاری برای ما باقی می‌ماند؟ افزود: FATF یک استاندارد بانکی است و ارتباطی با تحریم ندارد. درست است که تحریم‌ها روابط بانکی ما را محدود کرد اما از آنجایی که معاهده پالرمو را نپذیرفتیم در لیست سیاه باقی ماندیم و حتی اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود و ما روابط خود را با آمریکا حفظ کنیم؛ به دلیل اینکه نمی‌توانیم تبادل بانکی با دنیا داشته باشیم با چالش‌هایی در اقتصاد مواجه خواهیم شد از این‌رو باید FATF را حل کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ دلار در کشور متاثر از تحولات سیاسی و اجتماعی است، افزود: اظهارنظرهای خوشبینانه درباره ثبات نرخ ارز انجام می‌شود این در حالیست که نرخ دلار با خبرهای مبنی بر گفت‌وگوی ایران و آمریکا و گشایش‌های ارزی از سوی کشورهای عراق و کره جنوبی کاهش پیدا کرد. همانگونه که در اخبار آمده است این پول‌ها برای خرید غذا و دارو باید هزینه شود از این‌رو پولی که بخواهیم به اقتصاد تزریق کنیم نیست، به هر حال روزنه‌ای است که برای خرید اقلام ضروری هزینه خواهد شد و بهتر از هیچ است. اما اگر نتوانیم درآمدزایی کنیم قیمت دلار همچنان افزایش پیدا خواهد کرد‌.

مستوفی در پایان بیان کرد: بالا و پایین شدن نرخ دلار با اخبار خوب و بد راهگشای اقتصاد امروز نیست؛ زمانی‌که ذخیره ارزی ما بالا برود می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز را مهار کنیم در غیر این صورت با خبردرمانی نمی‌توان ارزش پول ملی را حفظ کرد. پرسش اصلی از مسئولان اقتصادی این است که چرا نمی‌توانند تورم را کنترل کنند؟ در حالی که کشورهای که شرایط اقتصادی به مراتب بدتری نسبت به ما دارد توانستند تورم خود را مهار کنند. ما حرف کنترل تورم را می‌زنیم اما روز به روز تورم در کشور بالاتر می‌رود و ارزش پول ملی ما پایین می‌آید.

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز