تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
دبیرکل ناتو:

آتش زدن قرآن توهین‌آمیز است؛ اما غیرقانونی نیست

متوجه احساسات و عواطف عمیقی که این اقدام برانگیخته است، می‌شوم. آتش زدن قرآن توهین‌آمیز و ناشایست است؛ اما لزوماً غیرقانونی نیست.
کد خبر: ۶۷۱۸۷

به گزارش معاصر، دبیرکل ناتو در واکنش به هتک حرمت به قرآن‌ در سوئد، در اظهاراتی توهین‌آمیز مدعی شد که آتش زدن قرآن «لزوما جرم نیست»!

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سوئد گفت: متوجه احساسات و عواطف عمیقی که این اقدام برانگیخته است، می‌شوم. آتش زدن قرآن توهین‌آمیز و ناشایست است؛ اما لزوماً غیرقانونی نیست.

او در ادامه این مسئله را به «آزادی بیان» ربط داد و با اشاره به تظاهرات اخیر ضدناتو در سوئد گفت: از وجود این تظاهرات خوشحال نیستم، اما به حق مخالفت دیگران احترام می‌گذارم.

دبیرکل ناتو ادامه داد که در حال حاضر صرفا عضویت سوئد در ناتو برایش مهم است. او گفت که با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه صحبت کرده و قرار است نشستی با مقامات عالی رتبه در بروکسل برگزار شود.

در روز چهارشنبه یک شهروند عراقی که به سوئد پناهنده شده، نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم آتش زد. این هتک حرمت همزمان با عید قربان اتفاق افتاد.

ترکیه یکی از کشورهای عضو ناتو است که با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی مخالفت کرده است. آنکارا صدور مجوز هتک حرمت قرآن توسط مقامات سوئد را شدیداً محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان روز پنجشنبه گفت که به غرب یاد خواهد داد که «توهین به مسلمانان» مصداق «آزادی اندیشه» نیست.

او گفت که مسببان این توهین و کسانی که چشمشان را بر این فرومایگی بسته‌اند، به اهدافشان دست نخواهند یافت.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تأیید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این‌ حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تأیید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

چندی پیش هم راسموس پالودان، راست‌گرای افراطی سوئدی-دانمارکی در تظاهراتی که در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم در اعتراض به موضع آنکارا در قبال پیوستن سوئد به ناتو ترتیب داده بود، قرآن را مورد اهانت قرار داد و این به خشم ترکیه دامن زد.

پس از آن بود که اردوغان گفت سوئد با این کار باید فعلاً قید عضویت در ناتو را بزند. اردوغان پیش‌تر درباره وضعیت درخواست استکهلم برای عضویت در ناتو گفته بود: ما هنوز آماده عضویت سوئد نیستیم، چون کشوری که می‌خواهد در ناتو عضو باشد باید موضعی قوی در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند.

استکهلم اخیرا «پ‌ک‌ک» را محکوم و یکی از شروط اردوغان برای موافقت با عضویت خود در ناتو را برآورده کرد. اما ظاهرا استکهلم قصد ندارد با هتک حرمت قرآن که یکی دیگر از دغدغه‌های آنکاراست، مقابله کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین با برگزاری تظاهرات ضد ترکیه در سوئد نیز اعلام مخالفت کرده و گفت که تا وقتی سوئد تظاهرات ضد ترکیه را در استکهلم متوقف نکرده، نباید انتظار چراغ‌سبز ترکیه برای عضویت در ناتو را داشته باشد.

مقامات سوئد در گذشته هتک حرمت قرآن را محکوم کردند، اما می‌گویند اقداماتی از این قبیل بر اساس قوانین لیبرال این کشور نوردیک، "مجاز" محسوب می‌شود.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد در اوایل سال میلادی جاری گفت: سوئد آزادی بیان گسترده‌ای دارد، اما این بدان معنا نیست که دولت سوئد یا شخص من از نظراتی که تحت این حق آزادی بیان اظهار می‌شود، حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز