تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان است

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: ایران مقام هفتم جهان را در بین کشورهای مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۷۷۰۹

ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان است

 

به گزارش معاصر, دکتر داور کاظمی در کارگاه آموزشی مقابله با قاچاق کالای خلخال افزود: در منطقه خاورمیانه هم ایران بعد از عربستان و ترکیه در رده سوم مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی قرار دارد و با توجه به خرید این لوازم از سوی زائرین بیت‌الحرام و همچنین گردشگران ایرانی از ترکیه حتی می‌توان از ایران به عنوان نخستین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه یاد کرد.

وی با بیان اینکه ایرانیان سالانه ۲ میلیارد دلار برای خرید و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی هزینه می‌کنند، گفت: از مجموع هفت میلیارد دلار هزینه مربوط به مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی خاورمیانه یک میلیارد دلار مربوط به ایران اسلامی است.

کاظمی با بیان اینکه لوازم آرایشی و بهداشتی جزو لوازم سلامت محور است، ادامه داد: هرگونه واردات این لوازم باید دارای مجوز واردات از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و شناسه محل تولید، تاریخ تولید و تاریخ انقضا باشد.

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال از کاهش سن استفاده کنندگان از لوازم بهداشتی آرایشی در ایران خبر داد و گفت: در حالی که میانگین سنی مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان ۲۵ سال است متاسفانه این سن هم اکنون در ایران به ۱۴ سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۹۶ نوع بیماری ناشی از سوء مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد تصریح کرد: شایع‌ترین این نوع بیماری‌ها التهاب پوست، جوش‌های صورت، بیماری‌های کبدی، سرطان، حساسیت‌های پوستی ناشی از استفاده از لاک‌های ناخن غیراستاندارد، آلرژی نازایی سقط جنین و بیماری‌های حتی منجر به فوت است.

دکتر کاظمی یادآورشد: انتظار می‌رود مصرف کنندگان برای عدم ابتلا به بیماری‌های ذکر شده، لوازم آرایشی و بهداشتی از خرید هرگونه لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد کد شناسه به خصوص لوازم وارداتی قاچاق خارجی پرهیز کنند.

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال با اشاره به شرایط نامناسب نگهداری، حمل، محل ساخت و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی تولید داخل کشور هم از لحاظ کیفیت و کمیت بسیار بهتر از لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی هستند اما به علت قیمت پایین برخی از مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق ساخت چین و تایلند را ترجیح می‌دهند که همین امر موجب ابتلا به بیماری مصرف کنندگان می‌شود.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز