تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
معاون عمرانی استانداری فارس:

تولید کمپوست از زباله راهکاری برای حفظ محیط زیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تولید کمپوست از زباله را راهکاری برای حفظ محیط زیست و پاکسازی طبیعت دانست و حجم زباله‌های روزانه‌ کمتر شده و از این طریق به حفظ محیط زیست کمک می شود.
کد خبر: ۶۷۷۸۰

تولید کمپوست از زباله راهکاری برای حفظ محیط زیست


به گزارش معاصر از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، رضایی کوچی در دومین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان فارس به بررسی موضوع ایجاد سایت‌های پردازش پسماندهای ویژه و راه اندازی سایت تولید کمپوست رامجرد شهرستان مرودشت اشاره کرد و گفت: راه اندازی سایت تولید کمپوست رامجرد شهرستان مرودشت یکی از اولویت هایی است که دنبال می شود، محصولات پلاستکی باید در سایت های دفن زباله از مبداء بازیافت شوند این محصولات از مواد سمی خطرناکی ساخته شده‌اند که نه‌تنها به محیط زیست آسیب می‌زند، بلکه بر روی سلامتی انسان هم تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد.
وی بر ضرورت راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سایت پردازش پسماند در شهرستان های مختلف استان فارس تاکید کرد و اظهار داشت: از جمله مواردی که باید با دقت نظر بیشتری مورد پایش قرار گیرد مدیریت پسماند های ویژه است، مدیریت پسماندهای عادی بر عهده شهرداری ها است و عموما به روش دفع در مناطق حومه شهر یا سوزاندن از بین می روند؛ اما بسیاری از این پسماندها را نمی توان به روش های عادی مدیریت کرد و نیاز است با توجه بیشتر پسماندهای ویژه را امحاء کرد.
معاون هماهنگی استانداری فارس افزود: پسماندهای بیمارستانی از جمله پسماندهای ویژه است که در بیمارستان ها با بهره گیری از دستگاه‌های اتوکلاو و زباله سوز امحا می شوند، این پسماندها به طور کلی به دو بخش خطرناک و غیر‌خطرناک تقسیم می‌شوند؛ بخش غیرخطرناک پسماندها شبیه به پسماند خانگی است که شامل کاغذ، مقواهای بسته‌بندی، شیشه، بقایای مواد غذایی و سایر مواد بی‌اثر است و بخش دیگر که به عنوان پسماند خطرناک در نظر گرفته می‌شود حاوی مواد سمی، مضر و عفونی است که در دستگاه‌های اتوکلاو بی خطر می شوند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست با بیان اینکه: ۹۷ درصد از بیمارستان های استان فارس به سیستم بی خطر سازی پسماند مجهزند اظهار داشت: محیط زیست راه اندازی دستگاه‌های اتوکلاو در سایر بیمارستان ها را نیز با دقت و حساسیت دنبال می کند، اکنون زباله های بیمارستانی در مراکز درمانی و بیمارستانی استان بی خطر سازی می شود و سپس تحویل ماموران جمع آوری زباله شهری می شوند.
عطا پورشیرزاد، ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده در مجموعه شهرداری های استان و به ویژه مدیریت پسماند تصریح کرد: اکنون نسبت به سایر کلان شهرها در موقعیت بهتری قرار داریم اما باید پیش بینی کرد که در آینده چه مسائل و مشکلاتی ممکن است دامن گیر مردم شود حتما باید آینده پژوهی و افق نگری هایی در حوزه های پسماند، حمل و نقل، ترافیک شهری، گسترش جمعیت، زیر ساخت های شهری و بحث تغییر اقلیم انجام شود تا باز هم استان فارس در تمام حوزه ها سرآمد باشد.

پور شیرزاد با اظهارخرسندی از وضعیت مدیریت پسماند در استان خواستار تلاش های بیشتر در امر آموزش و فرهنگ سازی در خصوص تولید پسماند شده و یادآور شد: زمین پاک، نیاز همه نسل ها و حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی و عمومی است. در این میان فرهنگ سازی و آموزش می تواند دو اصل مهم در حفظ محیط زیست پیرامون ما باشد.عدم آگاهی مردم از اوضاع کنونی زمین شاید مهمترین عامل افزایش آلودگی های محیط زیستی و تخریب سرزمین است.
این نشست چهل و پنجمین نشست کارگروه مدیریت پسماند بود که به طور مستمر و مداوم به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد.
انتهای پیام

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز