تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
بایدن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

اوکراین به «بمب‌ خوشه‌ای» نیاز دارد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» از تصمیم خود برای ارسال «بمب‌های خوشه‌ای» به اوکراین دفاع کرد.
کد خبر: ۶۷۸۳۴

زکریا: امروز در خبرها آمده بود که دولت ایالات متحده تصمیم گرفته است تا مهمات (بمب‌های) خوشه‌ای به اوکراین بفرستد. این‌ها (بمب‌های خوشه‌ای) تسلیحاتی هستند که 100 کشور، از جمله برخی از نزدیک‌تری متحدان ما در ناتو، ممنوع اعلام کرده‌اند. وقتی خبر احتمال استفاده از این تسلیحات از سوی روسیه علیه غیرنظامیان منتشر شد؛ سخنگوی شما در آن زمان اعلام کرد که (استفاده از این تسلیحات) «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. چه چیزی باعث شد تا نظر شما عوض شود و تصمیم به ارسال این تسلیحات به اوکراین گرفتید؟


بایدن: (باید) به دو نکته (در این رابطه) اشاره کنم فرید، تصمیم (ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین)، تصمیم بسیار سختی برای من بود. من با متحدان و دوستانمان در این‌باره صحبت کردم. ما در شرایطی هستیم که اوکراین همچنان به‌صورت وحشیانه‌ای با تسلیحات خوشه‌ای که ضریب عمل نکردن بالایی دارند و خطر بسیار زیادی برای غیرنظامیان دارند، مورد حمله قرار می‌گیرد. دومین (نکته) این است که مهمات اوکراین در حال تمام شدن است. مهمات (توپ‌های) 155 میلی‌متری آن‌ها (در حال تمام شدن است). مهمات نقش مهمی در جنگ دارند، مهمات اوکراین در حال تمام شدن است و ما هم دچار کمبود مهمات هستیم. بنابراین کاری که من کردم این بود که به پیشنهاد وزارت دفاع عمل کردم و موقتاً در این دوران گذار تا ما گلوله‌های توپ 155 میلی‌متری بیشتری تولید می‌کنیم، بمب‌های خوشه‌ای که ضریب عمل نکردن پایینی دارند، فکر می‌کنم ضریب‌شان 1.50 است، که کمترین میزان عمل نکردن را دارند، در اختیار اوکراین قرار دهیم. آن‌ها در مناطق غیرنظامی استفاده نمی‌شوند و بیشتر برای نفوذ به سنگرها و جلوگیری از حرکت تانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین تصمیم ساده‌ای نبود، ما (ایالات متحده) از امضاکنندگان آن پیمان (پیمان منع استفاده از تسلیحات خوشه‌ای) نیستیم و مدتی طول کشید تا خودم را قانع کنم تا این تصمیم را بگیرم. نکته مهم این است که آن‌ها (اوکراینی‌ها) تسلیحات لازم برای جلوگیری از اینکه روسیه مانع پیشروی‌شان بشود را در اختیار دارند. من فکر می‌کنم آن‌ها (اوکراینی‌ها) به این تسلیحات نیاز دارند.


ترجمه: اردوان ‌ملک‌پور
سردبیر و تهیه‌کننده: محسن نوری
دبیر تحریریه: هانیه احمدی
تدوینگر: مسعود روغنی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز