تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
رضا غبیشاوی

اتهامات علیه مجری بی بی سی و فرصت بررسی

کد خبر: ۶۷۸۳۹

موضوع اتهام سوء استفاده جنسی علیه یک مجری بی بی سی،‌ دوباره توجه ها را به سمت این برند انگلیسی متمرکز کرده است.

ماجرا این گونه است که روزنامه سان چاپ لندن در خبری افشا و ادعا می کند که یک نوجوان با ارسال تصاویر جنسی خود برای یک مجری بی بی سی،‌ از او پول دریافت می کند. این نوجوان هم پول را صرف خرید مواد مخدر برای خود می کرد. این کار برای چند سال ادامه داشت. این ادعا از سوی مادر نوجوان سابق و جوان فعلی که 20 سال دارد منتشر شده است. مجری هم اکنون در بی بی سی فعالیت می کند ولی مدیریت بی بی سی گفته فعالیت او را به طور موقت، متوقف می کند.

مجموع واکنش ها و رفتارهای بی بی سی در برابر اتهامات علیه یک عضو این سازمان (یک مجری) و نقاط مثبت و منفی آن قابل بررسی و الگوگیری است به ویژه برای رسانه ها و سازمان ها به هنگام طرح اتهامات علیه یک عضو یا خود سازمان.

موضوع اهمیت دارد زیرا اولا این سازمان خود یک رسانه و نهاد اطلاع رسانی با دامنه فعالیت و استاندارهای جهانی است و ثانیا در این ماجرا،‌ رفتار و واکنش بی بی سی و اعتبار اطلاع رسانی و رسانه ای آن،‌ در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دارد.

ثالثا نحوه پوشش این خبر در رسانه های مختلف بی بی سی خود نیز اهمیت بالا و جداگانه ای دارد و قابل بررسی است.

استقلال حرفه ای و بی طرفی بی بی سی در پوشش این ماجرا، وضعیت روزنامه سان به عنوان افشاگر ماجرا و پوشش این خبر در دیگر رسانه های انگلیسی،‌ حفظ حریم خصوصی مجری متهم و جوان و مادرش که طرف مقابل هستند و عدم اعلام نام و مشخصات آنها تاکنون؛ واکنش بی بی سی به این اتهامات همراه با خودداری از حمایت از مجری خود یا قضاوت درباره اتهامات، بی طرفی بی بی سی به هنگام پوشش این خبر و تعلیق فعالیت مجری در این رسانه،‌ مجموعه انتقادات از بی بی سی در مراحل مختلف از جمله ناتوانی در کشف این نوجوان ومادرش و مصاحبه با آنها از جمله نکات قابل توجه در این موضوع هستند.

علاوه بر بی بی سی، پیگیری واکنش روزنامه سان چاپ لندن که اولین بار این موضوع را افشا کرد؛ دولت و وزارت فرهنگ بریتانیا،‌ پارلمان،‌ دیگر مطبوعات،‌ پلیس و سیستم قضایی و نظارتی همه نیز در این ماجرا مهم است.

پیگیری این ماجرا و تحلیل و بررسی کنش و واکنش ها و نقاط مثبت و منفی قطعا برای همه به ویژه برای ما در ایران درس آموز خواهد بود. به ویژه برای ما در ایران که با حجم بالایی از اشتباهات فاجعه بار در روابط عمومی ها و رسانه ها به هنگام بروز حوادث و طرح اتهامات علیه عضو یا شخصیت حقوقی سازمان ها روبه رو هستیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز