تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

خزعلی با سینماگران خارجی دیدار کرد

انسیه خزعلی با حضور در سینما فرهنگ تهران با فیلمسازان بخش بین‌الملل جشنواره از جمله فیلمسازانی از کشورهای لهستان، چین، روسیه، لبنان، عراق، هند، تاجیکستان و بنگلادش دیدار کرد.
کد خبر: ۶۷۹۷۴

به گزارش معاصر، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور جشنواره حوا را الگوی یک حرکت اولیه دانست و حبیب ایل‌بیگی هم تاکید کرد: اگر بخواهیم موضوعی را در بحث گفتمانی به ویژه در سینما پررنگ کنیم، یکی از راهکارهای آن برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها است.

 انسیه خزعلی معاون امور زنان وخانواده رییس جمهور نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا را یک حرکت هنرمندانه در پاسخ به نیازهای جهانی دانست و گفت: «حوا» نمونه‌ و الگوی یک حرکت اولیه است تا فعالان سینمایی و هنری برای صیانت از خانواده فعالیت بیشتری داشته باشند.

او با حضور در سینما فرهنگ تهران با فیلمسازان بخش بین‌الملل جشنواره از جمله فیلمسازانی از کشورهای لهستان، چین، روسیه، لبنان، عراق، هند، تاجیکستان و بنگلادش دیدار کرد.

خزعلی ضمن خیر مقدم به مهمانان جشنواره، به‌دیدارهای خود با سفیران کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: در دیدارهای مختلفی که با سفیران و فعالان حوزه زنان و خانواده در دنیا داشته‌ایم، یک حرف مشترک وجود دارد و آن لزوم حفظ و صیانت از حریم خانواده و زنان است که نیازمند کنشگری زنانه بیشتری است.

وی حرکت جشنواره فیلم حوا را یک پاسخ به نیازهای جهانی دانست و تاکید کرد: جشنواره فیلم حوا نمونه‌ و الگوی یک حرکت اولیه است تا فعالان سینمایی و هنری برای صیانت از خانواده فعالیت بیشتری داشته باشند. امروز خانواده و زن به دلیل تهاجم رسانه‌ای در در معرض تهدید است؛ این یک درد مشترک در اروپا و آسیای‌ مرکزی و آفریقا است که یکی از عوامل آن سینماست لذا ما نیز باید از همین ابزار برای صیانت استفاده کنیم تا مانع فجایع بزرگ باشیم. باید محبت بر پایه زندگی صحیح را ترویج کنیم؛ تنها با این روش موفق خواهیم بود.

دیدار انسیه خزعلی با سینماگران خارجی

در این نشست جمعی از معاونین سازمان سینمایی از جمله قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و… حضور داشتند.

برگزاری جشنواره یک راهکار برای پررنگ کردن بحث‌های گفتمانی است

حبیب ایل‌بیگی نیز در حاشیه حضور در سینما فرهنگ (محل برگزاری جشنواره حوا) درباره اهمیت برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا گفت: سال‌هاست کمبود جشنواره‌های موضوعی با فیلم‌های اجتماعی را که کمی بیشتر به مسائل خانواده توجه داشته باشد، احساس می‌کنیم؛ در جشنواره فیلم حوا که با موضوع خانواده و زن در حال برگزاری است، می‌توانیم به شکل دقیق‌تر درباره خانواده و نحوه بازنمایی خانواده و زن در سینما حرف بزنیم.

او ادامه داد: اگر بخواهیم موضوعی را در بحث گفتمانی به ویژه در سینما پررنگ کنیم، یکی از راهکارهایش برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم و نشست‌های پژوهشی است. جشنواره‌های سینمایی از آن جهت جذابیت و اهمیت دارند که می‌توانند علاقه‌مندان به این حوزه را دور هم جمع کرده و درکنار نمایش آثار، صاحب‌نظران، اندیشمندان و کارشناسان طی آن به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند و به تبیین آن موضوعی که محوریت در جشنواره است، می‌پردازند.

ایل بیگی با بیان اینکه جشنواره‌های موضوعی در سال‌های گذشته به مسائل خانواده توجه بیشتری داشتند، افزود: در سال‌هایی دورتر، جشنواره‌هایی موضوعی در سینمای ایران داشتیم که سال‌هاست جای خالی‌شان احساس می‌شود؛ اکنون که جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با موضوع خانواده و زن برگزار می‌شود، به شکل دقیق‌تر می‌توانیم درباره خانواده و نحوه بازنمایی جایگاه زنان در سینما حرف بزنیم. طبیعی است که در اولین دوره این جشنواره به آنچه می‌اندیشیم در آثار نرسیده باشیم اما تبیین درست موضوع می‌تواند در سال‌های پیش رو کمک کند تا این موضوع در آثار سینمایی نمود بیشتری یابند.

وی تاکید کرد: البته این موضوع نیازمند پیوست‌ها و حمایت‌هایی است که می‌تواند در حوزه سینما شکل بگیرد. بعید است برگزاری جشنواره به تنهایی بتواند موثر باشد.

ایل‌بیگی تصریح کرد: تشویق فیلمسازانی که در حوزه زنان و خانواده کار کرده‌اند، یکی از اقدامات موثر است. به هر حال یکی از وظایف جشنواره ها، کشف استعداد و تشویق فیلمسازانی است که در حوزه‌ای خاص کار می کنند تا بتوانند با ادامه دادن مسیر خود و انگیزه داشتن برای پیگیری تاثیر خوبی بگذارند. امیدوارم در آینده شاهد آثار دقیق‌تر و کامل‌تری در حوزه زنان و خانواده باشیم.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه در تهران و دیگر شهرها برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز