تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
سفیر تاجیکستان:

افزایش پنج برابری حجم تبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به افزایش پنج برابری حجم تبادلات تجاری دو کشور طی سه سال اخیر، گفت: در سال ۱۴۰۱ حجم تبادلات تجاری ایران از ۵۷ میلیون دلار به ۲۴۰ میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۶۸۱۹۹

افزایش پنج برابری حجم تبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان

 

به گزارش معاصر,نظام الدین زاهدی امروز در جریان بازدید از منطقه آزادانزلی، گفت: کشورهای ایران و تاجیکستان زبان، فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دارند که زمینه همکاری بیشتر را فراهم می کند و این همکاری در اکثر موارد رو به گسترش است.

وی افزود: اولین سفر رئیس جمور ایران به کشور تاجیکستان در دولت سیزدهم کلید خورد و ما از این بستر برای توسعه مبادلات تجاری استفاده می کنیم و این نقطه عطفی در روابط دوستانه دو کشور است.

 زاهدی به علاقمندی کشور تاجیکستان برای بهره گیری از پیشرفت های دولت ایران نیز اشاره کرد و گفت: این حق کشور ماست که از پیشرفت‌های کشور دوست و برادر، بهره‌مند شویم و برای گسترش این همکاری‌ها تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۹ را ۵۷ میلیون دلار اعلام کرد و متذکر شد: این مقدار با افزایش پنج برابری در سال ۱۴۰۱ به ۲۴۰ میلیون دلار رسید و در سفر رئیس جمهور ایران و تاجیکستان این توافق به عمل آمد که حجم تبادلات کشور در آینده نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران عنوان کرد: این بستر اکنون فراهم شده، اما مهمتر از همه اراده سیاسی رهبران دو کشور برای بسط روابط است و در این راستا بسته های صنعتی جدید دوجانبه‌ای آماده شده و در دو سال اخیر ۲۸ بسته سرمایه گذاری بین کشورها به امضا رسیده است.

وی این سفر را برای افزایش آگاهی بیشتر از ظرفیت های منطقه آزادانزلی بسیار موثر اعلام کرد و یادآور شد: کشور تاجیکستان پنج منطقه آزاد دارد که در جوار مرزها واقع شده اند و امتیازات زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهند.

زاهدی اضافه کرد: اولین قدم در همکاری‌های دوجانبه برقراری ارتباط بین مناطق آزاد کشور تاجیکستان و منطقه آزادانزلی است تا آگاهی لازم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق حاصل شود.

ثبت ۳۰۰ شرکت خارجی در منطقه آزاد انزلی

اکبر نیازی، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: با توجه به آنکه تاجیکستان مرز آبی ندارد، می تواند در ساخت اسکله در بندر کاسپین و پسکرانه هفت هکتاری آن مشارکت کند و صادرات را از این منطقه به کشورهای عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

وی عنوان  کرد: کشورهای ایران و تاجیکستان به لحاظ نزدیکی فرهنگی و زبانی که دارند می‌توانند مراودات مالی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری داشته باشد و این مراودات باید تقویت شود.

سرپرست سازمان  منطقه آزادانزلی با اشاره به مزیت‌های این منطقه در بخش های بندری، تجاری، صنعتی و گردشگری، گفت: مبادلات کالا از بنادر کاسپین و انزلی به سهولت انجام می‌شود و مشوق‌هایی برای بازرگانان و تجار خارجی از جمله انبارداری و سایر موارد در نظر گرفته شده که در ترانزیت و حمل و نقل کالا موثر است.

نیازی اضافه کرد: بنادرانزلی و کاسپین و شهرک‌های صنعتی انزلی فرصت خوبی در بخش های صادرات و واردات در اختیار تجار و بازرگانان تاجیکستان قرار می دهد.

وی با اشاره به ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: این فرصت در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده شده که از آن در بخش صادرات مجدد استفاده کنند و کشور تاجیکستان نیز می‌تواند کالاهای مورد نیاز خود را با ثبت شرکت در این منطقه تولید کند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ شرکت خارجی در این منطقه ثبت شده که ۴۰ درصد آنها فعال هستند، گفت: اختیارات کلیه دستگاه های اجرایی به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد واگذار شده که بخش های صدور مجوزها، پایان ساخت، غذا و دارو، محیط زیست، ثبت شرکت ها و گمرک را بدون نیاز به بروکراسی سرزمین اصلی انجام می‌دهد.

نیازی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی یکی از بزرگترین بازارهای تجاری منطقه را دارد و فعالان اقتصادی می توانند از ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعبی مخازن روغن، ۴۵ هزار مترمکعبی سیلو و بیش از ۷۰ هزار مترمربعی انبارهای سرپوشیده بندر کاسپین استفاده کنند.

 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز