تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

جزئیات موشک «ابومهدی»

موشک «ابومهدی» قابلیت شلیک از ناوها، ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها و سکوهای ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبریش در طول پرواز و در مسیر رسیدن به هدف، قابلیت به‌روزرسانی مطابق موقعیت نهایی هدف داراست.
کد خبر: ۶۸۶۲۷

به گزارش معاصر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به تازگی با تنوع‌بخشی به فناوری‌های هوش مصنوعی در طراحی و تولید موشک‌های کروز، موشک کروز دریایی ابومهدی را به تولید انبوه رساند و آنها را در اختیار یگان‌های عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

 اضافه شدن این موشکِ برد بلند و نقطه‌زن که قابلیت پنهان ماندن از سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را داراست، توان یگان‌های عملیاتی ارتش و سپاه در شمال و جنوب ایران به ویژه در منطقه استراتژیک تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتری دشمن را افزایش داد. این سخن به معنای شناسایی، رهگیری و انهدام هر نوع ناو، ناوچه و ناوشکن متجاوز به مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، به صورت ناگهانی از مسیرها و جهت‌های مختلف است.

موشک کروز دریایی «ابومهدی» صبح امروز - سوم مرداد ۱۴۰۲ - با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش به یگان‌های عملیاتی هر دو نیرو اضافه شد.

از جمله ویژگی‌های این سری از موشک‌های کروز که از هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی در سامانه فرماندهی و کنترل و تخریب موثر و بسیار بالای سرِ جنگی این موشک بهره برده است، عبور از موانع طبیعی و مصنوعی، پنهان ماندن از رادارها و پدافندهای دشمن و حرکت در مسیرها و جهت‌های مختلف است.

موشک «ابومهدی» قابلیت شلیک از ناوها، ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها و سکوهای ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبریش در طول پرواز و در مسیر رسیدن به هدف، قابلیت به‌روزرسانی مطابق موقعیت نهایی هدف داراست.

واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دور زدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق، پرواز در ارتفاع پایین و مخفی از رادارهای شناسایی دشمن، تغییر مسیر و ارتفاع هوشمند موشک با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن، بهره‌مندی از سامانه ناوبری تلفیقی پیشرفته و موتور قدرتمند، توانایی شلیک از عمق خاک کشور و از سایت‌های کاملا مخفی زمینی به سوی اهداف متحرک دریایی و بهره‌مندی از سیکر دوگان راداری برخوردار است.

فناوری سیکر دوگان لیزر - مادون قرمز علاوه بر واکنش هوشمندانه به ابزارهای جنگ الکترونیک و سامانه‌های پدافندی دشمن اختفای موشک هنگام نزدیک شدن به هدف را بیشتر می‌کند، این یعنی غافل‌گیری و از بین رفتن فرصت هر نوع واکنش سریع دشمن.

آماده‌سازی و پرتاب در تعداد بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از مسیرهای مختلف از دیگر ویژگی‌های این موشک ۱۰۰۰ کیلومتری است.

وزیر دفاع: موشک ابومهدی منحصربه‌فرد است

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم، گفت: «موشک کروز دریایی «ابومهدی» منحصربه‌فرد است. در نرم‌افزار طراحی مسیر پروازی این موشک از هوش مصنوعی استفاده شده و می‌تواند از عمق خاک کشور با حداکثر سرعت عملیاتی به اهداف متحرک دریایی شلیک و ناوشکن‌های دشمن شلیک شود.

وزارت دفاع در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی و ارتقای توان موشکی و پدافندی مراسم الحاق این سامانه راهبری و منحصربفرد که می‌توان گفت همتایی ندارد را برگزار کرد. برد ۱۰۰۰ کیلومتری این سامانه که محدوده دفاع دریایی ما را نسبت به گذشته چندین برابر افزایش می‌دهد که نکته بسیار مهمی است همچنین نقطه‌زنی و قدرت تخریب بسیار بالا که نقش بسیار مهمی دارد، در کنار عبور از عوارض جغرافیایی و ارتفاع پست از دیگر ویژگی‌های این موشک است.

قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن و رادار گریزی موشک ابومهدی از دیگر ویژگی‌های این سامانه موشکی است. با تولید انبوه این سامانه قادریم از عمق خاک کشورمان، در اماکنی کاملا پنهان و با حداکثر سرعت عملیاتی به اهداف متحرک دریایی شلیک و ناوها، ناوچه‌ها و ناوشکن‌های دشمن را به طور کامل منهدم کنیم.

این توان بسیار بالایی است که در اصل به دست همین متخصصان کوشا با همکاری ستادکل نیروهای مسلح، نیروهای دریایی ارتش و سپاه و جوانان غیرتمند ما در شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به ثمر رسید و در ارتقای توان رزمی ما نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

ما در پشتیبانی از نیروهای مسلح همواره به نوآوری و بومی‌سازی فکر و آن را دنبال می‌کنیم. قطعاً این توانمندی‌هایی که ما دنبال آن هستیم در مسیر صلح و دوستی و برادری و ضامن ثبات و امنیت منطقه است.»

فرمانده ندسا: موشک ابومهدی جزو موشک‌های تحریمی است

در ادامه سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه - ندسا - هم گفت: «یکی از توانمندی‌های این موشک، دورسازی دشمنان از ساحل کشورمان است. این موشک علاوه بر توان شلیک از عمق، دارای سیکر دوگان است و قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک را داراست.

برشماری قابلیت‌های این موشک به ما کمک می‌کند تا دقیقا اهداف دشمن را در عمق مورد اصابت قرار دهیم که باعث دورسازی دشمن از ساحل ما می‌شود. موشکی که امروز تحویل نیروهای دریایی سپاه و ارتش می‌شود، می‌تواند هم روی شناور نصب و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود. اگر شناور ۱۰۰۰ کیلومتر در عمق حرکت کند و ۱۰۰۰ کیلومتر هم برد شلیک داشته باشد، ناو هواپیمابر دشمن باید ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر هم عقب‌نشینی کند و در این صورت دیگر هواپیماهای دشمن کارایی نخواهد داشت.

موشک ابومهدی جزو موشک‌های تحریمی است. باید افتخار کنیم که به دست نخبگان جمهوری اسلامی شاهد ساخت موشکی هستیم که می‌تواند اهداف را دور بزند. یکی دیگر از قابلیت‌های این موشک دنبال‌کردن چندین هدف و از حمله به آن از پشت است.

این موشک چون سقف پروازش بسیار پایینی دارد، کمتر قابل‌رهگیری است و برد بسیار بالایی هم دارد. امیدوارم بتوانیم به برکت ایام محرم و نام شهید ابومهدی المهندس که به دست آمریکای جنایتکار به ناحق و مظلومانه به شهادت رسید، تلافی آن اقدام را در دریا بر سر دشمنان عملی کنیم.»

جانشین نداجا: افزایش قدرت بازدارنگی در عمق عملیاتی دشمن

امیر حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش - نداجا - نیز در این مراسم، گفت: «اضافه‌شدن این موشک به سبد موشک‌های نیروی دریایی ارتش قدرت بازدارندگی و دفاعی ما را در عمق، تکمیل می‌کند و با توجه به سواحلی و شناورهایی که در مکران در اختیار داریم، با استقرار و نصب این موشک روی شناورها، می‌توانیم از منافع جمهوری اسلامی در شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد حراست کنیم.

این موشک پاسخگوی هرگونه تهدیدی در عمق دریاها، به ویژه در شمال اقیانوس هند است که محل مأموریت و مسئولیت نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود.

با قابلیت‌های این موشک و سرجنگی پرقدرتی که دارد، می‌توانیم پاسخگوی هر تهدیدی که منافع ما را هدف قرار می‌دهد باشیم. امیدوارم بتوانیم قدرت بازدارندگی و زنجیره دفاعی خود را در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران از خلیج فارس، تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد و هرجا که منافع جمهوری اسلامی و ملت ایران است را تأمین کنیم.»

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز