تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
امیرعبداللهیان:

ایران و پاکستان مصمم هستند مرزهای امنیتی را به اقتصادی تبدیل کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستانی خود گفت: ایران و پاکستان مصمم هستند از امنیتی ماندن مرزهای ۲ کشور فاصله بگیرند و این مرزها را به مرزهای تجاری و اقتصادی تبدیل کنند.
کد خبر: ۶۹۰۶۳

به گزارش معاصر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با «بلاول زرداری بوتو» وزیر امور خارجه پاکستان در جریان سفر به اسلام‌آباد، بر اهمیت تکمیل و نهایی‌شدن هر چه زودتر  پروژه خط لوله گاز «آی پی» بین دو کشور تاکید کرد. 

 وزیر  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست خبری، اقدام تروریستی اخیر در باجور پاکستان را که جان باختن ۶۳ نفر و مجروح‌شدن ۱۲۰ نفر منجر شد را محکوم و با دولت و ملت و خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی ابراز همدری کرد. 

وی در ادامه اظهار کرد: بسیار خرسندم اعلام کنم از دور روز پیش آقای صفری  معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در رأس هیأتی متشکل از مقام‌های عالی‌رتبه وزارتخانه‌های مختلف اعم اقتصادی، تجاری و گردشگری مذاکرات مهم، مفید و نتیجه بخشی را با همتایان خود  در اسلام‌آباد داشتند. این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پی‌گیری جدی اسناد دیگری که در گذشته بین دو کشور به امضا رسیده است. این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پی‌گیری جدی اسناد دیگری که در گذشته بین دو کشور به امضا رسیده، شده است .

 امیر عبداللهیان با تشریح  برخی از موارد گفت‌وگوی‌های صورت گرفته با وزیر خارجه پاکستان گفت : ما امروز در این دیدار در خصوص پروژه خط لوله گاز آی پی گفت‌وگوهای مهمی را با هم داشتیم و  تکمیل این خط لوله بین ایران و پاکستان  را در راستای منافع دو ملت می‌دانیم. آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد. 

او در عین حال گفت: ما در خصوص وجود برخی موانع و مشکلات مالی و بانکی و راهکارهای آن در چارچوب حقوق بین الملل گفت‌وگو کردیم. ایران و پاکستان مصمم هستند که از امنیتی ماندن مرزهای دوکشور فاصله بگیرند و این مرزها را به مرزهای تجاری و اقتصادی تبدیل کنند. ما آماده ایجاد  منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در نقطه مرزی ریمدان هستیم . دو طرف آمادگی داریم که  حجم روابط تجاری و اقتصادی دو  کشور را به دو برابر و به میزان ۵ میلیارد دلار افزایش بدهیم .

وی ادامه داد: دو طرف اتفاق نظر داریم که مجرمان و متهمان بین دو کشور هر چه زودتر تبادل شوند و هر دو طرف به آزادسازی شناورهای ماهیگیری اقدام کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: ما و  پاکستان اتفاق نظر داریم که باید  برخی فرمت‌های همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را فعال کنیم. مکانیسم منطقه‌ای همکاری‌های ایران، ترکیه و پاکستان از آن جمله است و همچنین مکانیسم همکاری‌های ایران، چین و پاکستان در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سایر حوزه‌های مورد علاقه طرفین در این راستا است.

او هم‌چنین گفت: در نشست امروز بر موضوع گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور تاکید کردیم.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرد:  گفت‌وگو در خصوص برخی از موضوعات مهم منطقه از جمله بحران اوکراین و موضوع افغانستان در دستورکار جدی گفت‌وگوهای امروز ما قرار داشت. 

 امیرعبداللهیان به تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان پرداخت و تاکید کرد : هرگونه تحول در افغانستان قبل از هر طرفی بر همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان تاثیر می‌گذارد و ما چارچوب ابتکارات منطقه‌ای را بهترین روش برای کمک به حل و فصل وضعیت افغانستان می‌دانیم. 

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی تاکید کرد: ما حمایت از  مردم افغانستان را تحت هر شرایطی  وظیفه انسانی و دینی خود می‌دانیم .بدیهی است که ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را در راستای تحقق ثبات سیاسی در این کشور قلمداد می‌کنیم. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پایان صحبت های خود به تشریح مواضع ایران در ارتباط با بحران اوکراین پرداخت و گفت: در مورد  وضعیت اوکراین، جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. ما تسلیح بیشتر اوکراین توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی را نگران کننده می‌دانیم. ما معتقدیم  تسلیح طرفین جنگ نتیجه‌ای جز کشتار و ویرانی بیشتر نخواهد داشت.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز