تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
ستاد انتخابات کشور:

داوطلبان نمایندگی مجلس ۷ روز فرصت پیش‌ثبت‌نام دارند

این دستگاه‌ها تا یک‌ماه مهلت دارند درباره مدارک داوطلبان اعلام نظر و نتایج را به ما اعلام کنند و ما نیز نتایج را به متقاضیان پیامک می‌کنیم که «مدارک مورد تایید است» یا اینکه «مدارک مورد تایید نیست» و یا «نقص» دارد.
کد خبر: ۶۹۱۸۷

 

 سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره پیش‌ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: درگاه وزارت کشور به نشانی keshvar.moi.ir از ۱۶ تا ۲۲ مرداد از ساعت ۸ الی ۱۸ آماده‌ی انجام پیش‌ثبت‌نام خواهد بود.


محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره آغاز پیش‌ثبت‌نام داوطلبی نمایندگی مجلس با بیان اینکه فرآیند اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز (15 مرداد) با دستور وزیر کشور آغاز می‌شود، اظهار داشت: با توجه به ابلاغ اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این تغییر رخ داد که فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس به‌صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود؛ مرحله ثبت‌نام اولیه و مرحله ثبت‌نام نهایی.

وی افزود: وزارت کشور براساس قانون موظف است حدود 70 الی 110 روز قبل از ثبت‌نام نهایی، درگاهی را برای ثبت‌نام اولیه به‌صورت الکترونیکی ایجاد کند. این کار صورت گرفته و بر اساس جدول زمان‌بندی، ثبت‌نام نهایی داوطلبان از زمان 27 مهرماه تا 3 آبان 1402 در نظر گرفته شده و مرحله پیش‌ثبت‌نام نیز از دوشنبه 16 مرداد 1402 به‌مدت 7 روز تا 22 مرداد از ساعت 8 تا 18 انجام می‌گیرد. پس از این دوره، تا قبل از انجام ثبت‌نام نهایی فرصت بررسی و پاسخ به اعتراضات خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس باید به درگاه keshvar.moi.ir مراجعه و وارد لینک ثبت‌نام شوند. بعد از ورود، در مرحله ثبت اطلاعات هویتی کارت ملی و شماره‌ی پشت آن نیاز است و در این مرحله اطلاعات اولیه فردی أخذ می‌شود. سپس باید سه مدرک را با توجه به شرایط افراد بارگزاری کنند؛ یکی مدرک تحصیلی که مدرک کارشناسی‌ارشد در انتخابات مجلس شورای اسلامی ملاک است؛ البته می‌توانند آخرین مدرک تحصیلی‌شان را بارگزاری کنند.

اسلامی گفت: هم‌چنین درباره نظام وظیفه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم طبق ضرورت‌سنجی توسط سامانه، بارگزاری خواهند کرد و برای کسانی که مشمول ماده 29 قانون انتخابات مجلس می‌شوند، می‌بایست برگه پذیرش استعفا بارگزاری شود.


وی در ادامه تصریح کرد: اطلاعات متقاضیان داوطلب برای شش دستگاه اعم از ثبت احوال، فراجا، دادستانی کل، وزارت علوم، وزارت خارجه و سازمان امور استخدامی ارسال می‌شود؛ این دستگاه‌ها مدارک داوطلبان را راستی‌آزمایی می‌کنند که احیاناً مشکلی نداشته باشد. مثلاً اگر مشکلی در کارت پایان خدمات‌شان باشد، فراجا تأیید و یا عدم تایید خود را اعلام می‌کند؛ ثبت احوال به بررسی شناسنامه و سن افراد می‌پردازد و دادستانی نیز درباره سوءپیشینیه قضایی و کیفری اعلام نظر می‌کند. هم‌چنین وزارت خارجه تابعیت فرد متقاضی را بررسی می‌کند که فرد حتماً تابعیت ذاتیِ ایرانی را داشته باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات عنوان کرد: این دستگاه‌ها تا یک‌ماه مهلت دارند درباره مدارک داوطلبان اعلام نظر و نتایج را به ما اعلام کنند و ما نیز نتایج را به متقاضیان پیامک می‌کنیم که «مدارک مورد تایید است» یا اینکه «مدارک مورد تایید نیست» و یا «نقص» دارد.

اسلامی بیان کرد: کسانی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس را دارند حتما باید در این پیش‌ثبت‌نام شرکت کنند و الّا این فرصت را از دست می‌دهند.

وی درباره کسانی که از خارج کشور قصد ثبت‌نام در این مرحله را دارند، گفت: این افراد باید با مراجعه حضوری به کنسولگری، سفارتخانه‌ها و یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم‌چنین خاطر نشان کرد: مرکز فناوری ما توصیه کرده داوطلبان از طریق رایانه‌های شخصی اطلاعات خود را ثبت‌نام کنند؛ نه از طریق تلفن‌های همراه.

اسلامی در پاسخ به این سوال که این مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام چه کمکی به سهولت در برگزاری انتخابات خواهد کرد؟، اظهار داشت: عموم متقاضیان در ادوار گذشته از اینکه وقت کافی برای بررسی مدارک وجود ندارد، اعتراض داشتند؛ این پیش‌ثبت‌نام فرصت خوبی است تا مدارک از نظر زمانی راستی‌آزمایی دقیق‌تری بشود تا بعداً مشکلی برای داوطلبان پیش نیاید. یا مثلا اینکه در ادوار گذشته در ایام ثبت‌نام‌ها شلوغی و ازدحام داشتیم ولی در این دوره سعی شده پیش‌ثبت‌نام به‌صورت الکترونیکی باشد و داوطلبان کم‌تر در سختی قرار بگیرند.

اسلامی گفت: اتفاقاً در این‌صورت شرایط مناسبی پیش می‌آید که داوطلبان وقت بیشتری برای پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی دارند تا ورودِ با دقت بیشتری در عرصه داشته باشند.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز