تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

در جنگ اوکراین کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه هیچ سند معتبری مبنی بر کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین ارائه نشده است، گفت: در جنگ اوکراین کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم
کد خبر: ۶۹۴۵۷

در جنگ اوکراین کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم

 

به گزارش معاصر,وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه هیچ سند معتبری مبنی بر کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین ارائه نشده است، گفت: در جنگ اوکراین کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم.

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت.

وزیر امور خارجه درباره جنگ اوکراین و ادعاهای مطرح شده درباره ایران با تاکید بر اینکه در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم، تصریح کرد: جنگ را راه حل نمی‌دانیم و معتقدیم همه طرف‌ها باید برای رسیدن به راه حل سیاسی تلاش کنند.

وی بار دیگر اتهام کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین را بی‌اساس و نادرست توصیف کرد و گفت: در این زمینه بارها با همتای اوکراینی خود گفت وگو و حتی توافق کردیم و نظامیان دو کشور دیداری را با یکدیگر داشته باشند، هدف ما از این دیدار به دست آوردن اسناد ادعایی اوکراین و برخی کشورهای غربی برای کاربرد پهپاد ایرانی در اوکراین بود.

امیرعبداللهیان افزود: هیأت اوکراینی و ایرانی در سطح نظامی حدود هفت ماه پیش در کشور عمان گفت‌وگو کردند اما هیچ مدرک معتبری از طرف اوکراینی ارائه نشد. ما از طرف اوکراینی خواستیم اسناد معتبر خود را در این رابطه ارائه دهند. ضمن اینکه مقامات روسیه به ما اطمینان دادند که در چارچوب همکاری‌های دفاعی موجود و قدیمی بین تهران و مسکو هیچ گاه از تجهیزات ایرانی علیه جنگ اوکراین استفاده نکرده و نخواهند کرد.

 

تهران همچنان متعهدترین و پایبندترین طرف برجامی به انجام تعهدات خود است

وزیر امورخارجه درباره برجام هم گفت: در موضوع برجام چنانچه طرف‌های مقابل از اراده لازم برای بازگشت به تعهدات خود برخوردار باشند، تهران همچنان متعهدترین و پایبندترین طرف برجامی به انجام تعهدات خود است و ما هیچ گاه از مسیر دیپلماسی و گفت وگو فاصله نگرفته‌ایم.

امیرعبداللهیان از تبادل پیام‌های غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن از طریق برخی واسطه‌ها خبر داد و تأکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که چنانچه در طرف مقابل اراده‌ای وجود داشته باشد ایران از هرگونه ابتکار برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود استقبال می‌کند.

 

رئیس‌جمهور به آفریقای جنوبی سفر می‌کند

امیرعبداللهیان هدف ایران از عضویت در بریکس را تقویت چند جانبه گرایی اعلام کرد و گفت: ترکیه، عربستان سعودی، امارات، اندونزی و کشورهای دیگری که به همراه ایران علاقه مندی خود را برای عضویت در بریکس اعلام کرده‌اند همه دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند و ما از عضویت کشورهای مختلف با هدف نیرومندسازی هرچه بیشتر بریکس استقبال می‌کنیم.

وزیر امورخارجه از سفر رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی در روزهای آینده خبر داد و گفت: در این سفر مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص بریکس به روشنی بیان خواهد شد.

 

نقشه راه همکاری‌های تهران و پرتوریا ترسیم شده است 

امیرعبداللهیان درباره جزییات نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی هم توضیح داد: در جریان این نشست هیأت‌های متشکل از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به مدت دو روز گفت وگوهای مهم و نتیجه بخش انجام دادند. 

وی این گفت وگوها را بخشی از توافقات جدید و نقشه راه همکاری‌های تهران و پرتوریا قلمداد کرد و گفت:  در چارچوب این نشست هیأت‌های مشترک و کمیته‌های مختلفی در ذیل کمیسون مشترک دو کشور در خصوص آماده سازی اسنادی برای امضا در جریان سفر آینده آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی، گفت‌وگو توافق کردند. 

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: ما در مقابل خود نقشه راهی داریم تا در چارچوب آن همکاری‌های دو کشور را در تمامی زمینه‌ها بدون محدودیت و بیش از پیش گسترش دهیم. 

وی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران معتقدیم در چارچوب حقوق بین‌الملل همواره فرصت‌های متنوعی فراروی دو کشور برای احیای روابط پیشین و گسترش روابط موجود، قرار دارد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز