تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

ضرورت اصلاحات جدی در نظام حکمرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: در تولید و مصرف انرژی کشور، دستگاه‌های مختلفی داریم و این موضوع سبب شده موضوع بهینه‌سازی متولی واحدی در کشور نداشته باشد.
کد خبر: ۶۹۵۵۲

ضرورت اصلاحات جدی در نظام حکمرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور

 

به گزارش معاصر، سیدمسلم موسوی درچه امروز (شنبه، ۲۱ مردادماه) در نشست خبری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به اینکه موضوع‌های روز کشور در حوزه بهینه‌سازی بسیار گسترده است، اظهار کرد: در کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران در نشست‌های مختلف موضوع‌های روز کشور در این زمینه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از نشست‌ها، بررسی حکمرانی و ساختار تصمیم‌گیری بهینه‌سازی انرژی در کشور است. در تولید و مصرف انرژی کشور، دستگاه‌های مختلفی داریم و این موضوع سبب شده موضوع بهینه‌سازی متولی واحدی در کشور نداشته باشد بنابراین نظام حکمرانی بهینه‌سازی در کشور نیازمند اصلاحات جدی است.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تأکید کرد: نکته دیگری که در نشست‌ها بررسی خواهد شد، تأمین مالی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی به بخش خصوصی است، زیرا در شرایط فعلی سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور در بازار بهینه‌سازی ندارد.

موسوی گفت: از همین رو یکی از نشست‌ها را به موضوع سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اختصاص دادیم و از شرکت‌ها و هلدینگ‌ها دعوت کردیم با حضور در این نشست، درباره راهکارهای مختلف تبادل نظر داشته باشند.

وی به وجود بازار بهینه‌سازی، بورس انرژی و فرصت‌هایی مانند ماده ۱۲ برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و افزود: با این حال مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و از همین رو پیشنهاد تشکیل صندوق بهینه‌سازی مطرح شده است.

دبیر کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه بخشی از ماده ۱۲ تأکید دارد هر فعالیتی که به صرفه‌جویی سوخت منجر شود، منافع آن باید به سرمایه‌گذار بازگردد، ادامه داد: با توجه به این ماده، در صندوق بهینه‌سازی نیز منافع حاصل از صرفه‌جویی انرژی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و این موضوع حضور سرمایه‌گذاران در این بازار را جذاب می‌کند.

موسوی تأکید کرد: صنایع بزرگ پرمصرف انرژی مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، شرکت‌های سیمانی، فولادسازی‌ها و... طرح‌هایی برای بهینه‌سازی انرژی دارند. در این کنفرانس از صنایع بزرگ برای حضور و تبادل نظر در زمینه بهینه‌سازی انرژی دعوت شده است.

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نو در بهینه‌سازی مصرف انرژی، بیان کرد: فناوری‌های نو در زمینه هوشمندسازی و پایدارسازی در این عرصه نقش دارند.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: هوشمندسازی در حوزه تولید تا مصرف و استفاده از فناوری در بخش‌های محتلف اثرات قابل توجهی در بهینه‌سازی خواهد داشت.

موسوی با تأکید بر اینکه صنایع ما با این فناوری‌ها آشنا نیستند و درتلاشیم ارتباط را ایجاد کنیم، ادامه داد: برای حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که این شرکت‌ها از منافع مالی منتفع شوند.

وی به برگزاری نشست بین‌المللی در این کنفرانس اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست رئیس شبکه اسکو، رئیس انجمن اسکو بلژیک، بخش خصوصی ترکیه و... حضور خواهند داشت و تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌های خود را  بررسی و واکاوی می‌کنند.

دبیر کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اظهار کرد: این کنفرانس برای ایجاد شبکه‌سازی بین اندیشمندان، بخش خصوصی و بخش حاکمیتی مهم است و باید تلاش کنیم فرهنگ‌سازی و ترویج بهینه‌سازی برای سیاست‌گذاران تبیین شود.  

انتهای پیام
منبع: شانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز