تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک به ریاض می‌روم

در جریان سفری که در آینده نزدیک به ریاض خواهم داشت سفیر جدید ایران در ریاض نیز همراه من خواهد بود و ماموریت خود در عربستان را آغاز می‌کند.
کد خبر: ۶۹۶۷۷

 

 

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک به ریاض می‌رومبه گزارش معاصر؛ وزیر امور خارجه با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت: کار ما در حوزه دیپلماسی بدون رسانه‌ها ابتر است.


 حسین امیر عبداللهیان در نشست با خبرنگاران با بیان این که ما مواقعی در مذاکرات حرف‌ها و خواسته‌های خود را از طریق رسانه‌ها بیان می‌کنیم، گفت: من در این جا بار دیگر روز خبرنگار را تبریک می‌گویم و بر این موضوع تاکید دارم که باید تعامل ما با رسانه‌ها  افزایش  پیدا کند و این ارتباط دو طرفه است.

وزیر امور خارجه در سخنان خود تاکید کرد: ما همواره اعلام کردیم که هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

وی گفت: ما هیچ گاه به دنبال توافق موقت و یا کم در برابر یک توافق کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: بحث آزاد سازی زندانیان‌ یک موضوع انسانی است و ما هیچ ارتباطی بین تبادل زندانیان به عنوان یک بحث انسانی با مسئله آزاد سازی دارایی‌های ایران قائل نیستیم.

وی ادامه داد: در مورد تفاهم اخیر هم‌ ما یک صورت جلسه با طرف آمریکایی با وساطت یک کشور ثالث داشتیم در  مورد تبادل زندانیان و یک صورت جلسه دیگر هم در مورد مطالبه ما در بحث آزادسازی داریی‌های ایران‌.

وزیر خارجه در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس تصریح کرد: حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه خلیج فارس و نزدیک شدن آنها به آب‌های ایران آسیب‌ها را افزایش می‌دهد و پیام قدرت نیست.

وی با بیان اینکه چنین اقداماتی به ایجاد امنیت در خلیج فارس کمک نمی‌کند، ادامه داد: در جریان سفر اخیری که به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتم همگان بر این موضوع تاکید داشتیم که کشورهای منطقه باید سهم اصلی را در تامین امنیت در منطقه داشته باشند و باید این موضوع در سایه تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر محقق شود.

وی با بیان اینکه پیام نیروهای مسلح ما به کشورهای منطقه پیامی جز صلح و دوستی نیست، تصریح کرد: ما با اقتدار از امنیت ایران دفاع می‌کنیم.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به منطقه نیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر در شاهچراغ گفت: قطعا کسانی که در پشت این اقدام تروریستی بودند شناسایی و مجازات خواهند شد و در این ارتباط ایران به صورت جدی اقدام خواهد کرد و مسببان این جنایت به سزای عمل خود خواهند رسید و پیام پشیمان کننده‌ای دریافت خواهند کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با سهم ایران از حوزه نفتی آرش گفت: در این ارتباط تا کنون دو بار با وزیر خارجه کویت رایزنی و گفت‌وگو کردیم. مباحث در این زمینه حقوقی و فنی است و موضوع رسانه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه برای ما مهم است که از طریق مذاکرات حقوقی و ترسیم خط مبدا، این موضوع حل و فصل شود، تاکید کرد: بنابراین ما تلاش می‌کنیم که این موضوع را از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی نه جنجال رسانه‌ای پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌های ما در این زمینه ادامه دارد و برای ما مهم است که سر سوزنی از حقوق و منافع ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد.

وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه فرا رسیدن سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه را تبریک می‌گویم، گفت: رژیم صهیونیستی از درون با بحران چند لایه‌ای روبروست و ما معتقدیم که آینده از آن منطقه است.

امیرعبداللهیان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری در مورد حقآبه ایران از هیرمند، گفت: هفته گذشته بر مبنای قرارداد 1351 با همکاری هیات حاکمه موقت افغانستان هیات فنی ایران از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کرد. این هیات اکنون به تهران بازگشته و ما منتظر هستیم که گزارش فنی آنها را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیری حقآبه ایران از هیرمند ادامه دارد، تصریح کرد: گزارش اولیه بیانگر خشکسالی در این منطقه و در مسیر است ولی ما تاکید بر این داشته‌ایم تا زمانیکه تیم ما از سرچشمه سد کجکی بازدید نکند و گزارش فنی در این ارتباط ارائه داده نشود این صحبت هیات حاکمه افغانستان که خشکسالی هست نمی‌تواند ملاک باشد و ما امیدواریم که هر چه زودتر گزارش هیات را در این زمینه دریافت کنیم.

وزیر خارجه همچنین با ارائه گزارشی در ارتباط با روابط ایران و مصر گفت: فعالیت‌ها در این زمینه برای گسترش روابط دیپلماتیک در مسیر خود ادامه دارد.

وی همچنین در این ارتباط گزارشی از سفر اخیر سلطان عمان به قاهره و تهران برای پیگیری این موضوع ارائه داد.

وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روند گسترش روابط دو کشور ایران و عربستان و با ارائه توضیحاتی در ارتباط با چگونگی آغاز به‌کار فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض و استقرار سفرا تصریح کرد: در جریان سفری که در آینده نزدیک به ریاض خواهم داشت سفیر جدید ایران در ریاض نیز همراه من خواهد بود و ماموریت خود در عربستان را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: سفیر عربستان در تهران نیز به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی خود همچنان از سوی ایران دنبال می‌شود و فعالیت‌ها در این زمینه ادامه دارد، گفت: وقتیکه به نقطه نهایی کار رسیدیم در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت روابط ایران و آذربایجان اظهار کرد: اتفاق رخ داده در مورد سفارت آذربایجان در تهران دارای ابهامات زیادی بود و همانطور که می‌دانید یک انتقام شخصی بود.

وی با اشاره به مسئولیت کشورهای میزبان در ایجاد امنیت برای نمایندگی‌های خارجی مقیم، گفت: ما در این زمینه متوجه مسئولیت خودمان هستیم و کوتاهی در این مسیر رخ نداده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در جریان سفر اخیرم به آذربایجان برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه جنبش نم با رئیس جمهور آذربایجان و همتای خود به صورت مفصل در ارتباط با روابط دو جانبه و مسائل به وجود آمده رایزنی و گفت‌وگو کردم، گفت: به تازگی تیم قضایی ایران برای پیگیری این موضوع به باکو سفر کرده بود. در تهران نیز تیم قضایی ایران اتفاق رخ داده را پیگیری کرده بود و در جریان سفر اخیرم به آذربایجان گزارشی از پیگیری‌های انجام شده به مقامات آذربایجانی ارائه کردم. پیگیری پرونده نیازمند تحقیقات کامل‌تری از افرادی بود که در باکو حضور داشتند و تیم قضایی ایران نیز در همین ارتباط به باکو سفر کرد و این مرحله کار انجام شد و امیدواریم به زودی شاهد صدور حکم قضایی در این زمینه باشیم.

وزیر خارجه با اشاره به پیگیری‌های قوه قضائیه در مورد اتفاق رخ داده در ارتباط با سفارت آذربایجان در تهران، گفت: قوه قضائیه در ایران یک نهاد مستقل است و بر اساس تحقیقات انجام شده حکم خود را در این زمینه صادر خواهد کرد. حکمی که در آن عدالت رعایت شده و استقلال قوه قضائیه نیز مورد توجه قرار گرفته است و قطعا طرف خاطی به اشد مجازات در این زمینه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ما همواره بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک تاکید کرده‌ایم، گفت: بعد از صدور حکم و به نتیجه رسیدن تحقیقات در این زمینه قرار است نسبت به گام‌های بعدی برای گسترش روابط اقدام کنیم و قطعا به نتیجه رسیدن تحقیقات در این زمینه این فضا را فراهم می‌کند که موانع احتمالی موجود برای گسترش روابط برداشته شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز