تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

ضرورت بهره‌گیری از فرصت صرفه‌جویی معادل ۳.۵ میلیون بشكه نفت‌خام در كشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بیش از 100 میلیارد دلار معادل 3.5 میلیون بشکه نفت خام در روز فرصت صرفه جویی مصرف انرژی وجود دارد که تحقق آن می تواند مانع اتلاف انرژی در کشور شود.
کد خبر: ۶۹۶۹۳

ضرورت بهره‌گیری از فرصت صرفه‌جویی معادل ۳.۵ میلیون بشكه نفت‌خام در كشور

 

به گزارش معاصر از شرکت ملی نفت ایران، مالک شریعتی نیاسر امروز ( دوشنبه؛ ۲۳ مردادماه) در کنفرانس بهینه سازی و بهره وری انرژی ایران با محوریت موضوع سرمایه گذاری و تامین مالی که در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، به بررسی وضعیت پیش روی حوزه انرژی در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده شاخص شدت مصرف انرژی می بایست از ابتدای برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه ششم به یک دوم کاهش پیدا می کرد که متاسفانه در عمل اتفاق نیفتاد.

شریعتی نیاسر افزود: هم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار، معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز فرصت صرفه جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم ۲۰ تا ۲۵ درصد آن را در یک برنامه پنج ساله محقق کنیم می توانیم مانع اتلاف انرژی در کشور باشیم.

وی به تشریح وضعیت هدر رفت گازهای مشعل و همچنین شرایط نابسامان راندمان نیروگاه های کشور پرداخت و گفت: در حوزه بنزین هم شرایط خوبی نداریم به طوری که اگر سیاست ها را به نحوی دنبال نکنیم که جلوی قاچاق و مصارف بی رویه گرفته شود احتمال واردات چند میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۶ قوت می گیرد.

شریعتی نیاسر افزود: آسیب‌شناسی در تدوین برنامه هفتم توسعه در زمینه بهینه‌سازی انرژی انجام شده است که شامل پیش‌بینی نشدن منابع مالی کافی و مناسب برای بهینه‌سازی، جذاب نبودن سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی، هوشمند نبودن کامل شبکه انتقال و توزیع حامل‌های انرژی، نبود متولی واحد متمرکز برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، فاصله قیمتی بسیار زیاد عرضه فرآورده‌ها با قیمت تمام‌شده و صادراتی، منتفع نبودن آنی مردم در پروژه‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی و سهم ۶۵ درصدی بخش‌های حاکمیتی و عمومی در مصارف غیربهینه انرژی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این آسیب‌شناسی، چند موضوع را در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌کنیم که شامل تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه، مردمی‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد بازار متشکل انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی مبتنی بر گواهی صرفه‌جویی، ایجاد متولی واحد برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مبتنی بر گواهی صرفه‌جویی، زمینه‌سازی روی بازتوزیع یارانه‌های انرژی به هر کد ملی، افزایش تعرفه حامل‌های انرژی در بخش‌هایی که دارای تبعات کمتری است و تمرکز بر جمع‌آوری گازهای مشعل، ذخیره‌سازی گاز طبیعی و هوشمندسازی است.

وی با تاکید بر اینکه یهینه سازی مصرف انرژی باید با جدیت دنبال شود، افزود: حذف ایران از معاملات انرژی منطقه نیز از جمله اتفاقاتی است که در صورت عدم بهینه سازی مصرف انرژی رخ خواهد داد.

شریعتی نیاسر با اشاره به ضرورت خلق فرصت از دل تهدیدها، اظهار کرد: اجماع میان بخش های مختلف کشور، مشارکت دادن مردم در پروژه های بهینه سازی و ایجاد جذابیت در پروژه های بهینه سازی برای جذب سرمایه های مردمی از جمله اقدام هایی است که باید با جدیت دنبال شود.

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز