تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
بهادری جهرمی:

حامیان تروریسم در جنایت شاهچراغ شریکند

سخنگوی دولت با محکوم کردن حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) گفت: دولت‌های حامی تروریست‌ها با این جنایتکاران شریک هستند.
کد خبر: ۶۹۷۵۹

حامیان تروریسم در جنایت شاهچراغ شریکند

 

به گزارش معاصر,علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود ضمن تسلیت به مناسبت حادثه ترویستی حرم شاهچراغ تصریح کرد: عاملان این جنایت از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و دستگیر می شوند و پس از رسیدگی قضایی به سزای اعمال خود می رسند.

وی افزود: دولت‌های حامی تروریست که حامی و میزبان گروهک های تروریستی هستند حتما با این جنایتکاران شریک هستند و از مراجع حقوقی و قضایی بین المللی پیگیری خواهد شد تا آنها به سزای اعمال خود برسند.

ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست با ارایه آماری از آخرین وضعیت اقتصادی کشور، از کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ در تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه گذاری طی دهه ۱۳۹۰ مناسب نبود و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد رسیده بود.

بهادری جهرمی افزود: تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است؛ این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است به طوری که در حوزه رشد تولید در تیرماه امسال اغلب شاخص های بخش تولید و صنعت رشد مثبت ثبت کردند.

وی از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان خبر داد و ادامه داد: تولید گندم داخلی از ۴.۵ به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد، افزود: در حوزه فولاد نیز با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بودیم به طوری که تولید ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده است و اکنون در بین ده کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار داریم.

سخنگوی دولت در ادامه با یادآوری اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید سیمان است، گفت: در حوزه سیمان حدود ۶۳.۲ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱ تولید شد.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه خودرو هم با تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم که بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر بوده است.

محموله جدید دارویی بیماران اس ام ای وارد کشور شد

بهادری جهرمی به مشکلات حدود دو سال پیش بیماران اس ام ای (SMA ) اشاره کرد و افزود: در آن زمان رئیس جمهور در جمع این بیماران حاضر شد و مدتی بعد با نمایندگان آنها نیز دیدار کرد و دستورات لازم را صادر نمود.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز داروی این بیماران وارد کشور شده بود، ادامه داد: از تلاش و همت وزارت بهداشت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش رنج بیماران و درمان آنها تشکر می‌کنم که منجر به ورود محموله جدید دارویی بیماران اس ام ای به کشور شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی افتتاح می شود

بهادری جهرمی اعلام کرد: عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱ با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسید، پس از بیست سال این پروژه از بلاتکلیفی رها شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است، رقم فروش محصولات این شرکت ها را ۴۳۵ هزار میلیارد تومان و میزان ایجاد اشتغال ناشی از آن را ۲۶۶ هزار نفر برآورد کرد که در سال ۱۴۰۰ مطابق آمار رسمی ۶۵۰ میلیون دلار بود.

وی، حوزه‌های برتر صادرات دانش بنیان را به ترتیب شامل «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای» و «خدمات تجاری‌سازی» اعلام کرد.

آیا تجارت ۱۱۲ میلیارد دلار نتیجه نفت در برابر غذاست؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این شبهه که منتقدان آزادسازی منابع ایران در خارج از کشور را به معنی نفت در برابر غذا قلمداد می کنند، اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های بی شمار است و با بیش از صد کشور مراودات تجاری و بازرگانی دارد؛ اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده ای از افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت ناراحت شدند اما نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد.

بهادری جهرمی با یادآوری اینکه «معادل منابع ارزی مسدود شده ایران در خارج از کشور در دولت قبل در داخل کشور خلق پول صورت گرفته بود»، گفت: این اعتراف بزرگی است و خوب است که نهادهای قضایی و امنیتی ابعاد این اعترافات را مورد بررسی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه «بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است» افزود: آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

بوده است که فضای کشور را نسبت به خارج از کشور شرطی نکند. آمارهایی که در ابتدای جلسه اعلام کردم مانند رکوردشکنی در حجم تجارت خارجی، مثبت شدن سرمایه‌گذاری خارجی، نرخ رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی بعد از یک دهه نرخ رشد حدود صفر، حرکت به سمت کاهش نرخ تورم، دستاوردهایی هستند که با توان داخل و تمرکز بر ظرفیت‌های داخل محقق شده است.

در دسترس قرار نخواهد گرفت، افزود: امروز شاهد آن هستیم که با یک حرکت جمعی ملی یعنی کارآفرینان، شاغلان بخش خصوصی، عمومی و دولتی با دیپلماسی عزتمدارانه می‌توان معطل دیگران نبود، شرطی نکرد و نگاه «صفر و یک» به حوزه سیاست خارجی نداشت.

وی آزادسازی منابع ایران از کره را تنها دستاورد ارزی دولت ندانست و خاطر نشان کرد که در دو سال گذشته منابع ارزی کشورمان به‌تدریج در دسترس قرار گرفته است.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه در دولت گذشته حتی برای تامین ارزی واردات واکسن نیز آن را به پذیرش FATF پیوند می زدند، افزود: دولت سیزدهم توانست حدود ۱.۲ میلیارد دلار منابع ارزی برای تهیه واکسن مورد نیاز کشور تامین کند.

وی وصول طلب ایران از انگلیس را از دیگر موفقیت های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در پرونده دیگری معادل بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طلب ایران از انگلستان در حوزه‌های دیگر وصول شد.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: اینها دستاوردهایی است در طول همین دو سال رقم خورده است و حتما این اقدامات دیپلماسی عزتمدارانه و نتیجه‌گرا می‌تواند کمک کند تا سرعت رشد اقتصادی و سرعت کاهش نرخ تورم با سرعت مضاعف‌تری حرکت کند.

پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم های خودکار، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، خدمات تجاری‌سازی.

 نامه ناظر به واردات خودروهای کارکرده در این حوزه در کمیسیون های دولت نهایی شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد و در یکشنبه آتی متن نهایی مورد تصویب قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته پیش از این برای آنکه در اربعین اتوبوس های شهری با سرعت بیشتری در دسترس قرار گیرد، بخشی از آیین نامه که‌ مجوز واردات اتوبوس های بین شهری بود، به تصویب دولت رسید و در مرحله اجرا قرار گرفت و  وزیر راه و شهرسازی گزارش اجرای آن را در جلسه دولت قرائت کرد.

است. سامانه‌ای و برخط‌کردن ارائه خدمات دستگاه‌های مختلف در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد؛ مانند طرح دارویار و نظام ارجاع وزارت بهداشت و ارائه هوشمند خدمات دولتی در پنجره واحد مثال‌های دیگر در این حوزه است.

به گفته سخنگوی دولت شفافیت اطلاعات تسهیلات کلان ۲۸ بانک توسط بانک مرکزی و برای اشخاص مرتبط ۲۱ بانک به صورت ماهانه در همین راستا است.

بهادری جهرمی بیان کرد: انتشار ۱۱۲۴ گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران به منظور اطلاع همه مردم، نیز اقدام دیگر دولت برای جلوگیری از فساد است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اقدام کرد، یادآور شد: همچنین پیاده‌سازی حساب واحد خزانه با هدف ایجاد شفافیت، مدیریت نقدینگی و حذف بسترهای فساد در دستگاه‌ها و نظام بانکی کشور، به نظارت دولت به هزینه‌کرد کلان دولت کمک می‌کند.

حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک نمی‌کنیم

وی درباره حل مشکل کم‌آبی سیستان نیز با تاکید بر اینکه دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای دریافت حقابه هیرمند نمی‌کند، تصریح کرد: حکومت افغانستان ادعا داشت که کم‌آبی مانع از این شده که حقابه هیرمند را بدهند. پس از تذکر رئیس جمهور سرانجام افغانستان پذیرفت که هیات فنی ایران به این کشور سفر کند. 

بهادری جهرمی از جمله اقدامات دولت در این زمینه را ارزیابی علمی دانش آموزان در دوران تحصیل مدرسه، تأثیر دادن معدل آزمون های نهایی، دو مرحله ای شدن کنکور سراسری، برخورد با متقلبان کنکور، برگزاری کلاس های و دوره های آموزشی رایگان در مناطق محروم و رسانه ملی برشمرد.

دولت اظهار نظر رسمی خود را درباره لایحه وزارت بازرگانی به مجلس اعلام کرده است

سخنگوی دولت درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی با بیان اینکه دولت اظهارنظر رسمی خود را در این حوزه با ارسال اصل لایحه به مجلس اعلام کرده است، گفت: این لایحه پیشنهادی دولت است که به شکل رسمی منتقل شده است.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: نماینده رسمی دولت در مجلس و معاون اداری استخدامی به عنوان متولی طراحی سازمان‌ها و ساختارهای دولت و با همکاری معاونت حقوقی و معاونت پارلمانی به مجلس معرفی شد.

وی افزود: اکنون دستگاه‌های مرتبط طراحی جزییات را پیگیری می‌کنند و بعد از تصویب کلیات منتظر هستیم که کمیسیون جزییات را نهایی کند و در صحن مجلس در دست رسیدگی قرار دهد.

اقدامات دولت برای برپایی پرشور راهپیمایی اربعین

وی، راهپیمایی اربعین را بزرگترین گردهمایی مردم جهان و اقدام و حماسه مردمی توصیف کرد و گفت: طبیعتا بازیگران اصلی و رقم‌زنان اصلی این همایش مردم عراق، ایران و سایر کشور ها هستند. زیبایی اصلی این حماسه مردمی بودن آن است اگر دولت مشارکتی در این زمینه انجام می‌دهد به عنوان تکلیف و وظیفه‌ای است که دولت برای حمایت و همراهی با این حماسه مردمی برعهده دارد. طبیعتا متولی موضوع حماسه اربعین مردم و عاشقان اباعبدالله‌ الحسین در ایران و عراق یا سایر مسلمان کشورهای جهان هستند.

سخنگوی دولت بیان کرد: ناظر بر تدابیر دولت جلسات ستاد بزرگداشت اربعین از ماه‌ها قبل، در حوزه‌های مختلف آغاز و تشکیل شد از جمله در حوزه‌های آبرسانی، تسهیل و ارتقای کیفیت راه‌های منتهی به مرزها، افزایش تعداد مرزهایی که بتوان از آنجا به مرزهای کشور عراق عزیمت کرد. بهسازی نقاط مرزی تامین پارکینک در نقاط مرزی که گزارش های آن مستمر در ستاد اربعین و جلسات دولت ارائه می‌شود.

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه‌های مهران در استان ایلام حجم پارکینگ تقریبا دو برابر افزایش پیدا کرده است بیش از ۱۰۰ هزار خودرو، ظرفیت برای پارکینگ ایجاد شده است، بسیاری‌ از بخش‌ها مسقف شده است، خنک‌کننده‌هایی برای پخش آب در نظر گرفته شده است، تولید آب و آب‌های معدنی در بخش‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفته است. اقداماتی که برای تسهیل صدور پاسپورت واقدامات هماهنگی که با کشورهای همسایه برای حوزه ویزا قرار گرفت از جمله این اقدامات است.

وی گفت: دولت اقدامات متعددی از جمله در حوزه‌ فرهنگی انجام داده است. همچنین وزارت ارتباطات اقدامات خوبی برای تامین و تسهیل اینترنت انجام داده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در حوزه‌های مختلف تقسیم کارهای متعددی صورت گرفته است. علاوه بر آن به شکل کلی به دستگاه‌ها اعلام شده است که هر آنچه که می‌توانند در چارچوب قوانین با این اقدام ملی و مردمی حمایت کنند.

وی عنوان کرد: علاقه دولت بر این است که هر اتفاقی می‌افتد بتواند حمایت‌های مناسب‌تر و بهتری از این نهضت مردمی و حماسه مردمی داشته باشد و امیدوارم بتوانیم با همراهی همگانی، اربعین هر چه باشکوه‌تری را رقم بزنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به حوزه وزارت رفاه گفت: تسهیلات سیاحتی و زیارتی که در سفرها مشخص می شود یکی از محورهای خدمات رفاهی قانونی به کارکنان دولت و وزارتخانه‌های مختلف است. سفر اربعین هم به عنوان یک سفر در کنار سایر سفرهای زیارتی و سیاحتی از ظرفیت‌های قانونی موجود که روال گذشته برای کارمندان بوده است در چارچوب قانون بهره‌برداری کرده است.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: بخشی از اخباری که منتشر شد در چارچوب قانون بود و بخشی هم حقیقت نداشت و از سوی وزارتخانه رفاه هم اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر شد.

 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز