تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

صدور مجوز انتشار برای 270 تک آهنگ در یک ماه

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است، در تیرماه امسال ۲۷۰ تک‌ آهنگ موسیقی آن هم در حوزه پاپ مجوز انتشار گرفته‌اند
کد خبر: ۶۹۸۲۱

به گزارش معاصر،  براساس گزارشی که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است، در تیرماه امسال ۲۷۰ تک‌آهنگ موسیقی آن هم در حوزه پاپ مجوز انتشار گرفته‌اند؛ درحالی که تعداد مجوزهای صادر شده برای سایر ژانرها در مجموع به ۸۲ می‌رسد. البته که این امر اتفاق جدیدی نیست و در همین اردیبهشت ماه نیز ۳۰۹ اثر در ژانر موسیقی پاپ و ۷۱ اثر در سایر ژانرها مجوز انتشار گرفتند.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که مجوز ۳۵۲ تک آهنگ، ۲۶ آلبوم موسیقی، ۲۲ نماهنگ و یک مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شده است.

همچنین در مدت یاد شده، ۱۲۸ اجرای صحنه‌ای موسیقی مجوز گرفته‌اند که دفعات اجراهای صحنه‌ای ۲۹۴ اجرا بوده است.

در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۲۷۰ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۳۶ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۲۰ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۹ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۸ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، ۸ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک و یک اثر در قالب موسیقی کودک تولید شده‌اند.

از سراسر وب
اگه میخوای «جنسیت» کودکتو از قبل تعیین کنی حتما نوبت بگیر!

در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۷ آلبوم موسیقی سنتی، دو آلبوم موسیقی کلاسیک، ۴ آلبوم موسیقی پاپ، دو آلبوم موسیقی نواحی، ۸ آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی الکترونیک و یک سرود در تیرماه ۱۴۰۲ صادر شده است. برای این آثار مجوز انتشار صادرشده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است.

البته بر اساس آنچه اعلام شده، تعداد آلبوم‌هایی که در حوزه موسیقی پاپ مجوز گرفته‌اند، به چهار می‌رسد که اختلاف آن در مقابل تعداد تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته قابل توجه است. به نظر می‌رسد، ماجرای تعداد پایین انتشار آلبوم، آن هم در حوزه پاپ این است که ناشران و تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند زمانی که انتشار آلبوم برایشان توجیه مالی ندارد، هر از گاهی تک‌آهنگی منتشر کنند که بدون اینکه هزینه‌ زیادی کرده باشند، هم در ذهن مخاطب بمانند و هم با همه‌گیر شدن آن قطعه، سالن‌های کنسرت‌ را پر کنند.

اما سایر ژانرهای موسیقی که می‌توان گفت مخاطبان کمتری دارند، انتشار تک‌آهنگ هم برایشان توجیه مالی ندارد، پس اگر بخواهند اثری منتشر کنند بیشتر در قالب آلبوم خواهد بود؛ زیرا تفاوتی در اصل ماجرا برای آنها نخواهد داشت.

البته باجود اینکه سهم صدور مجوز انتشار تعداد تک‌آهنگ‌های سایر ژانرها بجز پاپ در تیرماه تنها به ۸۲ می‌رسد، باید این نکته را در نظر گرفت که شاید در زمان انتشار تعداد این آثار کمتر هم بشود. به هر حال پایین بودن تولید اثر در هر حوزه‌ای از موسیقی به جز پاپ امر جدیدی نیست و مدت‌ها است که هنرمندان به علت بالا بودن هزینه‌های نشر کمتر به سمت این کار می‌روند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : آهنگ مجوز پاپ
ارسال نظر

آخرین اخبار روز