تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
وزیر ارشاد:

نباید به خاطر تخلف یک نفر فیلمی آسیب ببیند

ما در حوزه خدمت‌گذاری به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هیچ مرزی را نداریم.
کد خبر: ۶۹۸۳۲

به گزارش معاصر، محمدمهدی اسماعیلی درباره برطرف کردن مشکل فیلم‌ها و برخی از بازیگران به این نکته اشاره کرد که بارها اعلام کرده‌ام به واسطه تخلف یک نفر نباید یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی آسیب ببیند.

 محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در نشست صمیمانه با خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه به پرسش‌ها و مطالبات‌شان در زمینه‌های مختلف پاسخ داد. او از تجربه‌های خوب با خبرنگاران گفت و اهالی رسانه نیز در ابتدای صحبت‌هایشان به پاسخگویی آقای وزیر اشاره کردند.

او همچنین در این باره به این نکته اشاره کرد: خبرنگاری شغل مقدس و کار سختی است که شاید شئونات آنها از سوی برخی نهادها آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و ما هم از این بابت شرمنده هستیم اما به هرحال می‌خواستم حس خودم را نسبت به کار بسیار خوب شما عرض کنم.

بیشتر سؤالات خبرنگاران به سمتِ شبکه نمایش‌خانگی رفت و تعاملاتی که بین سازمان صداوسیما وجود دارد یا خیر؛ اسماعیلی درباره‌ وضعیت شبکه نمایش خانگی و تعامل وزارت ارشاد با صداوسیما نیز گفت: من وقتی به فرهنگ آمدم، آقای حسین انتظامی که از دوستان قدیمی بنده هستند گفتند ما این کار را از مدتی قبل تعطیل کرده‌ایم. گاهی اوقات شنیده‌ام که برخی‌ها می‌گویند این (شبکه نمایش خانگی) را داد و رفت. این در حالی است که موضوع شبکه نمایش خانگی در ارشاد از اواخر دولت قبل تعطیل شده بود و حتی موسسه‌اش را در سازمان سینمایی منحل کرده بودند.

اسماعیلی ادامه داد: من که آمدم با این موضوع درگیر بودم و حتی خدمت رهبر عزیز انقلاب هم نامه‌ای نوشتم و توضیح دادم. ایشان هم با لطف و بزرگواری که دارند جلسه‌ای را در دفترشان تشکیل دادند و ما حرف‌هایمان را زدیم و این مسیر تعاملی شروع شد و پیش رفت و امروز در شورای عالی ما به یک تقسیم کار رسیده‌ایم که در آن دو موضوع استثنا شد؛ یکی از آنها بحث سریال‌ها بود؛ آن‌هم به دلیل نوع کاری که سریال‌ها دارند.

شورایی تشکیل شد که دو نفر از نماینده‌های ما هم در آنجا عضو هستند من اکنون عین ماده را می‌خوانم، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، تبلیغات، کتاب و بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت ارشاد قرار دارد و در حیطه صوت و تصویر برعهده آن وزارتخانه است که این کاملا روشن است. الان هم ما با آقای دکتر جبلی و دوستان‌شان به یک تفاهم مشترک رسیده‌ایم.

حالا طبیعی است؛ یک حوزه واحد است که دو مدعی دارد. در برخی موارد هنوز دنبال شفاف‌سازی مرزها هستیم و قواعد کار با هم است.

خبرنگار تسنیم در ادامه این جلسه، سؤالی از وزیر ارشاد پرسید که هم به بازگشت چهره‌ها و برطرف کردن مشکلات برخی از هنرمندان برمی‌گشت و هم سیاستِ خوب تکریم هنرمندان پیشکسوت که وزارت ارشاد با همکاری صندوق اعتباری هنر در دستور کار خودش قرار داده است. اسماعیلی این‌چنین پاسخ داد: به همه دوستان پیشکسوتی که به من مراجعه می‌کنند بارها می‌گویم که شما نماینده من هستید و هرجا مشکلی برایتان پیش آمد این شماره من است، حتماً مساله را با ما در میان بگذارید. ما در حوزه خدمت‌گذاری به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هیچ مرزی را نداریم.

او در واکنش به برطرف کردن مشکلات بازیگران و فیلم‌هایی که به واسطه برخی از همین مشکلات در صف اکران مانده‌اند، افزود: ما تقریباً بالای 100 فیلم در صف اکران و نمایش داریم. در دوره کرونا مدتی سینماها تعطیل شد و عقب افتادیم. من بارها اعلام کرده‌ام که به واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی نباید آسیب ببیند. تهیه‌کننده‌ای که 20 یا 30 میلیارد تومان برای کارش هزینه کرده است چه گناهی دارد؛ به عنوان مثال فیلم «گشت ارشاد 3» در حالی که مشکل داشت ما مجوزش را صادر کردیم. ما از این نمونه آثار زیاد داریم. الان هم برخی از فیلم‌ها به همین شکل هستند.

اسماعیلی در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم به اکران نشدن برخی آثار سینمایی و پخش غیرقانونی فیلم «تفریق» هم اشاره کرد و گفت: از این آثار، برخی‌ها خودشان الان متقاضی اکران و نمایش نیستند. نکته بعدی اینکه شب گذشته ساعت یک بامداد آقای خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) از لبنان به من پیامک دادند و گفتند این فیلم گویا منتشر شده و یک صدایی هم از بنده خدایی که مسئول کار بوده، فرستاد. این فیلم الان در اختیار ما نیست قبل از نمایش، بلکه در اختیار خود تهیه‌کننده است؛ یعنی اصلاً در اختیار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ نیست که منتشرش کنیم.

او تأکید کرد: الان با آن فناوری‌های نو، من هم بعضی وقت‌ها که می‌خواهم در سازمان سینمایی فیلمی را هماهنگ کنم و ببینم، باید اول با تهیه‌کننده هماهنگ کنم تا برای یک ساعت خاصی کدی را بدهند که بتوانیم آن را دو ـ سه ساعت تماشا کنیم. در هر صورت برنامه ما حمایت از حوزه فرهنگ و هنر است. بله مواردی هست. من نمی‌خواهم انکار کنم اما تلاشمان این است که حداقل مشکل به خاطر برخی از عوامل به خود فیلم‌ها برگردد و سیاستمان هم همین بوده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در شبکه نمایش خانگی هم درست است که سریال‌ها در اختیار ما نیست، اما به هر حال مسئولیت کلان حوزه فرهنگ و هنر را ما سیاست‌گذاری و مدیریت می‌کنیم. خود صداوسیما، ساترا و همه عضو مجموعه‌ای هستند که مسئولیت همه با وزارت ارشاد است و آنجا تدابیر کلان حوزه نمایشی مشخص می‌شود. در آنجا هم تاکیدمان همین بوده است. مجموعه‌هایی هم که الان برخی بازیگرانشان در خارج از کشور تبدیل به اپوزیسیون ضدانقلاب شده‌اند اما کارهایشان در حال پخش است و منعی برای آن‌ها نداریم. حالا آن تدوین مجدد و اشکالاتی که وجود دارد، آن یک سیاست دیگر است.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره احکام صادره برای هنرمندان، توضیح داد: این احکام صادره برای دستگاه قضایی است و با تشخیص قاضی صورت می‌گیرد. نه من که رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند به قاضی بگوید چه حکمی صادر کند؛ اما ما پیگیری می‌کنیم. برخی از احکامی هم که قبلا صادر شده بود و حاشیه‌هایی ایجاد کرده بود، دوستان پیگیری کردند. تلاش می‌کنیم که حداکثر همکاری را کنیم. علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که برخی از چهره‌های هنری نسبت به مردم و آرمان‌های مردم داشتند، ما تلاش کردیم اتفاقی نیفتد که جامعه هنری رنجیده شود و تا حد امکان تلاش ما بر تخفیف کارها بوده است.

او در ادامه صحبت‌هایش به تصویب لایحه روزنامه‌نگاران با محوریت امنیت شغلی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: ما با آقای مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی) 4 ماه برای لایحه روزنامه‌نگاران وقت گذاشتیم و در دولت مشکلی برای تصویب آن نداشتیم اما دیدیم اگر این لایحه برای تصویب وارد مجلش شود اولا معلوم نیست که چه زمانی در مجلس بررسی شود و قطعا به زمان ما نخواهد رسید برای همین ظرفیت قانونی دیگری را برای آن پیدا کردیم، این موضوع الان آیین‌نامه مصوب دولت است که در حوزه آقای مهدی پور نهایی شده و آقای هاشمی در حوزه‌ حقوقی در حال نهایی کردن آن هستند.

وی افزود: تمرکزمان در این لایحه تنها بحث امنیت شغلی خبرنگار است تا خبرنگار علاوه‌بر امنیت شغلی هویت داشته باشد و قابل شناسایی باشد و این افراد احساس نکنند که فردا اگر با دبیر سرویس مشکل داشتند از کار بیکار خواهد شد و در دولت هم من رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هستم و در این کمیسیون این مصوبه را تصویب خواهیم کرد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز