تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
مدیر هماهنگی ترویج فارس:

طرح نفوذ دانش، افزایش مواد آلی خاک را دنبال می کند

مواد آلی مشابه خون در بدن موجود زنده و کلید حاصلخیزی و قلب کشاورزی پایدار محسوب می شوند.
کد خبر: ۷۰۱۰۴

معاصر- مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مد نظر بودن افزایش مواد آلی خاک در طرح نفوذ دانش در واحد های تولیدی بخش کشاورزی خبر داد و گفت: به همین منظور شیراز میزبان شهرستان های منطقه 2 این استان در طرح نفوذ دانش برای برگزاری یک دوره آموزشی بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، معصومه مویدی ابراز کرد: در راستای طرح افزایش نفوذ دانش در واحد های تولیدی یک دوره مديريت افزايش مواد آلي خاك با محوریت آموزش تهیه کمپوست محلی برای شهرستان های شیراز، سپیدان، خرامه، کوار، زرقان، بیضاء و مرودشت در شیراز برگزار شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دوره مذکور با مشارکت و تعامل مدیریت هماهنگی ترویج، مجری طرح افزایش ماده آلی خاک، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طببعی استان فارس و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز برگزارشد، بیان کرد: این برنامه آموزشی در راستای دستیابی به اهداف طرح نفوذ دانش برنامه ریزی و برگزار شد.

مویدی با بیان اینکه دوره مديريت افزايش مواد آلي خاك با حضور ۵۵ نفر از کارشناسان زراعت، باغبانی و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان های منطقه 2 برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر کارشناسان مذکور ۱۵ نفر از بهره برداران نیز در این دوره شرکت داشتند که در پایان پس از قبولی در آزمون برای شرکت کنندگان گواهی صادر می شود.

مواد آلی کلید حاصلخیزی و قلب کشاورزی پایدار

مجری طرح افزایش ماده آلي خاک در طرح نفوذ دانش نیز در خصوص اهمیت و ضرورت افزایش مواد آلی خاک گفت: مواد آلی مشابه خون در بدن موجود زنده و کلید حاصلخیزی و قلب کشاورزی پایدار محسوب می شوند.

خاک هاي مناطق خشک و نيمه خشک از نظر مواد آلي فقير هستند از این رو به منظور افزایش مواد آلی خاک نیاز به مصرف سالانه مواد اولیه آلی به میزان 15 تا 40 تن درهکتار می باشد.

اکبر ریاحی می افزاید: افزایش مواد آلی خاک به طور معمول ممکن نیست و باید برای آن چاره اندیشی کرد لذا طرح افزایش ماده آلی خاک با تاکید بر تهیه و مصرف کودهای آلی از طریق تبدیل ضایعات آلی بخش کشاورزی به کودهای آلی غنی شده یکی از راهکارهای مورد توجه است.

او بیان کرد: استفاده از کمپوست های آلی می تواند منجر به تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای دراز مدت، زنده کردن خاک از طریق افزایش جانداران ذره بینی هوازی مفید، اصلاح ساختمان خاک، تنظیم اسیدیته خاک، ذخیره سازی آب در خاک، شتاب بخشیدن به بازسازی خاک، کمک به اصلاح خاک در محیط های شور و افزایش اکسیژن خاک بشود.

ریاحی، کاهش تبخیر و تعرق، پیشگیری از سله بستن خاک، تقویت کمیت و کیفیت محصولات تولید شده، کاهش آفات و بیماری ها، افزايش مقاومت گياه به سرما و گرما و نوسانات محيطي، فراهم ساختن زمینه مبارزه بیولوژیک با آفات، ارزان بودن، در دسترس بودن مواد مورد نیاز برای تولید در همه جا، ساده بودن فرایند و تجهیزات تولید و ایجاد پایداری و تنوع در محیط زیست را از دیگر مزایای بی شمار کمپوست های آلی دانست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار روز