تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°

۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲

پشت‌پرده "پاسپورت سوری" عاملان انتحاری پاریس چیست؟

پیدا شدن سریع یک پاسپورت سوری در صحنه حوادث پاریس‌ و رسانه‌ای شدن این اتفاق در نخستین ساعات، یعنی در زمانی که اذهان عمومی وحشت‌زده از چنین حادثه بی‌سابقه‌ای به دنبال مقصر بوده‌اند، تردید کارشناسان را برانگیخته است.
کد خبر: ۷۰۱۷
پشت‌پرده

اخبار معاصر: هنوز ساعاتی از انتشار اخبار و تصاویر حوادث خون بار پاریس نگذشته بود که رسانههای فرانسوی از پیدا شدن پاسپورت سوری یکی از عاملان حادثه خبر دادند، اقدامی که بهانهای برای توجیه سیاستهای خصمانه اروپا علیه مردم بیگناهی شد که خانه و کاشانهاشان توسط تروریستهایی که با سلاحهای غربی علیه به مردم حمله میکنند ویران شده و حالا با افزایش سرما و بارندگی پشت مرزهای قاره سبز آواره‌اند.

سوال این است که این "پاسپورت سوری" چه فوایدی برای سیاست‌های اروپایی دارد؟

به گزارش گاردین، تا ماه اکتبر همه افراد پناهجویی که وارد اروپا شده اند، انگشت نگاری شده‌اند گرچه وقت و یا منابعی برای ارزیابی اینکه آیا این تازه واردها ربطی به گروههای تروریستی دارند یا نه وجود ندارد اما چند دلیل وجود دارد که چرا چنین پاسپورتی نمیتواند توجیهی برای حمله به پناهجویان باشد:

نخست: یکی از مخالفان سرسخت هجوم پناهجویان به اروپا"داعش" است، "هارون زلین"،‌ یک پژوهشگر گروههای افراطی میگوید: " برای کسانی که میخواهند مقصر حملات پاریس را "پناهندگان" معرفی کنند، باید شواهد و مدارک مستدل‌تری ارائه شود. واقعیت این است که داعش از کسانی که از سوریه به سمت اروپا سرازیر شدند، نفرت دارد..... از این رو بعید به نظر میرسد که سرازیر شدن سوریها به اروپا با حمایت داعش باشد،‌ چرا که اقدامات آنان واضحاً‌ خلاف این امر را نشان میدهد. "

پشت‌پرده

دوم: انتظار می رود بازرسان این گذرنامه سوری را که گفته می شود توسط یکی از عوامل این حادثه حمل می شد را مورد ارزیابی قرار دهد. ( چرا که به گزارش رسانه ها، پیشتر نیز گذرنامه مصری در یکی از صحنههای جرم کشف شده بود که گرچه تصور میشد متعلق به مهاجمین است اما بعدتر مشخص شد فرد منظور جزو مجروحین حادثه بوده است).

از سوی دیگر،‌ امکان دارد که این پاسپورت دزدی باشد. از آنجایی که دارا بودن پاسپورت سوری درخواست پناهندگی در اروپا را سادهتر میکند، امکان دزدیده شدن مدارک سوری نیز بالا می رود. سوریهای در مصاحبه با رسانهها در مرزهای یونان با جمهوری مقدونیه در مورد نحوه مورد حمله قرار گرفتن برای گرفتن پاسپورتها بعد از ترک جزایر یونان و زمانی که قصد رفتن به سمت شمال از طریق بالکان را داشتند، توضیحاتی ارائه کردند. چنین پاسپورتهایی به قیمت چند هزار یورو در بازار سیاه به فروش می‌رسد.

سومین دلیل این است که گذرنامه مربوطه در نخستین مراحل حادثه یافت شد،‌ عجیب است که یک عامل انتحاری گذرنامهاش را با خود به ماموریت بیاورد به ویژه اینکه قرار هم نبوده که از این ماموریت زنده بازگردد. "چارلی وینتر" یک تحلیلگر در حوزه افراطی گری اسلامی در توییت خود چنین گفته است: "چرا باید یک تروریست که همه مفاهیم تمدن نوین را طرد میکند،‌ گذرنامهاش را با خود به ماموریت انتحاری بیاورد؟"، وی در ادامه پاسخ میدهد:" به این خاطر که گذرنامه پیدا شود."

برخی هم بر این باروند که احتمال دارد این پاسپورت سوری از سوی داعش در صحنه جرم تعبیه شده است تا به نوعی از پناهندههای سوری در اروپا انتقام بگیرد و زندگی و شرایط را برای کسانی که از حکومتش میگریزند سختتر کند.

هر چه باشد،‌ پیدا شدن سریع یک پاسپورت در صحنه جرم،‌ و رسانهای شدن این اتفاق در نخستین ساعات این حادثه بهترین تدبیر برای اذهان مردمی بود که وحشت زده از چنین حادثه بیسابقهای به دنبال مقصر بودهاند. "مقصر"ی که شب گذشته مورد عنایت جنگندههای فرانسوی قرار گرفت.

انتهای پیام/


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز