تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹

آخرین آمار تب کریمه کنگو در کشور

۶۰ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و ۳ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور گزارش شده است.
کد خبر: ۷۰۲۸۴


به گزارش معاصر؛ رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و ۳ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور گزارش شده است.

محمد رضا شیرزادی در گفت و گو با ایرنا افزود: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که در سال ۱۳۸۷ در کشور تشخیص داده شد البته این بیماری از سال‌های دورتر نیز وجود داشت و از طریق ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان محسوب می‌شد.

وی اظهار داشت: احتمال انتقال تب کریمه کنگو در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته، سه تا پنج روز شایع است به همین دلیل ضرورت دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در کشتارگاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.

شیرزادی تصریح کرد: این بیماری با تب ناگهانی شروع می‌شود و سردرد و بدن درد از دیگر علایم آن است و سپس فرد دچار خونریزی از بینی و ادرار و زیر پوستی می‌شود و حتی خونریزی گوارشی نیز ممکن است در بیمار ایجاد شود.

به گفته رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند باید اصول بهداشتی را در ذبح دام رعایت کنند و پزشکان نیز بر این امر آگاه باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند.

شیرزادی تاکید کرد: مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار یا بافت‌های آلوده بیماران تماس داشته‌اند باید مرتب تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آنها هر روز کنترل شود و در صورت ظهور علائم بالینی، اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گوشت و لاشه دام پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال باید با پوشیدن دستکش قطعه قطعه، شست‌وشو و بسته بندی شود همچنین گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف شود.

شیرزادی ادامه داد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها، سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت و پرهیز از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل است.

وی گفت: مردم برای تهیه گوشت از مراکز معتبر که تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است، مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که گوشت هایی که نشان سازمان دامپزشکی کشور بر آن درج شده از سلامت بالا برخوردار است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز