تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

امیدافزایی صنعت نفت دولت سیزدهم با عملگرایی به مسئولیت‌ اجتماعی/ اختصاص ۱۷ هزار میلیارد به محرومیت‌زدایی

وزارت نفت دولت سیزدهم در راستای توسعه پایدار و زدودن غبار فقر و محرومیت در مناطق کمتر توسعه‌یافته، ۱۷ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عام‌المنفعه اختصاص داد تا یکه تازانه، عطر امید بیفشاند.
کد خبر: ۷۰۳۲۱

 


به گزارش معاصر به نقل از شانا، مسئولیت اجتماعی را می‌توان متر و معیار و چارچوبی دانست که سازمان‌ها، نهادها و افراد به‌موازات فعالیت خود، در رابطه‌ با مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و تمامی جنبه‌های زیست انسانی واکنش نشان می‌دهند، یا آغازکننده فعالیت‌هایی هستند که به سود جامعه است.

از آنجا که شرکت‌های نفتی به‌خصوص در کشور ما، نقش کلیدی در رونق اقتصادی و حفظ جایگاه بین‌المللی دارند، مطابق قانون مقرر شد صنعت نفت، بخشی از مبلغ سرمایه‌گذاری هر پروژه را به طرح‌های توسعه‌ای عام‌المنفعه و در جهت کمک ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﺍنی ﺟﻮﺍﻣﻊ محلی به‌ویژه مناطق نفت‌خیز و گازخیز اختصاص دهد.

اعتبار اختصاصی به کارهای عام‌المنفعه در دولت سیزدهم دو برابر مجموع دولت قبل

اعتبار اختصاص به کارهای عام‌المنفعه مسئولیتی است که وزارت نفت دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار آن را در رأس قرار داده و با نگاه عمل‌گرایانه به منصه ظهور رسانده است تا آنجا که بنا به گفته وزیر نفت، در بحث مسئولیت اجتماعی به‌خصوص در مناطق نفت و گاز خیز ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار (ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺩﺭ استان‌های نفت‌خیز ﻭ گازخیز) به این موضوع اختصاص‌ یافته است که این رقم در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۸ هزار میلیارد تومان بود.

بر همین اساس، وزارت نفت تلاش کرده است با مشارکت در پروژه‌های ﺁﻣﻮﺯﺵ، مدرسه‌سازی و مراکز علمی و آموزشی، راه‌سازی، آب، فاضلاب و برق، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ و مراکز درمانی، ﺧﺪﻣﺎﺕ، ورزش، امور مذهبی و فرهنگی و هر آنچه در زندگی آحاد جامعه روزنه امید باز می‌کند، در این مسیر گام بردارد.

به این منظور در سال‌های اخیر هزار و ۳۴۴ پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد ۲۵۴ پروژه آموزشی، ۳۱۹ پروژه ورزشی، ۲۶۱ پروژه بهداشتی، ۵۸ پروژه راه و جاده، ۲۸ پروژه آب‌رسانی، ۵ پروژه برق‌رسانی، ۳۶۵ پروژه هادی روستایی و ۵۴ پروژه خدماتی بوده است. افزون بر این پروژه‌ها، هزار و ۲۲۹ پروژه نیز در حوزه‌های یادشده در دست اقدام است.

در اثبات عملگرایی به مسئولیت‌های اجتماعی در دولت سیزدهم همین بس که بابک دارابی مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی، مناطق نفت‌خیز و گاز خیز را در اولویت قرار داده است، می‌گوید: هم‌اکنون نزدیک به ۸۰ درصد پروژه‌های مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران در مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور اجرا می‌شود. برای نمونه از سال گذشته در استان خوزستان ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ مسئولیت اجتماعی در حال اجراست که این رقم افزون بر کمک‌های لجستیکی و پشتیبانی است که شرکت‌های تابع و فرعی وزارت نفت در این استان انجام می‌دهند.

موضوعی که به‌طور معمول در سفرهای استانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد برای نمونه در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به همراه وزیر نفت و دیگر همراهان به استان کهگیلویه و بویراحمد، بنا به گفته دارابی، ۳۳۶ پروژه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در این استان تعریف شده که از این میزان ۲۱۵ پروژه در دست اقدام است و ۱۲۱ پروژه نیز به اتمام رسیده است. این پروژه‌ها شامل ۵۲ پروژه آموزشی، ۷۸ پروژه ورزشی، ۱۳ پروژه بهداشتی، ۱۵ پروژه در حوزه راه، ۲۵ پروژه آبرسانی، ۱۳۸ پروژه طرح‌های هادی روستایی و ۱۵ پروژه در دیگر بخش‌ها بوده است. مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۶۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۴۲۰ میلیارد تومان نیز در حال اجراست.

تداوم توسعه گازرسانی گامی در راه برقراری عدالت اجتماعی

عملکرد مطلوب شرکت ملی گاز در حوزه مسئولیت اجتماعی که با طرح توسعه گازرسانی تداوم‌ یافته، گویای این واقعیت است که این شرکت در مقوله ارائه خدمات عام‌المنفعه به یک بلوغ سازمانی دست‌ یافته است؛ از این‌ رو می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی متصور شد. شرکت ملی گاز ایران مانند دیگر شرکت‌های تابع وزارت نفت همسو با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در سال گذشته ۲۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عام‌المنفعه اختصاص داده، به‌گونه‌ای که امسال بیش از رقم عنوان‌شده هزینه شده است.

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران شرکتی سرآمد در زمینه مسئولیت اجتماعی است، به‌گونه‌ای که از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مضامین راهبردی در خط‌مشی سازمان یاد می‌کند. اقدام‌های این شرکت در سه محور اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی به ثمر نشسته است که در کنار انجام وظایف ذاتی خود پیمانکاران متعهد به اجرای اقدام‌ها و خدمات عام‌المنفعه هستند. احداث راه‌های روستایی، حفر چاه آب آشامیدنی، احیای قنات‌ها، تجهیز ساختمان مددجویان، خرید لوازم و ملزومات زندگی خانواده‌های بی‌سرپرست، اهدای جهیزیه کامل به نوعروسان، تهیه بسته معیشتی به محرومان، اهدای لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان کمتربرخوردار در سطح روستاها و شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان، از اهم اقدام‌های اجرایی بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی کشورمان نیز در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، بودجه اختصاصی به این هدف متعالی را ۵۰ درصد افزایش داده است که بنا به گفته محسن عوضدخت، رئیس دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به‌دلیل احساس نیاز و همسو با کمک به مردم همجوار این صنعت انجام شده است.

وی افزود: انتظار وزارت نفت و کشور از صنعت پتروشیمی، هدفمند کردن هزینه‌های مسئولیت اجتماعی است تا باری را از دوش مردم برداریم و قدم‌های مؤثری برداشته باشیم. اگر بودجه هدفمند شود نتیجه آن ملموس خواهد بود.

در همین زمینه، پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶۱ میلیارد تومان از سوی شرکت‌های پتروشیمی به شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی و فرمانداری بندرماهشهر پرداخت شده است، بیان کرد: مسئولیت اجتماعی به افزایش اعتبار و برند شرکت‌های پتروشیمی و کاهش محرومیت‌ها و مشکلات مردم شریف منطقه کمک می‌کند و مدیران صنعت پتروشیمی انتظار دارند با بودجه‌های پرداخت‌شده شاهد تغییر در شهرستان باشند و به همین دلیل پیشنهاد اصلاح اساسنامه شورای راهبردی در دستور کار قرار گرفت تا امکان رصد پیشرفت و شفاف‌سازی هزینه‌کردها فراهم شود، به این منظور خبرگان نقش مهمی در مطالبه‌گری و بررسی روند اجرای پروژه‌های اعلام‌شده خواهند داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز