تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

کنعانی به عراق برای خلع سلاح تروریست‌ها تا ۲۸ شهریور مهلت داد

با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: مهلت اجرای این توافق ۲۸ شهریورماه است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۳۲

به گزارش معاصر، وزیر خارجه کشورمان گفت: خوشبختانه پیاده­‌روی اربعین حسینی هر ساله ابعاد بین‌المللی بیشتری یافته و این مراسم باشکوه به تدریج به یک «نماد و الگوی جهانی» تبدیل شده است.

 حسین امیرعبداللهیان در یادداشتی با عنوان «اربعین؛ تجلی همدلی، میعادگاه آزادگان و آزادیخواهان» در روزنامه الزورا عراق نوشت: مراسم راهپیمایی اربعین شهادت امام حسین (ع)، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جامعه بشری در جهان، حرکتی عظیم، اصیل و ریشه‌دار بوده که سالانه میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان را با ملیت، رنگ و زبان‌های گوناگون گردهم می‌آورد. اربعین حسینی نماد ظلم ستیزی، آزادی‌خواهی و نمونه‌ای از پایان‌ناپذیر بودن مبارزه برای عدالت خواهی در جهان است. مؤلفه‌هایی اساسی در راهپیمایی اربعین نظیر دین‌باوری و خدامحوری، اخلاق، عدل و عدالت، دفاع از مظلومان عالم، نزدیکی ملل اسلامی، مقابله با نظام سلطه و ایده امت واحده اسلامی و... در زمرۀ شاخص‌های تمدن نوین اسلامی به شمار می‌آیند.

امروزه جاذبه های معنوی و اجتماعی اربعین قلب میلیون‌ها انسان را متوجه خود ساخته است زیرا به درستی دعوت امام حسین (ع) به حق و حقیقت، تجلی خـود را در احیای ارزش­های اصیل دینی و انسانی نشان داده است. خوشبختانه پیاده­‌روی اربعین حسینی هر ساله ابعاد بین‌المللی بیشتری یافته و این مراسم باشکوه به تدریج به یک "نماد و الگوی جهانی" تبدیل شده است.

بی شک با توجه به حضور ملیت‌های مختلف در مراسم راهپیمایی اربعین، می‌توانیم از این فرصت مهم برای گفت‌گوهای فرهنگی و گسترش تعاملات بیشتر بین مسلمانان استفاده نماییم. اربعین در پرتو تاریخ طولانی و اشتراکات دینی و فرهنگی مردم منطقه، توان بالقوه‌ای را برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان‌، مذاهب و تقویت همگرایی در اختیار مردم منطقه قرار داده است. اربعین سالار شهیدان بستری را فراهم می‌کند که زوار با فرهنگ دیگر ملل و مذاهب اسلامی آشنا گردیده و علی‌رغم وجود تفاوت‌ها و حتی اختلاف‌ها به یکدیگر پیوند خورده و با کنار گذاردن تمایزات نژادی، قومی، ملی و مذهبی، نمونه ایی از همگرایی اسلامی را به نمایش بگذارد.

به راستی این مسیر نورانی عداوت دشمنان اسلام را بر می انگیزاند. پر واضح است دشمنان اسلام و به خصوص رژیم صهیونیستی از چنین همدلی و عظمتی در هراسند و به گونه‌های مختلف سعی خواهند نمود که در صفوف مسلمین اختلاف ایجاد کرده و بر طبل تفرقه و اختلاف بکوبند تا تفکرات افراط‌گرایانه را در سرزمین‌های اسلامی ترویج دهند. این دشمنی‌ها سطح بالایی از هوشیاری مردم منطقه جهت مقابله با این تفکر شوم را می‌طلبد. بی توجهی رسانه‌های جریان اصلی نظام سلطه به این رویداد بزرگ جهانی یا تقلیل دادن آن به برخی از صحنه‌های نادر در عزاداری‌ها و حتی ارائه روایت مجعول تلاش یک مذهب برای تسلط ژئوپلیتیکی بر دیگر مذاهب، نشانگر ناخرسندی آن‌ها از ‌تاثیرگذاری اربعین حسینی بر هویت بخشی به کالبد جامعه‌ی اسلامی دارد.

خصیصه بارز دیگر برگزاری راهپیمایی اربعین، جنبه مردمی و داوطلبانه بودن آن است که توانسته به خوبی تمامی جوانب انسانی یک رویداد مردمی را در ابعادی جهانی نشان دهد. این عامل خود سبب شده تا اربعین به مظهری از روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و عراق مبدل شود. عشق به امام حسین (ع) مردمان ایران و عراق را را به هم پیوند داده و اربعین، تابلوی زیبایی از همراهی، ایثار، میهمان‌نوازی و همدلی میان مردمان دو کشور محسوب می‌شود. مردم عراق در طول سالیان متمادی به عنوان میزبانان این مراسم، بدون توجه به تمایزات مذهبی و نژادی، به زائران از تمامی ملیت‌ها، به خصوص مردم ایران، خدمت‌رسانی کرده‌اند.

می‌‏توان ادعا کرد تحت تأثیر مراسم اربعین پیوندها و تعاملات مردم عراق با بسیاری از کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران به‏ سرعت گسترش یافته است. در این راستا بر خود لازم می‌دانم تا از مساعی مراجع عظام، علما، مردم، دولت و مسئولان کشور دوست و برادر عراق که این فضای صمیمی اربعین را به وجود آورده، تشکر و قدردانی نمایم.

ما زیارت اربعین را الگوی موفقی از سیاست همسایگی به حساب آورده و برای فرصت‌های عظیمی که بر مبنای معنویت، فرهنگ مشترک و تعاملات مردمی و از قِبل این مراسم شکل می‌گیرد، اهمیت زیادی قائلیم. دولت آیت الله رئیسی تلاش کرده تا به منظور تسهیل سفر زائران از ایران و مساعدت به عبور زائرین ترددی سایر کشورهای منطقه به عراق از مسیر کشورمان، اقدامات متعددی از جمله توسعه چشم‌گیر زیرساخت‌های حمل‏ و نقل، ارتباطات، بهداشت و باجه‌های کنترل گذرنامه در مرزهای خود با عراق و سایر همسایگان را در دستور کار قرار دهد. با در نظرداشت این مهم، دستگاه دیپلماسی همگام با وزارت کشور و سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها همواره سعی کرده است تا خدمات به زائران حسینی را توسعه بیشتری دهد.

در راستای تحقق این هدف، تاکنون همکاری‌‏های نزدیکی با مقامات عراق به منظور حل‎ و فصل موضوعات مختلف سیاسی و کنسولی جهت تسهیل سفر زائرین صورت پذیرفته است. این همکاری‌‏ها شامل مجموعه اقدامات مسئولان سیاسی ایران و عراق در قالب سفرها، دیدارها، تماس‌‏های تلفنی و مکاتبات رسمی در حال پیگیری بوده و هست.

کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین مستقر در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق شامل سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری های کشورمان در کربلا، نجف، اربیل، سلیمانیه و بصره و سایر کشورهایی که زائر اربعین اعزام می‌کنند با تمام توان خود را برای کمک به برگزاری مراسم مردمی اربعین حسینی آماده کرده اند و از این منظر جمعی از همکارانم در وزارت امور خارجه با حضور دواطلبانه در داخل عراق به ارائه خدمات کنسولی شبانه روزی می پردازند.

ضمن آرزوی بهترین ها برای همه زائران حرم مطهر و معطر امام حسین (ع) از آنان درخواست می‌نمایم تا ضوابط و معیارهای قانونی در کشور عراق را کاملا رعایت کرده و قدردان میزبانان سخاوتمند عراقی باشند. همچنین تاکید می‌کنم به توصیه‌های ستاد اربعین و خادمان خود در دولت توجه بفرمایند و بر اساس آن مبادرت به آغاز این راهپیمایی با شکوه کنند. آرزوی قبولی طاعات همه زوار اباعبدالحسین (ع) را دارم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز