تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

جهش بازار نفت در پی تمدید کاهش داوطلبانه عرضه روسیه و عربستان

سعودی‌ها ماه گذشته چنین نتیجه‌ای را با بیانیه طولانی‌تر و عمیق‌تر خود برای تداوم کاهش عرضه داوطلبانه پیش‌بینی کرده بودند، اما حرکت امروز همچنان بسیاری از فعالان بازار را غافلگیر کرد.
کد خبر: ۷۱۰۰۷

 


معاصر- قیمت‌ جهانی نفت خام در پی تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی با جهش روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان و روسیه به‌تازگی اعلام کردند با وجود بهبود بازارهای جهانی نفت خام و انتظار تحلیلگران مبنی بر کاهش عرضه در سه ماه چهارم، کاهش‌های داوطلبانه عرضه نفت را تا پایان سال تمدید کردند.

پس از انتشار این خبر، قیمت نفت به‌شدت افزایش یافت و با وجود افزایش مداوم صادرات نفت ایران و ونزوئلا و باور بازار بر تسهیل تحریم‌های ایالات متحده، قیمت نفت خام برنت برای نخستین بار از نوامبر به بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه رسید.

حلیمه کرافت، تحلیلگر مؤسسه آربی‌سی کپیتال مارکتز در این باره گفت: سعودی‌ها ماه گذشته چنین نتیجه‌ای را با بیانیه طولانی‌تر و عمیق‌تر خود برای تداوم کاهش عرضه داوطلبانه پیش‌بینی کرده بودند، اما حرکت امروز همچنان بسیاری از فعالان بازار را غافلگیر کرد.

وی افزود: بار دیگر ثابت شد که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در هر شرایطی که لازم باشد، بر تصمیم خود استوار می‌ماند.

این تصمیم ضربه تازه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است، زیرا ادامه کاهش عرضه، قیمت‌های نفت را افزایش می‌دهد و وی در ۱۴ ماه آینده که باید برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری رقابت کند با چالش روبه‌رو می‌کند.

ایالات متحده آمریکا استدلال می‌کند که جهان برای حمایت از رشد اقتصادی و فشار بر کرملین به‌دلیل تنش‌های بین مسکو و کی‌یف، به قیمت‌های پایین‌تر نیاز دارد.

تلاش بایدن در سفر سال گذشته میلادی به عربستان برای افزایش تولید با شکست روبه‌رو شد، به‌طوری که اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) از کاهش عرضه بیشتر خبر دادند.

آمریکا و متحدان غربی از اوپک‌پلاس خواسته‌اند تولیدش را افزایش دهد تا هزینه‌های انرژی کاهش یابد و به اقتصاد جهانی کمک شود.

تولیدکنندگان اوپک‌پلاس استدلال می کنند که برای حفظ ثبات بازار پیشگیرانه اقدام می‌کنند.

اعضای اوپک‌پلاس معتقدند چاپ فراوان پول از سوی بانک‌های مرکزی غربی در دهه گذشته باعث کاهش ارزش نفت شده است که سهم بزرگی از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد.

کاهش داوطلبانه عرضه نفت خام عربستان و روسیه در رأس کاهش‌های داوطلبانه اعلام‌شده از سوی چند تولیدکننده دیگر اوپک‌پلاس در ماه آوریل قرار دارد، همچنین کاهش عرضه توافق‌شده میان اعضای این ائتلاف تا سال ۲۰۲۴ تمدید شده است.

خبرگزاری دولتی عربستان هفته گذشته به نقل از یک مقام وزارت انرژی اعلام کرد ریاض کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک ملیون بشکه‌ای نفت خود را تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

به‌دنبال آن الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: مسکو تصمیمش برای کاهش داوطلبانه عرضه روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری تمدید کرده است.

مسکو و ریاض اعلام کردند تصمیم‌ها برای کاهش عرضه را ماهانه بررسی خواهند کرد تا تعمیق کاهش یا افزایش تولید را بسته به شرایط بازار در نظر بگیرند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز