تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

اسم دانشمند زن ایرانی در میان ۱۰۰ استعداد برتر هوش مصنوعی

الهام طبسی دانشمند زن ایرانی پژوهشگر ارشد موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا(NIST) و معاون فناوری‌های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(ITL) است.
کد خبر: ۷۱۰۱۲



معاصر- او همچنین برنامه‌ای موسوم به «هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر»( Trustworthy and Responsible AI) تحت نظر موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا را رهبری می‌کند که هدف آن پرورش اعتماد در طراحی، توسعه و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی است.

مجله تایم به تازگی فهرست ۱۰۰ دانشمند برتر در حوزه هوش مصنوعی را منتشر کرده است که نام الهام طبسی دانشمند ایرانی مشغول در موسسه فناوری‌های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(NIST) در آن دیده می‌شود.

چیزی که در مورد هوش مصنوعی منحصر به فرد است، موردی است که بیش از همه موجب ترس و در عین حال تحسین است و آن، توانایی هوش مصنوعی برای مطابقت با برخی از مهارت‌های خودمان و سپس فراتر رفتن و انجام کارهایی است که انسان‌ها نمی‌توانند انجام دهند.

ظرفیت هوش مصنوعی برای الگوبرداری از رفتار انسان به ویژگی تعیین کننده آن تبدیل شده است. با این حال، پشت هر پیشرفتی در فناوری یادگیری ماشینی و مدل‌های زبان بزرگ، در واقع مردم هستند، چرا که هم انسان‌ها هستند که استفاده از مدل‌های زبان بزرگ را ایمن‌تر می‌کنند و هم افرادی که تصمیم‌های حیاتی را در مورد زمان و نحوه بهترین استفاده از این فناوری می‌گیرند.

گزارش مجله تایم در مورد افراد برتر و نفوذ آنها در حوزه هوش مصنوعی است. این مجله در طول قرن گذشته همواره نیروهای شکل دهنده شرایط حال جامعه را منعکس کرده است که امسال نیز صادق بوده است.

اکنون که چند ماه است با معرفی ربات گفتگوگر و نویسنده هوش مصنوعی موسوم به ChatGPT، این فناوری بر سر زبان‌ها افتاده و عموم مردم استفاده از آن را تجربه کرده و شگفت‌زده شده‌اند، مجله تایم نیز به آن پرداخته و فهرست ۱۰۰ استعداد برتر و کوشا در توسعه این فناوری نوین را منتشر کرده است که نام یک دانشمند ایرانی در میان آنها می‌درخشد.

الهام طبسی پژوهشگر ارشد موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا(NIST) و معاون فناوری‌های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(ITL) است.

او همچنین برنامه‌ای موسوم به «هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر»( Trustworthy and Responsible AI) تحت نظر موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا را رهبری می‌کند که هدف آن پرورش اعتماد در طراحی، توسعه و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی است.

الهام طبسی به عنوان معاون فناوری‌های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(ITL) برای فناوری‌های نوظهور، به رهبری و مدیریت موسسه ملی استاندارد و فناوری در همه سطوح در تعیین مسیر استراتژیک آینده برای تحقیق، توسعه، استانداردها، آزمایش و ارزیابی در زمینه‌های فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی کمک می‌کند.

وی همچنین تعامل مرتبط با هوش مصنوعی را با جامعه تحقیقاتی ایالات متحده، جامعه صنعتی ایالات متحده، جامعه استانداردهای بین‌المللی و سایر آژانس‌های فدرال هماهنگ می‌کند و رهبری موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا را در استفاده از هوش مصنوعی برای حل مشکلات علمی و مهندسی ناشی از علوم اندازه‌گیری و کاربردهای مرتبط با الهام از هوش مصنوعی فراهم می‌کند.

الهام طبسی از زمانی که در سال ۱۹۹۹ به موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا ملحق شد، روی پروژه‌های مختلف یادگیری ماشین و بینش رایانه‌ای با برنامه‌های کاربردی در ارزیابی بیومتریک و استانداردها کار کرده است.

هوش مصنوعی مولد - نوعی از هوش مصنوعی که می‌تواند متن، تصویر، ویدیو و سایر محتواها را تولید کند که معروف‌ترین نمونه آن ChatGPT است - اولین بار در ماه فوریه روی جلد تایم رفت.

اندرو آر. چاو و بیلی پریگو، خبرنگاران تایم در آن زمان نوشتند: این تغییر، مهم‌ترین پیشرفت فناوری از زمان معرفی رسانه‌های اجتماعی است.

مجله تایم در ماه مارس، مقاله‌ای از الیزر یودکوفسکی، مدافع ایمنی هوش مصنوعی منتشر کرد که موجب بحث در اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید درباره برنامه دولت بایدن در مورد هوش مصنوعی شد.

در حالی که یک پرسش مبنی بر اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند پایان بشریت را رقم بزند، همواره در دهان‌ها می‌گردد، سردبیران تایم می‌گویند ما تا ماه مه مجموعه‌ای از نظرات را برای تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی ارائه شده توسط این فناوری جدید و انفجاری جمع‌آوری کردیم. این اتفاق تنها چند روز پس از انتشار بیانیه مشترک شگفت‌انگیز صدها دانشمند و مدیر عامل برجسته هوش مصنوعی رخ داد که همگی بر کاهش خطر انقراض بشریت به دست هوش مصنوعی و این که این موضوع باید یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات بزرگ مانند بیماری‌های همه‌گیر و جنگ هسته‌ای باشد، تاکید داشتند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز