تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

حمایت شرکت ملی نفت از ایمن‌سازی هوتگ‌ها و آبگیرها در استان سیستان‌وبلوچستان

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ایمن‌سازی هوتگ‌های ۴۴ روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان را در حال اجرا دارد.
کد خبر: ۷۱۳۲۴

به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اعتبار پروژه ایمن‌سازی و مرمت هوتگ‌ها و آبگیرها در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۶.۵ میلیارد تومان بود و در آن ساخت و بهسازی، تسطیح و پر کردن هوتگ، فنس‌کشی، زیرسازی آسفالت، پلکان ایجاد دسترسی و آبشخور در نظر گرفته شد.

هوتگ‌ها در شهرستان‌های دشتیاری و چابهار (۴۴ روستا) مشمول این طرح هستند. سامان‌دهی هوتگ‌ها با استفاده از تجربه ریش‌سفیدان و افراد بومی در روستاها می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور روستاها را از خشکسالی و کمبود آب رهایی بخشد و مانع بروز برخی مشکلات شود. این اقدام بر جمعیت روستایی بیش از ۲۳ هزار نفری در جنوب استان تأثیر گذار بوده است. این پروژه هم اکنون در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی قابل‌قبولی دارد.

هوتگ یا هوتک نام گودال مصنوعی یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع‌آوری می‌شود و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد. این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره‌برداری از سیلاب و به‌عنوان یکی از راه‌های متداول تأمین آب محسوب می‌شود.

هوتگ‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند و این حمایت شرکت ملی نفت ایران تأثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیا و ترویج این روش سنتی و بهره‌برداری از سیلاب خواهد داشت. در واقع هر هوتگ را می‌توان طرحی از طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد که قابلیت و نقش مهمی در جمع‌آوری آب دارند و از آن به‌عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود.

طبق نظرسنجی انجام‌شده از اهالی منطقه می‌توان گفت سامان‌دهی و برنامه‌ریزی مناسب برای هوتگ‌ها از نیازهای ضروری منطقه است، زیرا در این صورت می‌توان از بروز حوادثی نظیر غرق‌شدگی کودکان و احشام جلوگیری کرد.

از آثار مثبت این طرح می‌توان به مواردی مانند کاهش مرگ‌ومیر، حفظ، احیای روستاها، افزایش جمع‌آوری آب و تأمین آب آشامیدنی مردم روستا و احشام، جلوگیری از خشکسالی، کنترل و بهره‌برداری از سیلاب، ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز و زیباسازی فضای روستایی اشاره کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز