تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
یک مقام مسئول گفت:

وجود ظرفیت تولید 300 هزار تن آفت کش در کشور

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در کشور ظرفیت تولید بیش از 300 هزار تن سموم دفع آفات نباتی وجود دارد که از این مقدار چیزی کمتر از 35 هزار تن در کشور مصرف می شود.
کد خبر: ۷۱۴۷۹

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید جواد نوروزیان در افتتاح کارگاه آموزشی "آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و کاربرد آنها" در شیراز بیان کرد: در مورد آفت کش ها ظرفیت تولید خالی بسیار زیادی در کشور وجود دارد که می تواند در حوزه صادرات مورد استفاده قرار گیرد. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه برای صادرات آن چیزی که مهم است، اینست که آفت کش به لحاظ کیفیت شرایط مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به کشور هایی مثل روسیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق صادرات داریم که این می تواند توسعه پیدا کند که شاه بیت آن کنترل کیفیت محصولات تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاظر با توجه به تعداد فرمولاتورهایی که در کشور وجود دارد ظرفیت تولید آفت کش ها رو به افزایش است، افزود: ما برنامه جامعی در مورد کنترل کیفیت داریم که اصلی ترینش تجهیز آزمایشگاه ستاد سازمان بوده که این اتفاق در ماه گذشته افتاده و آزمایشگاه های ما دارد کامل می شود.

او با بیان اینکه شیوه نامه تامین و توزیع آفت کش ها تهیه و نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاهپزشکی ابلاغ شده است، افزود: در حوزه نظارت ها باید با دقت بسیار با فروشگاه ها و توزیع کننده ها برخورد کرد.
نوروزیان با اشاره به اینکه آفت کش ها یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی هستند که به اذعان فائو اگر استفاده نشود 35 تا 40 درصد محصول دنیا از بین می رود، توضیح داد: سالانه حدود 125 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می کنیم که تقریبا 106 میلیون تن از آن پایه گیاهی دارد؛ در صورت عدم استفاده از آفت کش ها بخش زیادی از آن از بین می رود و امنیت غذایی کشور در خطر قرار می گیرد. 

به گفته وی؛ امنیت غذایی به معنای تامین غذای سالم، کافی و در دسترس است که با داشتن آفت کش های مناسب و با کیفیت این ضرورت تامین و فراهم می شود. 
 
سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه کارگاه آموزشی برگزار شده دومین کارگاه در سال جاری است که درخصوص کنترل کیفی آفت کش ها برگزار می شود، افزود: سازمان حفظ نباتات متولی تامین آفت کش ها در کشور است و ضرورت تشکیل این کارگاه احساس می شد. 

او افزود: در این کارگاه تخصصی برای شرکت کنندگان و کارشناسان توضیح داده می شود که  منظور از کنترل کیفی چیست؛ چه عناصری در کنترل کیفی باید مورد توجه قرار بگیرند؛ چگونه کنترل کیفی اتفاق می افتد و آفت کشی که استفاده می شود چه مسیری را طی کرده تا تبدیل به آن چیزی که بهره بردار دارد استفاده می کند، بشود.
 
 
 
 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز