تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
بشیر حاجی بیگی :

بعد از رفع معافیت موقت انتقال خون امکان پذیر است

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران: اهداکنندگان دارای معافیت موقت از اهدای خون می‌توانند پس از سپری شدن زمان معین یا رفع دلیل معافیت خود، دوباره به مراکز اهدای خون مراجعه و خون اهدا کنند.
کد خبر: ۷۱۵۲۸

به گزارش معاصر،از سازمان انتقال خون، بشیر حاجی بیگی روز دوشنبه افزود: سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدا مراجعه کردند که حدود ۲۰ درصد از این افراد به دلایل مختلف از اهدای خون منع شدند.

وی معافیت‌ها از اهدای خون را به ۲ دسته موقت و دائم تقسیم‌بندی کرد و دلیل آن را محافظت از سلامتی اهداکننده خون یا حفظ سلامت گیرنده خون دانست که بر اساس استانداردهای جهانی و با در نظر گرفتن شرایط همه‌گیرشناسی بومی هر کشور در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از معاف‌شدگان اهدای خون، معاف موقت هستند که پس از طی زمان معافیت یا رفع دلیل معافیت می‌توانند دوباره برای اهدای خون مراجعه کنند.

حجامت، تتو، الکترولیز، سوراخ کردن گوش، خالکوبی، رفتار جنسی پر خطر و آندوسکوپی معافیت‌های ۱۲ ماهه دارند و به شرطی که این اعمال در این مدت، مجدد تکرار نشده باشد، این گروه از معاف شدگان پس از یک سال کامل می‌توانند دوباره برای اهدای خون اقدام کنند.

وی تصریح کرد: یکی از معافیت‌های موقت و قابل برگشت، مصرف آنتی بیوتیک است. کسانی که به دلیل مصرف آنتی بیوتیک خوراکی معاف شده باشند بعد از گذشت سه روز از اتمام درمان و بهبودی و افرادی که آنتی بیوتیک تزریقی مصرف کرده باشند تا یک هفته پس از اتمام درمان و بهبودی از اهدای خون معاف هستند و پس از آن در صورت رفع علائم بیماری که به خاطر آن دارو مصرف کرده‌اند، می‌توانند دوباره برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: کسانی که می‌توانند خون اهدا کنند باید فشار خون دیاستولیک در بازه ۵ تا ۱۰ سانتی متر جیوه و فشار خون سیستولیک در بازه ۹ تا ۱۸ سانتی متر جیوه داشته باشند و خارج از این محدوده از اهدای خون به مدت یک روز معاف می‌شوند.

حاجی بیگی گفت: میزان هموگلوبین در بانوان باید حداقل ۱۲ گرم در دسی لیتر و در آقایان ۱۳ گرم در دسی لیتر باشد. افرادی که با تشخیص کم خونی معاف شده باشند تا رفع این مشکل طبق تشخیص پزشک از اهدای خون معاف هستند ولی به محض درمان می‌توانند به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: خون ماده‌ای بدون جایگزین و تنها درمان برای بسیاری از بیماران است و همه روزه مراکز درمانی به خون و فراورده‌های آن نظیر پلاکت نیاز دارند.

وی از همه مردم دعوت کرد، این اقدام انسان دوستانه و حیاتی را در برنامه زندگی خود قرار دهند و همیشه پشتیبان هموطنان بیمار خود باشند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز