تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان :

زندگی دوباره بخشیدن پسر نجف آبادی به چهار نفر

اهدای عضو از یک دانش‌آموز ۱۷ ساله نجف‌آبادی که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود،به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید.
کد خبر: ۷۱۵۴۵

به گزارش معاصر،مریم خلیفه‌سلطانی پرستار بیمارستان گفت: "مهران جلالی" دانش‌آموز ۱۷ ساله اهل نجف‌آباد اصفهان، مهر امسال بر اثر تصادف دچار خونریزی و مرگ مغزی و پس از اخذ رضایت از خانواده‌اش، چهار عضو بدن او شامل قلب، کُلیه‌ها و کبد به بیماران نیازمند پیوند اهدا شد.

وی با بیان‌اینکه این جوان هفتم مهر در بیمارستان شهید منتظری نجف‌آباد بستری شده بود، اظهار داشت: این فرد پس از تایید مرگ مغزی و اخذ رضایت از خانواده‌اش به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان انتقال یافت.

وی با اشاره به اینکه عمل جراحی برداشت اعضاء از این بیمار مرگ مغزی، صبح دیروز در بیمارستان الزهرا(س) انجام شد، اضافه کرد: قلب این جوان در بیمارستان شهید چمران اصفهان به یک بیمار ۴۷ ساله دچار عارضه قلبی اهدا شد.

خلیفه سلطانی با بیان اینکه کبد این جوان نیز به شیراز منتقل و به یک دختر ۱۱ ساله اهل بابل اهدا شد، ادامه داد: کُلیه‌های اهدایی مهران جلالی نیز در بیمارستان‌های الزهرا(س) و خورشید اصفهان به ۲ بیمار دارای مشکل کلیوی پیوند شد.

 از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ مورد مرگ مغزی در استان اصفهان به اهدای عضو مُنجر شده است.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کُلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غُضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

سالانه حدود سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رُخ می‌دهد، از این تعداد تنها یک هزار مرگ مغزی به مرحله اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی سه عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند، به مرحله اهدا می‌رسد.

حدود ۲۵ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و بطور متوسط روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز