تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
وزیر نفت:

امکان ترقی دیگر کشورهای منطقه با همکاری ایران و روسیه

وزیر نفت با تأکید بر اینکه فرصتی تاریخی برای تهران و مسکو به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیکتر شده‌اند، گفت: همکاری ایران و روسیه نه تنها سبب رشد دو کشور می‌شود بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند.
کد خبر: ۷۱۶۴۵

به گزارش خبرگزاری معاصر، جواد اوجی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۰ مهرماه) در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» با اشاره به بیانات اخیر ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره روابط مطلوب تهران و مسکو و تلش برای توسعه آن به هر طریق ممکن، اظهار کرد: رویداد «هفته انرژی روسیه» فرصتی ارزشمند برای بحث درباره توسعه صنعت انرژی است و به بررسی چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم و خواهیم بود و موانعی که بر آن غلبه کرده‌ایم و موفقیت‌هایی که با تلاش‌ها دوجانبه و چندجانبه به دست خواهیم آورد، می‌پردازد. 

وی افزود: به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی از همکاری میان همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روس حمایت می‌کنیم؛ اکنون فرصتی تاریخی برای دو کشور به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری بهم نزدیکتر شده‌اند.

وزیر نفت ادامه داد: همکاری ایران و روسیه نه تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند، من مطمئنم که اگر همه بیشتر تلاش کنیم روند همکاری‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد؛ بی‌اغراق تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها سبب تقویت دو کشور شده است.

ایجاد نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایران و روسیه

اوجی اظهار کرد: ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک شدن در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم باید از این فرصت‌ها استفاده و نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم، رویداد «هفته انرژی روسیه» یکی از این فرصت هاست که امیدوارم در آن به نتایجی قابل‌توجه برسیم.

وی یادآور شد: همه این دستاوردها در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است، با اعتقاد به خداوند متعال و اعتقاد به خود باوری و ابتکار نوآوری عظیم توانسته‌ایم بر این مشکلات غلبه کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه همکاری ایران و روسیه بدون موانع نبوده است، ادامه داد: دو طرف با چالش‌هایی پرشمار از جمله فشارهای تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌اند، اما از طریق عزم تزلزل‌ناپذیر و پشتکار ما موفق به یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای غلبه بر این موانع شده‌ایم؛ ایران و روسیه نمونه بارز این بوده‌اند که چگونه همکاری و اتحاد راهبردی می‌تواند به غلبه بر چالش‌ها کمک کند. با بهره‌گیری از نقاط قوت و به اشتراک‌گذاری تخصص و فناوری، ما توانسته‌ایم همکاری‌ها در حوزه انرژی را گسترش دهیم. 

اوجی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده است، گفت:‌ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، حوزه نفت و گاز ایران به رشد ۱۹.۷ درصدی دست یافت که این دستاورد در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است.

وی همچنین با اشاره به ارتقای شاخص‌های دسترسی مردم ایران به انرژی طی چهار دهه اخیر گفت:‌ هم اینک کل شهرهای ایران و بیش از ۸۵ درصد روستاهای ایران به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و ضریب پوشش گاز در مجموع مناطق شهری و روستایی ایران افزون بر ۹۰ درصد است.

امکان ایفای نقش قطب انرژی برای ایران فراهم است

وزیر نفت گفت: ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر انتقال انرژی به آب‌های آزاد است و جهان انرژی نمی‌تواند نقش کلیدی این کشور را نادیده بگیرد، ایران افزون بر دارا بودن منابع انرژی موقعیت مناسب جغرافیایی دارد که در نقطه اتصال آسیا و اروپا قرار گرفته و تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج فارس است، کشورهای اطراف ما برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی واردکننده این کالاها هستند و این شرایط امکان ایفای نقش قطب انرژی را برای ایران تسهیل می‌کند.

اوجی اظهار کرد: ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی می‌تواند اصلی‌ترین بازیگر تجارت انرژی در خاورمیانه باشد و به قطب اصلی گاز تبدیل شود، اکنون به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کنیم و پاکستان و هند و عمان نیز مشتریان بالقوه گاز ایران به شمار می‌آیند به غیر از گاز طبیعی دیگر حامل‌های انرژی نیز مانند تجارت و سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی امتیازی ویژه‌ را برای کشور به‌وجود آورده است.

وی گفت: پایانه‌های صادرات و واردات خطوط لوله انتقال نفت گاز و فرآورده‌های نفتی نشان از ظرفیت عظیم ایران برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه را دارد.

ثبات‌بخشی به منطقه جهان از مسیر همکاری ایران و روسیه

وزیر نفت با بیان اینکه همکاری بین روسیه و ایران تنها به مزایای اقتصادی محدود نمی‌شود، تصریح کرد: این روابط همچنین درک متقابل را تقویت کرده که می‌تواند به ثبات منطقه و جهان کمک کند و راه را برای همکاری‌های بیشتر در دیگر بخش‌ها هموار کند، مشارکت دو طرف می‌تواند به چالش‌های موجود پاسخ دهد و فرصت‌هایی تازه ایجاد کند که سرانجام به ایران و روسیه و در عین حال جامعه جهانی کمک خواهد کرد.

اوجی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری آزاد غیرسیاسی، بهره‌برداری از فناوری به‌صورت مشترک در توسعه و بهره‌برداری از منابع دو کشور مهم و لازم است در برنامه توسعه روابط دو کشور قرار گیرد، استفاده از تجربه‌های یکدیگر در آموزش منابع انسانی ایجاد سازوکارهای نو مالی در همکاری‌های انرژی برای تسهیل و تسریع در تراکنش‌های مالی دوجانبه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی قابل تحقق و برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بخش انرژی دو کشور ضروری است.

وی تأکید کرد: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه دارد که ۱۲ کشور دارای منابع نفت و گاز هستند، ایران با دارا بودن ۱۸۸۰ کیلومتر مرز آبی از طریق دریای عمان و خلیج فارس با آب‌های آزاد جهان در ارتباط است، امتیازی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی از آن بی‌بهره هستند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده‌ها به شدت نیازمند آن هستند.

لزوم تفکیک تجارت جهانی نفت و گاز از مناسبات سیاسی

وزیر نفت افزود: منابع و موقعیت سرزمینی مناسب و داشتن مزیت ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی در کنار وجود عواملی نظیر نیروی انسانی متخصص فراوان دسترسی به خوراک ارزان و امنیت تأمین آن و نیز برخورداری از دانش فنی ایران را به‌عنوان کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تبدیل کرده است که با داشتن نظامی با ثبات سیاسی و قدرتمند و سازوکارهای قانونی حمایت‌کننده، دغدغه امنیت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران تأمین می‌کند.

اوجی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران، تصریح کرد:‌ سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران  جذابیت‌های بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: مشارکت شرکت‌های دولتی و خصوصی با تعهد دولت‌ها می‌تواند سرانجام سبب رفع چالش‌های موجود و افزایش رفاه مردمانمان شود، امید است هم‌اندیشی مشارکت در این گردهمایی در توسعه همکاری‌های حوزه انرژی کشورها تأثیرگذار باشد.

وزیر نفت گفت: به‌عنوان فردی که ۳۵ سال در حوزه صنعت نفت و گاز فعالیت دارم باید تأکید کنم به همان مقدار که جهان بتواند در سیاست‌زدایی بازارهای جهانی انرژی به‌ویژه نفت موفق باشد به همان مقدار می‌تواند به ارتقای امنیت جهانی بیفزاید، تجارت جهانی نفت و گاز باید از مناسبات سیاسی جدا باشد.

اوجی ادامه داد: توسعه اقتصادی کشورها نیازمند دسترسی به انرژی مطمئن پایدار و با قیمت منصفانه است، همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی به هم‌افزایی منطقه‌ای و صلح و ثبات کشورهای منطقه کمک می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز