تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
وزیر نفت در جمع مردم و مسئولان شهرستان لامرد:

آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است/ نفت خام ایران مشتریان خود را دارد

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.
کد خبر: ۷۱۶۶۲

به گزارش خبرگزاری معاصر، جواد اوجی امروز (جمعه، ۲۱ مهرماه) در جمع مردم و مسئولان شهرستان لامرد با اشاره به اینکه امروز به نیابت از رئیس‌جمهوری و دولت خدمت شما رسیده‌ام، اظهار کرد: طرح پتروشیمی «سیگلو» که امروز عملیات اجرایی آن در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد، همسو با تکمیل زنجیره ارزش و از طرح‌های ارزشمندی است که اشتغال‌زایی و درآمدزایی مطلوبی را برای کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به مساحت ۸۵۰۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی لامرد و ظرفیت موجود برای توسعه منطقه افزود: وزارت نفت سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به‌ویژه در بخش پایین‌دستی در این منطقه هدایت و راهنمایی می‌کند تا ان‌شاالله منطقه‌ای شبیه عسلویه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراهم‌شده، ایجاد شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت چتر حمایتی خود را برای سرمایه‌گذاران این منطقه را گسترش می‌دهد، ادامه داد: وزارت نفت طرح‌هایی را که برای کشور ارزشمند است هدایت می‌کند تا در این منطقه سرمایه‌گذاری شود که بی‌شک تحول بزرگی را در شهرستان و استان فارس ایجاد خواهد کرد.

اوجی تأکید کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم در دو سال اخیر، اقدام‌ها و دستاوردهای مطلوبی در همه حوزه‌ها رقم خورده آن هم در شرایطی که تحریم‌ها تشدید هم شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود ۸۷ میلیون میعانات گازی روی آب‌های خلیج فارس و نزدیکی به ورود به فصل سرما و تأمین گاز کشور پاشنه آشیل دولت در ابتدای کار دولت سیزدهم بود، گفت: از آنجا که بازاریابی برای میعانات گازی در دولت گذشته انجام نشده بود، با اجاره و خریداری کشتی حجم زیادی از میعانات روی آب ذخیره شده بود و شاهد بودید که کشور در زمستان ۱۳۹۹ با قطعی برق به‌دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها روبه‌رو بود، زیرا برای کاهش تولید میعانات، تولید گاز را کم کرده بودند.

تراز میعانات گازی منفی است

وزیر نفت تصریح کرد: اما با کار شبانه‌روزی همه متخصصان صنعت نفت، امروز تراز ما در حوزه میعانات گازی منفی است، یعنی هم‌اکنون متقاضی میعانات گازی ما چه در داخل و چه از خارج افزایش یافته است که تولید ۷۶۰ هزار بشکه‌ای ما جوابگو نیست.

اوجی ادامه داد: سالانه ۴۳۰ میلیون دلار اجاره کشتی‌ها برای نگهداری میعانات روی آب بود که همه این کشتی‌ها با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و بازاریابی و نرخ مطلوب به فروش رفت و حتی یک سنت ما نیز در بانک‌ها مسدود نشده است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده و در این مدت آمریکا 223 تحریم دیگر نیز اضافه کرده است.

وزیر نفت، بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، افتتاح واحد گازوئیل پالایشگاه اصفهان به ظرفیت روزانه ۲۰ میلیون لیتر، بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۲ سال و صادرات ۱۶ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ را از دستاوردهای وزارت نفت دولت سیزدهم در دو سال اخیر برشمرد.

اوجی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نقطه مرزی از میدان مشترک گازی ۲۲ سال در این صنعت دست به دست می‌شد، افزود: با ابتکار و محاسبات و بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده، سکوی ۱۲C که در نقطه ای با بهره‌وری پایینی بود جابه‌جا شد و روی فاز ۱۱ قرار گرفت و سرانجام این فاز در این دولت به بهره‌برداری رسید.

تأمین گاز بیش از ۱۴۰ هزار واحد صنعتی در کشور

وی با اشاره به سفر به روسیه به‌عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» اعلام کرد که گاز روسیه در اروپا تحریم شده و قیمت گاز در جهان و اروپا ۳۰ درصد افزایش یافته و بخشی از بازارهایمان را از دست داده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم گازرسانی را برای مردم انجام دهیم و برنامه داریم که یک میلیون خانوار را گازرسانی کنیم.

وزیر نفت تأکید کرد: امروز ۲۷.۵ میلیون مشترک از نعمت گاز برخوردارند و پیش از انقلاب تنها یک روستا گازرسانی شده بود و امروز نزدیک ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا از نعمت گاز در کشور بهره‌مند هستند. هرجا خط لوله گاز کشیده شده باشد، عمرانی و آبادانی را به همراه دارد.

اوجی ادامه داد: گاز بیش از ۱۴۰ هزار واحد صنعتی از سوی شرکت ملی گاز ایران تأمین می‌شود.

وی به دستاوردهای مطلوب دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف نیرو، راه و شهرسازی، نفت و... اشاره کرد و گفت: دولت در کارهای زیرساختی اساسی واقعاً تلاش کرده است و به‌طور جد رئیس‌جمهوری و دولت به دنبال این هستند که کارهای اساسی و کلیدی که در دهه ۹۰ بلاتکلیف و ناتمام مانده بودند، انجام شود.

وزیر نفت با بیان اینکه پارسال ۱۲ میلیارد دلار پروژه‌ نیمه‌تمام نفتی به بهره‌برداری رسید، افزود: امسال ۱۵ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد.

آمار رشد اقتصادی نشان‌دهنده کارنامه دولت است

اوجی به رشد اقتصادی و عملکرد دولت اشاره و اظهار کرد: براساس آمار بانک مرکزی و برنامه بودجه، عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی ۷.۶ درصد در سه ماهه بهار بوده و براساس مرکز آمار گروه نفت و گاز ۱۹.۸ رشد اقتصادی داشته است و این کارنامه دولت است.

وی افزود: معیشت مردم نیز که دغدغه رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و همه دولت است نیز ان‌شاءالله حل خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه کشور در تأمین منابع ارزی هیچ‌گونه مشکلی ندارد، گفت: ذخایر ارزی کشور، فروش و بازگشت پول به کشور مطلوب است.

اوجی درباره کمک‌های وزارت نفت در قالب مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: کل دو دوره دولت گذشته، شاید ۲ هزار میلیارد تومان هم مسئولیت اجتماعی در هشت سال نداشته است. وزارت نفت دولت سیزدهم طی دو سال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌ رفاهی، آب‌رسانی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی در سراسر کشور به ویژه استان‌های نفت خیز و گازخیز تعریف کرده است.

وی افزود: وزات نفت اعتبارات خوبی را در سفر اول رئیس‌جمهوری به استان فارس در نظر گرفت که در سفر دوم نیز این اعتبارات افزایش یافت.

وزیر نفت حمایت از منطقه ویژه اقتصادی لامرد را یکی از درخواست نماینده شهرستان لامرد مطرح کرد و گفت: وزارت نفت به‌طور حتم همکاران و هلدینگ‌های بزرگ را برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پایین‌دست در این منطقه بسیج می‌کند تا تحول خوبی در استان ایجاد شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز