تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
محمود جباروند :

نابینایی قابل درمان است

دبیر بورد چشم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از دستاوردهای کشور را خودکفایی در تولید قرنیه مصنوعی برشمرد و گفت: ایران از نظر وضعیت تحقیقات و پژوهش در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است.
کد خبر: ۷۱۶۸۲

به گزارش معاصر، محمود جباروند روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: ایران از نظر وضعیت تحقیقات و پژوهش در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است و به دلیل گستردگی و کیفیت بالای ارائه خدمات و درمان چشم پزشکی هیچ بیماری به خارج اعزام نمی‌شود و بیماران زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای درمان به ما مراجعه می‌کنند.ایران قطب چشم پزشکی در خاورمیانه است و سطح دانش و تجهیزات چشم پزشکی کشور از نظر جراحی و آموزش علمی با دنیا برابری می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه چشم پزشکی هزینه‌ها گران است و خدمات درمانی این بخش در کشور ارزان‌تر است و به خاطر تجهیزات مدرن و مهارت بالای پزشکان، بیماران خارجی تمایل دارند در ایران جراحی انجام دهند.

تولید قرنیه مصنوعی در کشور

رئیس جامعه چشم پزشکی ایران اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای کشور تولید قرنیه مصنوعی و پیوند آن به بیمارانی است که نمی‌توانند از بافت انسانی و سلول‌های بنیادی پیوند بگیرند، تاکنون جراحی در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده و بینایی خود را بدست آورده‌اند.

به گفته جباروند، اکنون از سیستم‌های هوشمند در درمان چشم پزشکی نیز استفاده می‌کنیم و مشکلی از لحاظ کمبود چشم پزشک نداریم و حتی در دوران همه‌گیری کرونا ارائه خدمات نیز دچار محدودیت نشد.

وی با اشاره به برگزاری سی و دومین همایش سالانه چشم پزشکی در تیرماه، گفت: در حال حاضر برای خرید لوازم مصرفی چشم پزشکی ارز ترجیحی در نظر گرفته شده و خدمات آنها نیز تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است و انتظار می‌رود سازمان‌های بیمه‌گر حداکثر تا سه ماه بدهی‌های خود را به مراکز چشم پزشکی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم که به شأن جامعه پزشکی خدشه وارد می‌کند، بحث فرار مالیات این قشر است که این باور اشتباه بوده و از رئیس‌جمهور تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کند زیرا اثر روانی منفی میان مردم و پزشکان ایجاد می‌کند.

محدودیت استفاده از موبایل و تبلت برای گروه‌های سنی

دبیر بورد چشم پزشکی وزارت بهداشت اظهار داشت: استفاده از تبلت و موبایل برای سنین مختلف محدودیت دارد؛ برای کودکان زیر ۲ سال سم است و باعث آسیب به رشد مغزی می‌شود و والدین اجازه استفاده از این وسایل را ندهند. برای بالاتر از ۲ سال نیز باید محدودیت ایجاد شود و یک ساعت بیشتر نباشد و برای سایر گروه‌های سنی نیز باید این ابزار دارای فونت‌های بزرگ‌تری باشند که به چشم فشار نیاید زیرا استفاده بیشتر از این وسایل باعث خشکی و قرمزی چشم شده و بار مراجعات به مراکز چشم پزشکی را افزایش داده است.

جراحی سالانه ۸۰۰ هزار بیمار مبتلا به آب مروارید

وی ادامه داد: بیشترین عامل کم بینایی به دلیل آب مروارید است که با توجه به سیاست‌های اعمال شده، وجود مراکز چشم پزشکی و پایین بودن هزینه‌های چشم پزشکی نسبت به کشورهای منطقه، باعث شده است که مردم به آسانی به چشم پزشک مراجعه و در صورت لزوم، تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

به گفته جباروند، کیفیت جراحی آب مروارید جزو پیشرفته‌ترین اعمال جراحی است و سالانه حدود ۸۰۰ هزار جراحی آب مروارید در کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : جراحی چشم نابینایی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز