تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

بازهم زلزله در هرات افغانستان

رسانه‌های محلی افغانستان اعلام کردند که هرات افغانستان مجدد لرزید، دقایقی قبل زلزله ۶.۴ ریشتری ولایت هرات این کشور را لرزانده و این زمین لرزه در شهرهای شرقی ایران نیز احساس شده است.
کد خبر: ۷۱۷۳۹

به گزارش خبرگزاری معاصر، منبابع خبری اعلام کردند که دقایقی پیش زلزله ۶.۴ ریشتری باز هم ولایت هراتِ افغانستان را لرزانده است؛ این چهارمین زلزله در کمتر از ده روز اخیر در ولایت هرات است.

هنوز گزارشی از میزان تلفات و خسارت احتمالی این زلزله منتشر نشده است؛ در چند زلزله اخیر در افغانستان دست‌کم ۲ هزار جان باختند و هزارن نفر نیز مصدوم شدند.

رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند که این زلزله در شهر مشهد و بیرجند نیز احساس شده است.

از روز شنبه گذشته که عملیات بزرگ و غافلگیرانه مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و همچنین جنایت‌های رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه به خبر اول رسانه‌های منطقه و جهان تبدیل شده، وقوع زلزله در مناطق شمال‌غربی افغانستان مردم این کشور را داغدار کرده است. از هفته گذشته تاکنون دست‌کم ۳ بار شهرستان زنده‌جان در ولایت هرات به لرزه درآمده و حجم ویرانی و تخریب چنان است که «برنامه جهانی غذا» در توصیف این شرایط اعلام کرده افغانستان دچار «فاجعه پشت فاجعه شده است.

شنبه گذشته ۱۵ مهر دو زلزله ۶.۳ و ۶.۵ ریشتری شهرهای ولایت هرات را لرزاند و روز چهارشنبه ۱۹ نیز بار دیگر زلزله ۶.۳ ریشتری شهرستان زنده‌جان را لرزاند. هنوز آمار دقیقی از قربانیان این زلزله‌های مرگبار منتشر نشده ولی براساس آخرین آماری که مقامات طالبان منتشر کرده‌اند دست‌کم ۲۵۰۰ نفر جان باختند و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد بازماندگان نیز با مشکلات و گرفتاری‌های زیادی روبرو هستند

طالبان اعلام کرده است که در این زلزله‌ها نزدیک به ۲ هزار خانه در ۲۰ روستا کامل ویران شده و منطقه زلزله‌زده زنده‌جان فقط یک بیمارستان دولتی دارد. فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که در شهرستان زنده‌جان بیش از ۱ هزار ۳۰۰ نفر جان باخته و نزدیک به ۵۰۰ نفر همچنان ناپدید هستند

برنامه جهانی غذا با اشاره به فقر شدید در مناطق مختلف افغانستان و همچنین گستردگی خسارات وارده و کندی در عملیات جستجو و آواربرداری در زلزله‌های اخیر این حوادث را «فاجعه پشت فاجعه» برای مردم افغانستان توصیف کرد و و از جامعه جهانی درخواست کرد که به مردم افغانستان کمک کنند.

به گفته مسئولان و مقامات نزدیک به سازمان ملل متحد «بازماندگان زلزله هرات شب‌ها را در میان آوارها می‌خوابند، درحالیکه گرسنه و وحشت‌زده هستند

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز