تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
سفیر عربستان :

ایران، همسایه بسیار مهمی است

عبدالله بن سعود العنزی،در دیدار صمیمانه با رئیس اتاق اصناف ایران، اظهار کرد: ارتباط و علاقه بین ایران و عربستان سعودی پایدار خواهد بود و ظرفیت خوبی برای تجارت هر دو کشور ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۷۵۱

به گزارش معاصر، بخش خصوصی نقش مهمی را در هر دو کشور ایفا می‌کند. اقتصاد عربستان باز و مستعد است و ولیعهد عربستان چشم‌اندازی برای سال ۲۰۳۰ دارد که بر اساس آن پروژه‌های زیادی برای پیشرفت عربستان سعودی انجام خواهد شد. این خیر و برکت صرفاً برای عربستان نبوده و برای تمامی کشورهای منطقه خواهد بود.

عبدالله بن سعود العنزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه بسیار مهمی است و بسیاری از پتانسیل‌ها را داراست و موقعیت استراتژیک خوبی دارد. لذا تکامل آن با عربستان سعودی فرصتی برای اقتصاد برابر ایجاد خواهد کرد.

سفیر عربستان بیان کرد: هر دو کشور مزایای نسبی بسیار زیادی دارند و اقتصاد پر رونق و خلاقی دارند که می‌توانیم پروژه‌های مشترکی داشته باشیم.

عبدالله بن سعود العنزی گفت: در عربستان غرفه‌های تجاری وجود دارد و می‌توانیم طی قراردادهایی بین شرکت‌های خصوصی تعاملات بیشتری را رقم زنیم و در این باره جلسات مشترکی با اتاق اصناف ایران خواهیم داشت.

انجام عمده صادرات و واردات ایران و عربستان توسط بنگاه‌های صنفی

«مجتبی صفایی» در دیدار با عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران، اظهار داشت: تقویت روابط با عربستان مورد توجه ایران است. آنچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با سلطان عمان فرمودند که برقراری ارتباط با عربستان، نتیجه سیاست درست دولت سیزدهم بود و ما هم به دنبال اجرای این سیاست‌ها، این دیدار را غنیمت می‌شماریم و در صدد تاثیرگذاری مثبت در این روابط هستیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۸ درصد بنگاه‌های تولیدی ایران، بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند و عملاً بیش از ۷۰ درصد کالاهای وارداتی و ۹۰ درصد کالاهای تولید شده توسط بنگاه‌های بزرگ، توسط خرده و عمده فروشان صنفی توزیع می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، عمده حجم صادرات و واردات ایران و عربستان در سنوات گذشته توسط بنگاه‌های صنفی بوده است اما با شکاف روابط دیپلماتیک این دو به حداقل ممکن رسید. امروز بخش خصوصی و فعالان صنفی آماده همکاری تجاری با کشور عربستان هستند.

صفایی اظهار کرد: معتقدیم دو کشور ایران و عربستان دو قطب بزرگ جهان اسلام هستند و این شکاف، بیش از هر چیز به اقتصاد دو کشور آسیب زد و این همان چیزی بود که استکبار جهانی می‌خواست. با این حال هنوز، اشتراکات ما بسیار زیاد است و در حوزه تجارت، اتاق اصناف ایران از امروز فصل جدیدی از مناسبات با کشور عربستان را به یاری خدا خواهد گشود.

وی ادامه داد: می‌دانیم که کشور عربستان به دنبال ساخت بزرگ‌ترین و هوشمندترین شهر جهان است و در این راستا اصناف ایران این آمادگی را دارند در حوزه‌های مختلف تجارت، معدن، مصالح ساختمانی و … در بحث توسعه و ایجاد این شهر بزرگ کمک کند. برخی صنوف از جمله فرش دستباف ایرانی، کیف و کفش و محصولات چرمی این قابلیت را دارند که طی یک هفته، وارد فاز صادراتی با کشور عربستان سعودی شوند چراکه با بالاترین کیفیت در حال تولید و قابل رقابت با کشورهای اروپایی هستند. همچنین است تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و صنایع دستی.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: علاوه بر این در ساخت هتل‌ها، مال‌ها و بسترهای گردشگری برای مشارکت با عربستان دست همکاری می‌فشاریم.

صفایی بیان کرد: از آنجایی که در کشور ما خدمات فنی مهندسی و نیروی متخصص ارزان قیمت وجود دارد این بستر وجود دارد که کشور عربستان در این حوزه‌ها سرمایه گذاری کند و مطالبه ما یک سویه نبوده و به طور حتم باید دو سویه باشد.

وی گفت: از این رو ما پیشنهاد تسهیل در تجارت داریم و در این راستا لازم است کارگروهی تخصصی تشکیل دهیم تا این دیدار به نتایج مطلوب برسد. این کارگروه می‌تواند در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی به بررسی موارد بپردازد و اهداف تجاری را در سطح عالی بین مقامات دو کشور متجلی کنند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار روسای اتحادیه‌های تهران، به طرح موضوعاتی از جمله تشکیل خانه تجاری ایران در عربستان با کاربری نمایشگاهی دائمی از محصولات ایران، ظرفیت‌های تولید ظروف بلور، دعوت از سفیر عربستان برای بازدید از نمایشگاه پوشاک و… پرداخته شد.

در این نشست مقرر شد دو طرف نمایندگانی برای بررسی ظرفیت‌های تجاری دو طرف معرفی کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز