تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبرداد؛

صادرات نخستین محموله ماهیان زینتی از آذربایجان شرقی به عراق

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات نخستین محموله ماهیان زینتی تولیدی استان به عراق خبر داد.
کد خبر: ۷۱۷۷۳

به گزارش خبرگزاری معاصر، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، جواد گوزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این محموله صادراتی به صورت رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم برای نخستین بار از استان به مقصد کشور عراق ارسال شد.

وی گفت: اکنون ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و آکواریومی شناخته شده در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر قطب‌های مهم تکثیر و پرورش این نوع ماهیان در شمال غرب کشور هستند و توسعه و رشد تولید در این شهرستان‌ها برای ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب با نگاهی جدی‌تر دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی است اما پرورش ماهیان زینتی به دلیل زودبازده بودن و بازارپسندی، علاقه مندی مردم، داشتن امکانات اولیه تولید، فروش و درآمدمناسب و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۱۱ واحد پرورشی در وسعت ۲۷ هزار و ۸۶۰ مترمربع، گفت: تولید ماهیان زینتی برای حداقل ۶۳۵ نفر فرصت اشتغال مستقیم و یک هزار و ۲۷۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تولید ماهیان زینتی جزو رتبه‌های برتر کشوری است و می‌توان با افتخار اعلام کرد این صنعت در استان یکی از راهکارهای رشد تولید و ارزآوری است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا است و با سرمایه کم می‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد و در آذربایجان شرقی ۵۰ فروشگاه در حوزه فروش لوازم و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

گوزلی گفت: عبور از وضع موجود سنتی با کیفی کردن تولید و ارتقا بهره وری با استفاده از سامانه‌های بهینه سازی تولید و همچنین ساخت نمایشگاه دائمی ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و تبادل اطلاعات و عرضه، تجارت و جذب گردشگر داخلی و خارجی و ارزآوری جزو اولویت‌های برنامه‌های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های بالقوه استانی درخصوص گردشگری آبزی پروری در صورت توجه و ایجاد نمایشگاه‏ دائمی ماهیان زینتی، شاهد رونق صنعت گردشگری و پویایی اقتصادی در استان خواهیم بود.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز