تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
معاون نخست‌وزیر روسیه:

کاهش صادرات نفت، عرضه فرآورده‌های نفتی را نیز در بر می‌گیرد

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که تعهد روسیه برای کاهش صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی را نیز در بردارد.
کد خبر: ۷۱۷۹۸

به گزارش خبرگزاری معاصر، الکساندر نواک روز پنجشنبه (۲۰ مهرماه) اعلام کرد تعهد روسیه به ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش صادرات نفت، عرضه فرآورده‌های نفتی را نیز دربر می‌گیرد.

نواک پیش‌تر بدون اشاره به فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده بود روسیه در نظر دارد صادرات نفت خود را تا پایان سال ۳۰۰ هزار بشکه در روز از مقدار میانگین صادرشده در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، نواک در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برنامه روسیه برای کاهش صادرات، محصولات نفتی را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: هنگامی که درباره بازار و تولید نفت صحبت می‌کنیم، نفت تولید و سپس برای فرآوری عرضه می‌شود، بنابراین البته که همه چیز با هم در نظر گرفته می‌شود.

اعلام ممنوعیت صادرات سوخت روسیه در ۲۱ سپتامبر (پنجشنبه، ۳۰ شهریورماه)  به‌منظور مقابله با کمبود سوخت در داخل این کشور، همچنین افزایش قیمت‌ها، کاهش صادرات کلی نفت خام و سوخت را برای مسکو آسان‌تر می‌کرد. هرچند این کشور هفته گذشته ممنوعیت صادرات اکثر فرآورده‌های نفتی را لغو کرد.

بر اساس این گزارش، داده‌های معامله‌گران و محاسبه‌های رویترز نشان می‌دهد صادرات دریابرد نفت خام روسیه از بنادر غربی این کشور در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد صادرات نفت خام روسیه در ماه گذشته به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که حدود ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از میانگین صادرات روزانه نفت خام از ماه مه تا ژوئن است. روسیه وعده داده بود که صادرات نفت خام خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

همچنین مجموع صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه در ماه سپتامبر با ۴۶۰ هزار بشکه افزایش به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که ۲۵۰ هزار بشکه از این مقدار افزایش مربوط به صادرات نفت خام می‌شود.

جهش صادرات نشان می‌دهد غرب در تلاش برای کاهش صادرات و درآمد روسیه همزمان با پیامدهای سیاسی تنش بین این کشور و اوکراین با مشکل مواجه بوده است.

عربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که تا پایان سال به کاهش داوطلبانه عرضه نفت خود به میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز معادل بیش از یک درصد از تقاضای جهانی ادامه دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) اعلام کرد به‌منظور اطمینان از پیش‌بینی‌پذیری در بازار نفت، هماهنگی با اوپک‌پلاس ادامه خواهد داشت و توافق برای محدود کردن عرضه به بازارهای جهانی همچنان به قوت خود باقی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز