تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

کاهش بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار و ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در راستای برنامه اشتغال دولت تدوین شده و رویکرد کاهش بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار و ترویج فرهنگ کارآفرینی را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۷۱۸۳۴

به گزارش معاصر، زیست بوم ملی اشتغال با هدف ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل در نخستین نشست شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهوری رونمایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور مستقیم مسئول ناظر بر تحقق آن شد.

از جمله فعالیت‌هایی که ذیل زیست بوم اشتغال اجرایی شده می‌توان به تدوین و ابلاغ برش استانی تعهد اشتغال دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ برای ایجاد بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار شغل و تعامل، نظارت و پایش و پیگیری اجرای برنامه‌های اشتغال در سطح استانی از طریق کارگروه‌های اشتغال استان‌ها، هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه‌های بسته اشتغال مناطق مرزی و تدوین ساز و کار اجرایی برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق اشاره کرد.

در حال حاضر مبارزه با بیکاری همانند سایر آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه آحاد جامعه و مسئولان به این مقوله است و در این راستا زیست‌بوم ملی اشتغال به دنبال اجتماعی کردن ایجاد شغل در کشور است.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار به عنوان دستگاه برتر در صدور مجوزهای کسب وکار طی این مدت تسهیل مجوزهای کسب وکار برای اشتغال آفرینی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت صدور الکترونیکی از مسیر درگاه ملی مجوزها به ویژه در حوزه مشاغل خانگی با ثبت ۴۸۸ عنوان شغلی به صورت آنی و مجوز ۲۵ عنوان دیگر در طول سه روز را در دستور کار داشته است.

وی گفت: بعد از اجرای شش ماهه این برنامه و بررسی‌های آماری در تابستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر به ۸.۹ درصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری تابستان در ۱۸سال اخیر به شمار می‌رود.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار با توجه به بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در تابستان ۱۴۰۱ می‌توان گفت که ۱۶.۲ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.همچنین طبق آمار رسمی سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ۱۴۰۱ تعداد کل بیمه‌شدگان با افزایش ۳ درصدی نسبت به آمار مشابه سال گذشته به بیش از ۱۵میلیون و ۸۰ هزار نفر افزایش یافته است.

در راستای اجرای برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل توسط استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از ابتدای ۱۰۴۱ تا ۲۶ مهرماه، بیش از ۶۵۰ هزار نفر اشتغال به تفکیک استان‌های کشور در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ثبت شده است.به عبارتی بیش از ۵۰ درصد از برنامه یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۴۵ نفر اشتغال تعهد شده در سال گذشته محقق شد.

یکی دیگر از برنامه‌های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ذیل زیست بوم اشتغال طراحی شده،‌برنامه نظام جامع پایش اشتغال کشور است که برای نخستین بار در کشور و در راستای تاکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از انحراف منابع حوزه کارآفرینی توسط مرکز ملی پایش سیاستها و برنامه‌های اشتغال اجرایی شده و مشتمل بر سه سطح نظارت پیامکی، تلفنی و میدانی است.

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، در راستای اجرای برنامه زیست بوم اشتغال و مطابق بند ب تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال آفرینی اختصاص یافته که برای سازمان بهزیستی کشور مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و برای کمیته امداد امام خمینی(‌ره) مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد ریال درنظر گرفته شده است. همچنین در این تبصره مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال برای صندوق نوآوری و شکوفایی و ۶۲۰ هزار میلیارد ریال برای استانداری‌ها پیش‌بینی شده است.

سال گذشته از سرجمع ۲۸۰ هزار میلیارد ریال منابع بند ب تبصره ۱۶ لایحه بودجه بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد از منابع در قالب تسهیلات اشتغالزایی به اقشار محروم و حوزه دانش بنیان پرداخت شده است.

معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال آفرین و با استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد در قالب تعاونی‌های خدمات اشتغال این فناوری اجتماعی بومی را براساس زیست بوم ملی اشتغال سازمان یافته طراحی کرده که با استفاده از این پایگاه‌ها، ارائه خدمات اشتغال آفرین به مردم واگذار می‌شود.

زیست‌بوم ملی اشتغال با اتکا به پنج عامل آموزش، ترویج، اطلاع‌رسانی، شناسایی و مشاوره به دنبال تأثیرگذاری مثبت بر تولید و اشتغال‌زایی در کشور است و الگوی زیست‌بوم ملی اشتغال هر منطقه متناسب با جغرافیا، جنسیت و قابلیت‌های آن منطقه تعریف می‌شود.

زیست‌بوم اشتغال بر این نظر استوار است که صرف پرداخت تسهیلات تولید و شغل ایجاد نخواهد شد و لازم است که ابعاد مالی، حقوقی، زیرساختی، فناوری و بازاریابی که پنج متغیر اساسی تولید به شمار می‌روند به طور یک جا مورد توجه قرار گیرند.

طرح زیست بوم ملی اشتغال از اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در راستای برنامه اشتغال دولت سیزدهم تدوین شده و رویکرد کاهش بیکاری،ایجاد اشتغال پایدار و ترویج فرهنگ کارآفرینی را دنبال می‌کند.این طرح عموم مردم از کارگر ساده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی را شامل می شود و بر اساس آن هر کارجو باید از حداقل مهارت بهره مند باشد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز