تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸

جهش ۴۶ درصدی پیشرفت ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در کمتر از ۲ سال

مدیرعامل پتروپالایش دهلران گفت: خوشبختانه تنها در بیست ماه از آغاز دولت سیزدهم شاهد جهش ۴۶ درصدی پیشرفت پروژه کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ دهلران هستیم.
کد خبر: ۷۱۹۱۴

به گزارش خبرگزاری معاصر به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، جواد کمری درباره احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) و نقش آن در ایجاد و توسعه ارزش‌افزوده برای کشور گفت: این پروژه به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت در منطقه جنوب شرق استان ایلام شامل میدان‌های سروک آذر، دانان، چشمه خوش، پایدار غرب و چنگوله احداث‌شده است.

وی با بیان اینکه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار بنا شده که قرار است ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز برداشت کند، افزود: این پروژه از ۱۲ سال پیش با مجموعه خارج از گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت شروع شد که در مدت ۹ سال تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران ضمن اشاره به واگذاری این پروژه از سال ۹۶ به گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی نفت و هلدینگ سرمایه‌گذاری اهداف گفت: با این تغییر تا سال ۱۴۰۰ پیشرفت پروژه به ۴۰ درصد رسید.

کمری افزود: با آغاز دولت سیزدهم در طول ۲۰ ماه گذشته پیشرفت پروژه از ۴۰ به ۸۶ درصد رسیده است و بر اساس برنامه تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ این پروژه به تولید خواهد رسید و باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در منطقه ایلام خواهد شد.

رونق استان ایلام با افزایش بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفتی

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفتی گفت: این مهم تأثیری بسزا بر رونق اقتصادی استان ایلام خواهد داشت.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران افزود: به لطف خدا و تلاش‌های مهندسان ایرانی امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با اتکا به دانش فنی ۱۰۰ درصد ایرانی فعالیت های خود را انجام می دهیم.

کمری گفت: هرچه بیشتر از میدان‌های مشترک نفت استخراج کنیم، گاز بیشتری برداشت می‌شود و این گازها در واحد ان‌جی‌ال فرآوری شده و به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شوند در نتیجه اقتصاد، اشتغال و محیط‌ زیست استان ایلام متحول خواهد شد و ارزش افزوده بسیار بالای برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت.

ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ گره‌گشای معضل محیط زیست منطقه

وی با بیان اینکه گازهای همراه نفت به‌صورت ناخواسته باید سوزانده شود، اما با تأسیس ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به‌اصطلاح از مس طلا ساخته خواهد شد، افزود: این پروژه نزدیک به بیش از یک‌میلیون تن برش‌های هیدروکربنی (C۲+)  یا اصطلاحاً دو کربنه تا پنج کربنه تولید می‌کند که به‌عنوان خوراک واحد پایین‌دست الفین دهلران مورداستفاده قرار می‌گیرد و در الفین طی فرآیندی به فرآوردهایی مانند اتیلن و پروپیلن تبدیل و این محصولات نیز در واحدهای پایین‌دستی واحدهای پلی‌اتیلنی و پلی پروپیلنی به انواع گرید مختلف مواد پلیمری تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران یکی دیگر از محصولات این پروژه را گاز طبیعی یا گاز شهری دانست و گفت: نزدیک به ۱۵۳ میلیون فوت مکعب در روز گاز شهری از گازهای که در حال سوختن است، برداشت و سپس به خطوط شبکه اصلی گاز سراسری کشور، تزریق می‌شود.

کمری افزود: یکی دیگر از محصولات، تولید ۸۵۰ بشکه میعانات نفتی در روز است که دوباره برای تثبیت کردن API نفت خام به نفت خام استحصالی از آن میدان تزریق می‌شود.

وی تولید ۴۰۰ تن گوگرد در روز را یکی از محصول‌های جانبی دانست و گفت: گوگرد وقتی روزانه سوخته می‌شود با اکسیژن به‌صورت So۲ و سرانجام وقتی با بخارآب در هوا ترکیب می‌شود به‌صورت اسیدسولفوریک تبدیل می‌شود که باران اسیدی به وجود آمده تبعات محیط زیستی برای مراتع و کشاورزی منطقه به دنبال دارد.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را اقدامی مؤثر در جلوگیری از تبعات محیط زیستی ناشی از سوختن گازها دانست و گفت: با راه‌اندازی این طرح، آلایندگی منطقه کنترل می‌شود و از محل فرآورده‌های دیگر مثل C۲+ و میعانات گازی و گاز متان هم ارزش‌افزوده‌ی بالایی ایجاد خواهد شد.

کمری تأکید کرد: پیشرفت و برنامه توسعه در این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی شورای عالی پروژه‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز