تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو :

محصولات نانوفناوری ایران به 48 کشور در پنج قاره جهان صادر شد

عماد احمدوند گفت: سال گذشته صادرات نانو به ۴۸ کشور دنیا ۶۹ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته‌است.
کد خبر: ۷۱۹۸۵

به گزارش معاصر ، عماد احمدوند دبیرستاد توسعه فناوری‌های نانو در نشست تحلیل بازار محصولات نانو ساخت ایران که صبح امروز در محل این ستاد برگزار شد، با بیان اینکه هر تلاشی که در ستاد نانو و حوزه نانو صورت می‌گیرد برای قوی شدن نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: یکی از الزامات پیشرفت فناوری نانو در کشور، پایش مداوم مسیر تجاری سازی فناوری‌های نانو در بستر بنگاه‌های اقتصادی است.

احمدوند با اشاره حجم بازارمحصولات نانویی در سال ۱۴٠۱، تصریح کرد: تاپایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۲۸ محصول نانو به وسیله ی ۳۵۰ شرکت فعال در این حوزه تجاری شده و از واحد ارزیابی و نظارت ستاد فناوری نانو ،گواهی نانو مقیاس دریافت کرده‌اند.

وی افزود :مجموع بازار فروش این محصولات در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است و همچنین بیش از ۶ درصد از این بازار معادل ۶۹ میلیون دلار را صادرات این محصولات تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه معادل ارزی بازار فروش محصولات نانویی ساخت ایران بر اساس متوسط روزانه نرخ دلار سال ۱۴۰۱ برابر ۱۱۲۵ میلیون دلار ارزیابی شده بود، تاکید کرد: در دوره چهار ساله گذشته بازار محصولات نانو ساخت داخل از ۴/۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۳٠ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که متوسط رشد سالانه آن ۹۰ درصد بوده و حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز امار ایران بوده است.

وی افزود :سه حوزه صنعتی ساخت و ساز ،خودرو و نفت ،گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین سهم را از بازار مخصولات نانو در سال ۱۵۰۱ داشته اند.

احمدوند با اشاره به اینکه در سال ۱۴٠۲ ۲٠۲محصول به سبد نانویی کشور اضافه شده است، گفت: در عین حال ۳۵ محصول حذف شده و در حال حاضر مجموعا ۱۶٠۸ محصول نانویی در بازار ایران وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو ادامه داد: نزدیک به نیمی از بازار فناوری نانو کشور مربوط به حوزه ساخت و ساز با سهم ۴۸درصدی بوده و سلامت و نساجی با سهم ۲درصد کمترین سهم را داشته‌اند، همچنین حدود ۹۰ درصد از بازار دو حوزه خودور و نفت و گاز را انواع نانو کاتالیست‌های نانویی مورد استفاده در این دو صنعت تشکیل می‌دهند.

احمدوند با بیان اینکه چهار فناوری نانو پوشش، نانو کاتالیست، نانوآمیزه سازی و پرداخت و عملیات سطحی بیشترین سهم را در تولید محصولات نانوی ساخت ایران دارند، تصریح کرد: حدود ۷۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال در کشور فعال هستند که ۸۵ درصد از حجم بازار فناوری نانو ایران را در اختیار دارند؛ همچنین ۴ شرکت نیز بیش از هزار میلیار د تومان فروش داشته‌اند.

وی درخصوص وضعیت صادرات محصولات نانویی در کشور نیز گفت: در ۲سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ وضعیت صادرات محصولات نانو به دلایل تحریم و نوسان نرخ ارز مطلوب نبود اما بعد از آن دوباره به رشد رسیدیم تا جایی که سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۹ میلیون دلار از محصولات نانوی ساخت ایران به ۴۸ کشور در ۵ قاره دنیا از جمله آمریکا، انگلیس و چین صادر شده است.

احمدوند ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد از صادرات محصولات نانو به ترتیب به کشورهای عراق ،افغانستان ،روسیه ،ترکیه ،گرجستان و آذربایجان بوده است، خصوصا کشور روسیه که بعد زا تحریم از سوی کشورهای دیگر تمایل به بازار نانو ایران داشته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو درخصوص داروهای بر پایه نانو نیز گفت: ۳محصول نانو داروی ضد سرطان ایران در ۷ سال گذشته حدود ۹ میلیون دلار سهم از بازار صادرات و در همین مدت با تولید این داروها از خروج بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

احمدوند تاکید کرد: با تولید این نانو داروها و کاهش واردات، هزینه شرکت‌های بیمه از مجموع فروش داخلی این داروها در سال گذشته ۷٠٠میلیارد تومان کاهش داشته است..

وی درخصوص نانوکاتالیست‌ها نیز تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کل نانو کاتالیست‌های صنایع گاز و پتروشیمی ایران در داخل کشور تولید می‌شود.

احمدوند تاکید کرد: در حوزه نانو پوشش طی سال‌های گذشته ۵ شرکت در تولید تجهیزات پوشش دهی صنعتی نانو فعال بوده‌اند که با تولید این تجهیزات حدود ۱۰۰ برابر مجموع فرو شاین شرکت‌ها در بازار ثانویه محصولات نانوپوشش از قبیل شیرآلات بهداشتی ،کاشی ،یراق آلات ،چینی و بلور و مصنوعات فلزی توسعه پیدا کرده است.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز