تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران :

کاهش هپاتیت در کشور

ابتلا به این بیماری از پنج به یک درصد کاهش یافته و تقریبا در بسیاری از شهرها ریشه کن شده است.
کد خبر: ۷۲۰۴۴

به گزارش معاصر، سید موید علویان گفت: در حال حاضر در بسیاری از استانها هپاتیت وجود ندارد و این وضعیت نشان از مسئولیت پذیری نظام سلامت دارد.

وی اظهار داشت: در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان نیز شیوع هپاتیت B و C از نرخ متوسط کشوری پایین‌تر است و با توجه به اینکه ۳۰ درصد بیماران تالاسمی، ۲۰ درصد دیالیزی‌ها و ۵۰ درصد افراد مبتلا به هموفیلی هپاتیت C داشتند با کمک وزارت بهداشت و انجمن‌های مردم نهاد در بیماریابی و تامین داروهای مورد نیاز و دسترسی آنها در مرحله ریشه کنی این بیماری در کشور هستیم.

هپاتیت‌ ناشی از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس بروز می یابد و شایع‌ترین‌آن‌ هپاتیت A و B بوده، علائم شیوع این بیماری در مراحل اولیه شبیه‌ آنفلوانزاست مثل‌ تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی‌ و چندین‌ روز بعد نشانه های دیگری همچون زردی‌ چشم ها و پوست و تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار نیز ظاهر می شود.

علویان با اشاره به تولید داروهای مورد نیاز برای بیماران مبتلا به هپاتیت در کشور، تصریح کرد: عرضه این داروها با قیمت مناسب و پوشش بیمه‌ای خوب باعث شده کمترین شیوع هپاتیت B و C را در کشور شاهد باشیم.

به گفته این پزشک، شایعترین علامت بیماری هپاتیت، زردی ۶۸ و درد شکم حدود ۶۷ درصد است و رعایت بهداشت دست و شستشوی صحیح دست ها به ویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و صرف غذا، استفاده از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی، شستشو و ضد عفونی صحیح میوه و سبزیجات از جمله اقدامات اصلی جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، شامل هپاتیت‌های A و E است.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و ۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال و حدود ۳۱ درصد نیز مربوط به سنین ۱۹- ۱۰بوده، لذا ارتقاء برنامه های مراقبت و آموزشی راه های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۸ درصد و مردان ۵۲ درصد بوده و ۹۳ درصد مبتلایان ملیت ایرانی داشته اند.

حدود ۵۹ درصد مبتلایان در مناطق روستایی، ۳۹ درصد در مناطق شهری سکونت داشته و حدود ۲ درصد موارد مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در مناطق شهری نگران کننده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش تر از درمان رایگان بیماری هپاتیت C در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم.

وی تصریح کرد: درمان هپاتیت C به شکل کامل تحت پوشش بیمه قرار گرفت و بیماران رایگان درمان می‌شوند. امسالطرحی داریم که به سمت حذف بیماری از کشور برویم. در این راستا بیماران تا حد زیادی شناسایی شدند و در سامانه‌ها به ثبت رسیده‌اند.

کریمی تاکید کرد: درمان این بیماران نیز آغاز شده و تا امروز هم حدود ۶۰۰ نفر تحت پوشش بیمه به شکل رایگان درمان شدند و امیدواریم توانیم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز