تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

موسیقی ما غنای لهوی ندارد

عبدالحسین خسروپناه با انتقاد از ترویج مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در مجموعه‌های نمایش خانگی گفت: ترویج این نوع رفتارها که در فرهنگ ما خط قرمز است، باید اصلاح شود.
کد خبر: ۷۲۰۵۹

به گزارش معاصر، عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه -۳۰ مهرماه- در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهادهای وابسته که در تالار رودکی برگزار شد، اظهارداشت: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل‌ رواج می‌یابد؟ درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است. بنابراین این رویه نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه خیلی از مباهات موسیقی را ما حرام کرده‌ایم، افزود: هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. ممکن است در برخی مراسم ها و مجالس لهو و لعبی از اینها استفاده شود که این چیز دیگری است.

خسروپناه گفت: مردم سالاری دینی که فرموده رهبری است، تنها برای انتخابات نیست بلکه در حوزه اقتصاد و فرهنگ هم این گونه است و باید مدل حکمرانی ولایی مبتنی بر حکمرانی شبکه‌ای شکل بگیرد. اگر تصمیمات ما مبتنی بر حکمرانی فرهنگی نباشد یک نقص است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حکمرانی فرهنگی باید مشارکت حداکثری ذی‌نفعان و نخبگان را داشته باشیم. البته ممکن است تعارض و اختلاف باشد که این هم طبیعی است.

خسروپناه درباره نظریه فرهنگ گفت: نظریه‌پردازان بزرگی در خصوص فرهنگ اظهارنظر کرده‌اند که هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ صحبت نکرده‌ است.

وی افزود: فرهنگ یک نهاد اجتماعی و شامل ساحت دانش، بینش، نگرش، منش، کنش و گرایش است که برخی نظریه‌پردازان حتی غربی‌ها تنها تعدادی از این ساحت‌ها را برای فرهنگ در نظر گرفته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حتما فرهنگ تمامی این ساحت‌ها را دارد. اگر این ساحت‌ها در سطح جامعه نهادینه شود، فرهنگ می‌شود. فرهنگ یک امر فردی نیست که نهادی اجتماعی و مقوله جامعه‌شناختی است.

خسروپناه اظهارداشت: برخی از محققان و نویسندگان، کتاب‌هایی با عنوان «ما ایرانیان» و «چگونه ما این شدیم» نوشته‌اند که با نگاه جامعه‌شناسانه به این مبحث نگاه کرده‌اند و هر چه رذیلت است را به ایرانیان نسبت داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت از زمان شاه عباس دوم شروع شد که برخی سفرای اروپایی به ایران سفر کردند و این نگاه سلبی را به ایرانیان نسبت دادند. این نگاه در زمان پهلوی اول گسترده‌تر شد و بعد از انقلاب کتاب‌هایی که نوشته شدند عمدتا رذایلی است که به ایرانیان نسبت داده‌اند و این نشان از ذلیل خواندن ایرانی‌هاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تبلیغات علیه ایرانیان یک سویه است گفت: آنقدر به ما گفتند که خودمان هم باور کرده‌ایم. یک حرکت غرب‌زدگی است که در دو قرن اخیر شروع شده و ادامه دارد.

خسروپناه افزود: ایران با پیشرفت‌های در زمینه‌های مختلف اعم از نانو باعث تعجب جهانیان شده است. فرهنگ ایران نه ذلیلانه که فرهنگ قدرتمندانه است.

وی خطاب به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظریه حکمرانی فرهنگ غیر از نظریه فرهنگ است. شما درست است جزو دولت هستید و حکومت فرهنگ دست شماست اما باید فرهنگ را حکمرانی کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عقلای دنیا به این رسیده‌اند که بهترین حکمرانی، حکمرانی شبکه‌ای است با خطوطی که حاکمیت تعیین می‌کند.

خسروپناه گفت: در اسلام، حکمرانی ما ولایی است و ولی در راس هرم نیست و به تعبیر امرالمومنین در محوریت است و عقلا دور ولی هستند و به حکمرانی شبکه‌ای نزدیک‌تر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی بیان کرد: مردم فلسطین بی‌پناه، بی‌غذا و بی‌امان هستند که حتی کلیساهای آنها هم در امان نیستند که این مصائب را به پیشگاه امام زمان(عج) تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی اظهارداشت: این شکست به فرموده رهبر معظم انقلاب شکست ترمیم‌ناپذیر و مفتضحی بود. اینها اینقدر ناتوان هستند که با عملیات‌های زرهی هم نتوانستند وارد غزه شوند و گورستانی برای خود درست کرده‌اند.

خسروپناه با اشاره به اقدام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر گفت: با تحریم‌هایی که برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد، نمایشگاه‌های باشکوهی برگزار شد و امسال بهتر از سال پیش برگزار خواهد شد و شایسته است به عنوان عضو کوچکی تشکر کنم.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : شورای عالی انقلاب
ارسال نظر

آخرین اخبار روز